• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48298
+
-

بازپرس زیرک، نقشه فرار کلاهبردار بزرگ را ناکام گذاشت

داخلی
بازپرس زیرک، نقشه فرار کلاهبردار بزرگ را ناکام گذاشت


اعضای باند جعل قصد داشتند کلاهبردار بزرگ گلستانی را که به جرم کلاهبرداری از 1500نفر در زندان بود، با وثیقه جعلی 100میلیارد تومانی فراری دهند اما با تیزهوشی بازپرس پرونده ناکام ماندند.

به گزارش همشهری، چند روز پیش 2مرد جوان وارد دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گرگان شدند و سراغ شعبه‌ای رفتند که پرونده کلاهبردار بزرگ استان گلستان در آنجا رسیدگی می‌شد. مرد کلاهبردار با قرار وثیقه 100میلیارد تومانی در زندان به سر می‌برد و مردان جوان مدعی بودند که قصد دارند با سپردن وثیقه، او را تا زمان محاکمه‌اش آزاد کنند.

بازپرس پرونده بعد از شنیدن درخواست آنها به ماجرا مشکوک شد؛ چرا‌که مرد کلاهبردار در مراحل بازجویی مدعی شده بود که قادر نیست پول‌ شاکیان را که چندین میلیارد تومان بود، پس بدهد. بنابراین تهیه وثیقه 100میلیارد تومانی برای آزادی او عجیب به‌نظر می‌رسید. بازپرس پرونده شروع به بررسی سندی کرد که مردان جوان به‌عنوان وثیقه به دادسرا آورده بودند. سند متعلق به یک زمین کشاورزی بزرگ بود که کارشناسان قیمت آن را بیش از 100میلیارد تومان برآورد کرده بودند اما بازپرس که حدس می‌زد این سند جعلی باشد، دستور بازداشت 2مرد جوان را صادر کرد و از پلیس آگاهی خواست به بررسی اصالت سند بپردازد.

با گزارش ماجرا به پلیس، تیمی از مأموران به دستور سرهنگ مجتبی مروتی، رئیس پلیس آگاهی استان گلستان، راهی دادسرا شدند و در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد که سند مورد نظر جعلی است. بنابراین متهمان دستگیر شده به اداره آگاهی انتقال یافتند و در بازجویی از آنها مشخص شد که جاعلان اصلی سند، باندی هستند که در تهران فعالیت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌داد که اعضای باند جعل با دریافت مبلغی از اطرافیان مرد کلاهبردار به آنها وعده داده بودند که وثیقه مورد نظر برای آزادی مرد کلاهبردار را فراهم خواهند کرد و در نهایت نیز اقدام به تهیه سند جعلی کرده بودند که رازشان با زیرکی بازپرس پرونده فاش شد.

با این اطلاعات، دستور بازداشت اعضای باند کلاهبردار صادر شد و کارآگاهان با به‌دست آوردن سرنخ‌هایی از آنها راهی پایتخت شدند. به گفته سردار علی‌اکبر جاویدان، رئیس پلیس استان گلستان، مأموران پس از چند روز تحقیقات نامحسوس موفق به شناسایی محل اختفای جاعل اصلی سند شدند و او در یک عملیات ضربتی دستگیر شد و در بازجویی به جعل سند زمین زراعی به مساحت ۹۰۰ هکتار برای آزادی مرد کلاهبردار اعتراف کرد. به گفته وی، اعضای باند جعل 3نفر هستند که تحقیقات برای دستگیری 2متهم دیگر ادامه دارد.

کلاهبردار بزرگ کیست
کلاهبرداری که در زندان گرگان به‌سر می‌برد، مدیر شرکتی به نام «پرهام» بود که سال‌95 و به جرم کلاهبرداری 300میلیارد تومانی از 1500نفر در شهرستان آزادشهر و دیگر شهرهای گلستان دستگیر شد. این مرد و همدستانش به بهانه خرید و فروش خودرو و با تبلیغات گسترده در سطح شهر، طعمه‌هایشان را شناسایی و آنها را قربانی نقشه خود می‌کردند. یکی از مالباختگان گفته: «آنها می‌گفتند که در کار خرید و فروش ماشین هستند و در ازای 17‌میلیون و 500هزار تومان، دوماهه خودروی پراید تحویل می‌دهند. خیلی‌ها ثبت‌نام کردند و وقتی موقع تحویل ماشین می‌رسید، مسئولان شرکت می‌گفتند که ماشین می‌خواهی یا سودش را؟ هرکس ماشین می‌‌خواست به او ماشین می‌دادند و هرکس سودش را می‌خواست، 2میلیون تومان سود پرداخت می‌کردند؛ یعنی در ازای پرداخت 17میلیون و 500هزار تومان، ماهی 2میلیون تومان سود گیرشان می‌آمد که البته خیلی‌ها ترجیح می‌دادند سودشان هم نزد شرکت بماند تا از این طریق به سود بیشتری برسند.» با این ترفند بود که خیلی‌‌ها سرمایه‌شان را در اختیار این شرکت قرار دادند. حتی برخی خانه و زمین‌شان را فروختند و از بانک وام گرفتند تا در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند اما مسئولان شرکت بعد از کلاهبرداری از 1500نفر متواری شدند که پلیس موفق به دستگیری آنها شد. پس از آن یکی از اعضای اصلی باند به زندان گرگان افتاد که نقشه فرار او با استفاده از وثیقه جعلی ناکام ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید