ضرورت افزایش هزینه استفاده از خودروی شخصی
محمد حسنیسعدی/ دانشآموخته جامعهشناسی
تجربه شهرهای بزرگ و پرترافیک دنیا اثبات کرده تنها راهحل مشکل ترافیک، افزایش هزینه استفاده از خودروی شخصی در شهر است. هرقدر هم شما حملونقل عمومی را توسعه بدهید باز هم یک شهروند خودروی شخصی و راحتی آن را به استفاده از وسایل عمومی ترجیح میدهد مگر آنکه آنقدر هزینه استفاده از خودروی شخصی بالا برود که دیگر استفاده از آن عاقلانه نباشد.
هماکنون شما با دریافت معاینه فنی برتر میتوانید با مبلغی کمتر از 30هزارتومان در طول روز در طرح ترافیک تردد کنید. برای کسی که بیش از دو، سه تردد در شهر را در روز انجام میدهد هر عقل سلیمی میگوید استفاده از اتومبیل شخصی حتی به استفاده از تاکسی دربست هم ترجیح دارد. بنزین را هم که با ارزانترین قیمت دنیا (حدود 10سنت) در اختیار مردم قرار میدهیم. بعضی از شهروندان فکر میکنند با تعریض بزرگراهها و ایجاد تونل و تقاطع غیرهمسطح میتوان مشکل ترافیک را حل کرد اما تجربه نشان داده اینگونه طرحها فقط ترافیک را از نقطهای به نقطه دیگر منتقل میکند و بهنظر میرسد تهران از این نظر به اشباع طرحهای توسعهای رسیده است.
بزرگراه صدر مثال مناسبی است که گره ترافیکی آن منطقه را از بزرگراه صدر به تونل منتقل کرد. برخی موافقان بالا بردن هزینه تردد در مرکز شهر شاید اولویت توسعه خطوط مترو و اتوبوس شهری را مقدم بر گران شدن آن بدانند اما معتقدم تا زمانی که اقبال مردم به وسایل حملونقل عمومی افزایش نیابد انگیزهای در مدیران شهری برای توسعه آن بهوجود نمیآید درنتیجه ابتدا باید تقاضای استفاده از آنها افزایش یابد.
مطرح شدن هزینه عوارض استفاده از تونلها یا سایر معابر پرترافیک یا سایر طرحهایی که هزینههای استفاده از خودروی شخصی را بالا ببرند تنها راهحل معضل ترافیک تهران است. مدیران شهری باید بدون ترس از برخی جوسازیها و با پرهیز از اعمال سیاستهای عوامگرایانه هزینه استفاده از خودروی شخصی در تهران را بالا ببرند و گران شدن قیمت بنزین هم میتواند به حل این موضوع کمک شایانی کند.