• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4831
+
-

ارائه برنامه کاهش آلودگی هوا در هفته جاری

3و 4بهمن، ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا برای پیشبرد برنامه‌های کاهش آلاینده‌های جوی تهران توسط شهرداری برگزار می‌شود

 

سید محمد فخار/ خبرنگار:

 

آسمان تهران در یک چهارم روزهای امسال، برای تنفس پایتخت نشینان ‌هوای آلوده داشت اما با این حال روند رو به رشدی در کاهش تعداد روزهای آلوده هر سال نسبت به سال گذشته دیده می‌شود.

 

دیروز در میان بارش باران و برف، نشست خبری ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با حضور خبرنگاران برگزار شد. در این نشست وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خبر داد که این همایش سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری با ارائه 100مقاله و 9پنل و کارگاه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود. مدل ریاضی برآورد مرگ‌ومیر تهرانی‌ها بر اثر آلودگی هوا قرار است برای نخستین بار در این همایش ارائه شود. دیگر خبرهای این نشست در ادامه به‌صورت خلاصه آورده می‌شود.

 

 

 

برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران

 

نخستین برنامه پیشنهادی جامع کاهش آلودگی هوای تهران قرار است در همایش ملی آلودگی هوا و صدا توسط معاون شهردار تهران ارائه ‌شود. این برنامه قرار است علاوه بر رسانه‌ها در اختیار کارشناسان خارجی همایش قرار گیرد تا بررسی‌های تخصصی و نظر و نقدها در این‌باره اعلام شود. برنامه پیشنهادی برای کاهش آلودگی هوا با عدد و رقم و درصد به‌صورت برنامه پیشنهادی به کارشناسان و جامعه عرضه می‌شود تا همه درباره آن اظهارنظر کنند و ویرایش نهایی برای این برنامه تهیه شده و به شورای شهر برای تصویب قانونی تقدیم می‌شود.

 

 

 

ارائه تجارت 4کلانشهر

 

اجلاس کلانشهرهای درگیر در آلودگی هوا در قالب یک پنل در ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا برگزار می‌شود. ذیل این کارگاه قرار است شهرهای پاریس، میلان، برلین و روتردام تجارب خود را با تهران برای کاهش آلودگی هوا به اشتراک بگذارند. همچنین از شهرهای مکزیکوسیتی و بوگوتا دعوت شده بود که به دلایلی حضور پیدا نکردند.

 

 

 

تفاوت سوخت در سال 89 و امروز

 

نتایج پروژه پایش سوخت فصلی تهران نشان می‌دهدکه بنزین توزیعی تهران به لحاظ استاندارد یورو 4، نزدیک به استاندارد است. دیزل سال‌های 89و 90نزدیک به 7500تا 8000قسمت در میلیون گوگرد داشت. آلودگی دی اکسید گوگرد تهران بسیار زیاد بود. البته در اتوبوسرانی تهران این میزان همان زمان هم 150بود. این گوگرد باعث آلودگی دی اکسید گوگرد می‌شد و تجهیزات کنترل آلایندگی در دیزل، مانند فیلتر آلودگی، در یک‌بار سوختگیری، کاملا از بین می‌رفت؛ یعنی فیلتر دوده گران قیمت 40میلیون تومانی، چند هزار یورویی با یک‌بار سوختگیری نابود می‌شد. میانگین گوگرد دیزل در تهران، بین 40 تا 30 PPM است. از سویی پاییز امسال، گوگرد 5تا6هزار قسمت در میلیون را دیدیم و به همه اعلام کردیم اگر تکرار شود، اقدام قانونی می‌کنیم. به محض اینکه واحدهای گوگردزدایی تعطیل ‌شوند، گوگرد وارد هوای شهرها می‌شود.

 

 

 

 

چشم بادامی‌ها، محرم آلودگی هوا

 

یک گروه از متخصصان ژاپنی در قالب سازمان جایکا که از مهرماه امسال به تهران آمده‌اند، قرار است تا 4سال آینده، آنالیز کامل هوای تهران را انجام دهند. این کمک در راستای تصویب هیأت دولت ژاپن و توافق با شهرداری تهران بوده و تمام هزینه‌های تیم ژاپنی بر عهده دولت ژاپن است که حدود 5میلیون دلار می‌شود. ژاپنی‌ها در سال 82به تهران آمدند و درباره هوای تهران اعلام نظر کردند که باید تولید پیکان و خودروهای کاربراتوری متوقف شود چون میزان سرب بالایی را به هوای تهران وارد می‌کنند. حالا نگرانی از بابت منواکسید کربن در تهران نداریم؛ حتی می‌توانیم دستگاه‌های سنجش منواکسید کربن را جمع کنیم چون آلودگی منواکسید کربن کنترل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید