فرزانه آیینی/ خبرنگار
حشمتالله فلاحتپیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سهلانگاری نیروهای داخلی را در بروز حادثه تروریستی اخیر زاهدان محرز میداند و میگوید: «چند دقیقهای ماشین انتحاری مزاحم اتوبوس شده است تا بهترین موقعیت را برای کلید زدن حمله انتحاری ایجاد کند؛ در همین فرصت نیروهای تامین که مجهز به تیربار بودهاند زمان لازم برای مقابله و شلیک به آنها و حتی هدف قرار دادن راننده را داشتند اما بهرغم اینکه چنین اختیار و دستوری داشتند، اقدامی انجام نمیدهند!» فلاحتپیشه با مشابه دانستن سهلانگاری صورت گرفته در حوادث تروریستی 31شهریور اهواز و زاهدان تاکید میکند که در حادثه تروریستی اهواز آن گردانی که بیشترین جانفشانیها را در سوریه داشتند با اسلحه بدون فشنگ در مقابل چند تروریست بدون دفاع ماندند و الان هم بهترین مرزبانان ما که هم سابقه حضور در جبهههای جنگ را داشتند و هم از مرزبانان موفق ما بودند بدون اسلحه در معرکهای گیر افتادند! این مواردی است که باید بهصورت جدی بررسی شود و ستاد کل نیروهای مسلح مسئول بررسی اینهاست. مشروح گفتوگوی همشهری با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به شرح زیر است:
یکشنبه گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور جمعی از مسئولان امنیتی - اطلاعاتی و وزارت خارجه جلسهای برای بررسی حادثه برگزار کرد. مهمترین محورهای بحث چه بود؟
همه مسائل مطرح در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت؛ هرچند که در موضوع شهادت مرزبانان کشور همه حضار آن را تأیید کردند که خونهایی که ریخته میشود باعث تنومند شدن درخت انقلاب میشود، ولی در این بین حقیقتی است که ما بهعنوان نماینده مردم باید پیگیر آن باشیم و آن هم این است که ما باید کارهایمان اثر پیشگیرانه داشته باشد.
در مورد حادثه اخیر زاهدان چه موضوع جدیدی در کمیسیون مطرح شد؟
در بررسی حادثه تروریستی زاهدان نکته دیگری که وجود دارد به سهلانگاریهای صورت گرفته در دفاع از مرزبانان برمیگردد. واقعیت قضیه این است که ما در کمیسیون قانع نشدیم که در دفاع از مرزبانان سهلانگاری صورت نگرفته است.
این سهلانگاری چه بوده است؟
خودروی انتحاری چند دقیقه متوالی برای اتوبوسهای حامل مرزبانان مزاحمت ایجاد میکند و در این چند دقیقه این فرصت وجود داشته است که اقدامی علیه خودروی انتحاری صورت بگیرد؛ چراکه کاروان حامل مرزبانان چند خودروی تامین داشتهاند که مسلح و حتی دارای تیربار بودهاند. اینها باید برخورد جدی و سریعی از خود نشان میدادند اما متأسفانه این سهلانگاری به امری همیشگی در موارد مشابه بدل شده است؛ مثلا در حادثه تروریستی اهواز نیز سهلانگاری مشهود بود و سؤال و ابهام اساسی این است که چرا در بزنگاه اصلی دفاع و خنثی کردن حادثه شلیکی صورت نمیگیرد؟
مگر فرصتی برای مقابله یا شلیک در اختیار نیروهای داخلی وجود داشته که از آن استفاده نکردهاند؟
بله. چند دقیقهای ماشین انتحاری مزاحم اتوبوس شده است تا بهترین موقعیت را برای کلید زدن حمله انتحاری ایجاد کند و بیشترین تلفات را بگیرد؛ بهعبارتی دیگر میتوان گفت که خودروی انتحاری دقایقی مدام جایگاهش را تغییر میداده تا به آن صورتی که بیشترین خروج ترکش را داشته باشد در کنار اتوبوس قرار بگیرد؛ در همین فرصت نیروهای تامین زمان لازم برای مقابله و شلیک به آنها و حتی هدف قرار دادن راننده را داشتند اما بهرغم اینکه چنین اختیار و دستوری داشتند اقدامی انجام ندادند! اینها ازجمله مواردی است که بهنظر من باید بهصورت جدی بررسی شود و ستاد کل نیروهای مسلح مسئول بررسی اینهاست.
در مورد حادثه اهواز هم همین موارد مطرح شد اما برخوردی جدی یا عیان با مقصران صورت نگرفت و باز هم ماجرا تکرار شد. علت تکرار این قصورها چه میتواند باشد؟
بله. حتما قصوری صورت گرفته است؛ بهویژه اینکه چندین بار دستگاههای امنیتی اطلاعاتی منطقه هم اعلام کردند که منطقه، منطقه آلودهای است و مواد منفجره به آنجا وارد شده است؛ به این معنا که همه امور به خوبی پیش رفته اما در صحنه حادثه سهلانگاری صورت گرفته است. در این بین آنچه ناراحتکننده است این است که دقیقا اتفاقی شبیه حادثه اهواز روی داده است و آن گردانی که بیشترین جانفشانیها را در سوریه داشتند با اسلحه بدون فشنگ در مقابل چند تروریست، بدون دفاع ماندند و در حادثه اخیر هم بهترین مرزبانان ما که هم سابقه حضور در جبهههای جنگ را داشتند و هم از مرزبانان موفق ما بودند بدون اسلحه در معرکهای گیر افتادند. این واقعیتی است که وجود دارد حتی اگر سبب رنجش و ناراحتی برخی افراد شود اما بهنظر من باید بهصورت جدی بررسی شود.
این قصور و سهلانگاری متوجه کدام نهاد است؟
براساس صحنهای که در کمیسیون توضیح داده شد، اصل موضوع برای ما قانعکننده نیست؛ چراکه 2 ابهام در این ماجرا وجود دارد و آن اینکه اولا چگونه و چرا تصمیم گرفته میشود که شمار زیادی از نیروهای مرزی را یکباره با اتوبوس انتقال دهند و دوم اینکه در صحنه حادثه قصوری از طرف تیم تامین کاروان مرزبانان صورت گرفته است؛ آنچنان که خودروی انتحاری فرصت مییابد بهترین نقطه را برای افزایش شمار تلفاتش انتخاب کند.
بحث دیگری که در مورد حادثه زاهدان مطرح است این است که گفته میشود بحث جاسوسی وجود داشته. آیا بحثی در اینباره در کمیسیون صورت گرفت؟
طبیعتا آنچه وجود دارد این است که چون تروریسم به یک راهبرد در مرزهای شرقی ایران بدل شده است حتما بحث جاسوسی اطلاعاتی هم در دستور کار تروریستها و حامیانشان هست و در این زمینه هم به جد فعالیت میکنند؛ به همین دلیل من تأکید میکنم که بخشی از بودجه بنیه دفاعی باید به مرز بهویژه به تقویت حوزه اطلاع مرزی اختصاص یابد.
مکث
مثلث ضد ترور ایران، روسیه و هند
من از زمان ریاستم بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکنون 2سفر به استان سیستان و بلوچستان داشتهام. خیلی از اتفاقات این چنینی را در همان زمان سفرم پیشبینی کردم. واقعیتی که در عرصه سیاست خارجی وجود دارد در توجه به 2نکته نهفته است؛ نکته اول این است که ما در بعد سیاست خارجیمان باید هم با آن دسته از کشورهای عربی که شرق کشورمان را به محلی برای اقدامات ایضایی خودشان بدل کردهاند و هم پاکستان که در این موضوع ناکارآمد عمل میکند و ما این ناکارآمدی را عمدی میدانیم وارد عمل جدی شویم و نوعی رفتار متقابل جدی در نظر بگیریم. از سوی دیگر اقدام جمهوری اسلامی ایران در شکلدهی به یک راهبرد جدید برای مقابله با تروریسم در همراهی 2 کشور هندوستان و روسیه یک سیاست قابل دفاع است؛ چراکه عیان شده است داعش در سمت آسیای مرکزی و قفقاز در حریم روسیه در حال گسترش است و از جانب آمریکا هم حمایت میشود و این موضوع روسیه را هم بهشدت نگران کرده است؛ لذا ما میتوانیم با شکلدهی مثلت ایران، روسیه و هندوستان با تروریسم بهویژه جریان تازه متولده شده سلفیگری بهصورت جدی وارد مبارزه شویم.
2 ابهام در این ماجرا وجود دارد؛ اول اینکه چگونه و چرا تصمیم گرفته میشود که شمار زیادی از نیروهای مرزی را یکباره با اتوبوس انتقال دهند و دوم اینکه در صحنه حادثه قصوری از طرف تیم تامین کاروان مرزبانان صورت گرفته است
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب :
48266
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/LVLX
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved