• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48222
+
-

رخت نوروزی بر تن بازار پوشاک

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک کرج: جلوگیری از قاچاق کالا و ارز منجر به بهبود وضعیت پوشاک داخلی نسبت به سال‌های گذشته شده است

بازار
رخت نوروزی بر تن بازار پوشاک

زهرا اشرف‌زاده|   البرز-خبرنگار:


کم‌کم به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، از همین حالا می‌توان جنب‌وجوش مردم را در خیابان‌ها دید، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها هم دیگر تا ساعت‌های پایانی شب باز هستند تا  شاید بتوانند کسادی بازار را که در طول سال با آن مواجه بودند، جبران کنند. در این میان و در هیاهوی روزهای نزدیک به عید، یکی از بازارهایی که مشتریان زیادی را به خود جلب می‌کند بازار پوشاک است. عده‌ای زودتر خریدهای خود را انجام می‌دهند تا مبادا به گرانی‌های معمول روزهای پایانی سال برخورد کنند، اما برخی هم مجبورند بنا به دلایلی خرید خود را به اواخر  اسفندماه، روزهای شلوغی و افزایش قیمت‌ها موکول کنند.
 سری به بازار پوشاک کرج زدیم تا شرایط بازار را در آستانه سال نو بررسی کنیم.


خرید از کاسبان قدیمی

به سراغ یکی از فروشندگان قدیمی پوشاک مردانه در یکی از پاساژهای قدیمی میدان کرج رفتیم تا از او درباره وضعیت بازار شب عید بپرسیم. «رضا اکرمی» می‌گوید: بازار پوشاک در سال‌های گذشته رونق بیشتری داشت، این اواخر دیگر دید و بازدید و مهمانی مانند قدیم نیست که مردم مجبور به تهیه لباس باشند، اما باز هم چشم کاسب‌ها به فروش پایان سال است زیرا شاهد رونق بیشتری در بازار هستیم.

وی با بیان این‌که این روزها مردم از بازارها و پاساژهای معروف خرید می‌کنند، می‌گوید: بعضی مغازه‌ها با گرفتن نمایندگی برندهای معروف، وانمود می‌کنند که تنها نمایندگی آن برند هستند در حالی که خیلی برندها اصولا اجازه ورود به کشور و جذب نمایندگی را ندارند.

اکرمی با اشاره به یکی از راهکارهایی که می‌توان با آن خرید با قیمت مناسب انجام داد ادامه می‌دهد: قانون نانوشته‌ای وجود دارد که هرچه مغازه شیک‌تر باشد لباس‌هایش گران‌تر است، اما اگر مردم کمی وقت صرف کنند و اطراف بازار، کوچه‌پس‌کوچه‌ها، طبقات بالا و پایین مراکز خرید و نقاط دورافتاده پاساژ را هم سری بزنند می‌توانند با قیمت مناسب‌تر خرید کنند.

وی اضافه می‌کند: ما که چند سال در این بازار سابقه داریم سود کمتری روی اجناسمان می‌کشیم، اما مردم فکر می‌کنند کالایی که از ما می‌خرند با کالایی که از مجتمع تجاری می‌خرند فرق دارد. درحالی جنس همان است و آنها کرایه مغازه و زرق و برق خود را هم از مشتری می‌گیرند.


کاهش پوشاک خارجی در بازار

یکی از فروشندگان مانتو در پاسخ به این‌که چه مقدار از کالاهایی که به فروش می‌رساند داخلی است، می‌گوید: می‌توانم بگویم بخش قابل توجهی از مانتوهای زنانه داخلی است مگر این‌که پارچه آن ترک باشد.
«پویا اشتری» می‌افزاید: تا سال گذشته به همراه دوستم از تایلند، چین یا ترکیه لباس وارد می‌کردیم و ارزان‌سرای لباس داشتیم، اما از 4 ماه قبل بود که دیگر آن مغازه را جمع کردیم چراکه با قیمت‌ کنونی ارز، به‌صرفه نیست.
وی درباره وضعیت قیمت‌ها در آستانه سال نو می‌گوید: اکنون جنس‌های زمستانی حراج است و مشتری‌ها بیشتر پالتو و کاپشن برای سال بعد می‌خرند. مانتوهای بهاره هم آورده‌ایم که کم‌کم پشت ویترین خواهیم گذاشت. در رابطه با قیمت‌ها هم باید بگویم افزایش قیمت‌ها غیر طبیعی نیست، همان‌طور که همه کالا‌ها گران شده روی پوشاک هم تاثیر گذاشته است.

اشتری که فروشگاهش در گوهردشت کرج قرار دارد، اضافه می‌کند: مغازه‌های این منطقه کرایه‌های بالایی دارند و ما باید طوری کالا را بفروشیم که بتوانیم کرایه و مابقی هزینه‌ها را تامین کنیم.


قیمت پوشاک تغییری نکرده است

زن جوانی که به همراه همسر و فرزند کوچکش درحال دیدن ویترین مغازه‌های چهارراه طالقانی است در پاسخ به این پرسش که شرایط بازار پوشاک را نسبت به سال گذشته چطور می‌بیند، می‌گوید: هر سال برای نوروز خرید می‌کنم اما خریدهایم را کمی زودتر انجام می‌دهم چراکه معمولا از یکم اسفند تا یکی دو روز پایانی سال قیمت‌ها به‌طرز عجیبی به خاطر تقاضای بالای بازار افزایش پیدا می‌کند و این موضوع مخصوص امسال نیست.
«مرجان موتمن» می‌افزاید: قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی پیدا نکرده اما همیشه نزدیک عید که می‌شود قیمت‌ها بالا می‌رود. من سعی می‌کنم از جاهایی خرید کنم که تخفیف داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: موضوعی که اخیرا باب شده تخفیف‌های پر زرق و برقی است که فروشگاه‌ها برای اجناس در نظرمی گیرند؛ تخفیف‌های بالای 50 درصدی که هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد، در واقع برخی فروشندگان قیمت‌ها را تا 2 برابر افزایش می‌دهند تا با تخفیف‌های بالای 50 درصد نه تنها ضرر نکنند بلکه سود هم داشته باشند، اما خرید از جایی که تخفیف واقعی دارد به صرفه‌تر است.


مشکلات تولیدکنندگان داخلی

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک کرج با اشاره به مشکلات بخش تولید پوشاک داخلی می‌گوید: کمبود مواد اولیه که تا حد زیادی وابسته به واردات از خارج کشور است از معضلات این بخش است. بخش نساجی و پارچه‌بافی کشور ضعیف است و تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود ناچار به واردات هستند.
«میراسماعیل صدیق» با بیان مشکلاتی که در بخش واردات محصولات نساجی وجود دارد، می‌افزاید: مشکلات گمرکی و نبود یا کمبود ارز دولتی از مشکلات این بخش است. یکی دیگر از معضلات نبود نقدینگی در دست تولیدکننده است؛ پرداخت‌ها با چک انجام می‌شود که آن هم معضلات خود را دارد.


برپایی نمایشگاه پوشاک

صدیق از برپایی نمایشگاه پوشاک در پایان سال خبر می‌دهد و می‌گوید: این نمایشگاه در بازارچه دائمی گلستان واقع در جنب پل شهدای پلیس کرج از ۱۰ تا ۲۵ اسفند برای تنظیم بازار اقلام ضروری برپا خواهد شد که اتحادیه پوشاک نیز مجری آن است و زیر نظر اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن و تجارت فعالیت خواهدکرد.

وی می‌افزاید: همچنین ۵۰۰ واحد صنفی پوشاک فروش فوق‌العاده خواهند داشت. به صنوفی که کالاهای باکیفیت دارند، مشکل تعزیراتی ندارند و دارای اتیکت و دستگاه پوز هستند، مجوز فروش فوق‌العاده داده می‌شود. این واحدهای صنفی ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت متعارف بازار اجناس خود را به فروش خواهند رساند.


بازار شب عید کمبود ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک کرج درباره وضعیت بازار و قیمت اجناس در پایان سال و شب عید می‌گوید: کمبودی در زمینه عرضه پوشاک وجود ندارد. اگر مواد اولیه موجود باشد مشکلی پیش نخواهد آمد؛ فقط قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت دلار و مواد اولیه نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. «میراسماعیل صدیق» می‌افزاید: فروش پوشاک داخلی نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده و دلیل اصلی آن جلوگیری از قاچاق کالا و افزایش قیمت ارز است.

وی ادامه می‌دهد: در گذشته قیمت ارز پایین بود و قاچاق به آسانی انجام می‌شد اما اکنون با برخورد قاطع در جلوگیری از ورود کالای قاچاق و افزایش قیمت ارز وضعیت تغییر کرده و فضا برای پیشرفت و فروش کالای داخلی مساعد شده است. این بار افزایش قیمت ارز به نفع تولیدکنندگان بزرگ و قوی داخلی است.
صدیق اضافه می‌کند: اکنون وضعیت بازار به گونه‌ای است که اگر تولیدکننده‌ای با مواد اولیه باکیفیت، کالایی خوب تولید و عرضه کند قطعا فروش خوبی خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید