• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48194
+
-

افزایش 810میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه

افزایش 810میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از آغاز رهاسازی آب سد ساروق تکاب به سمت دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: رهاسازی به میزان 25میلیون مترمکعب با حداکثر دبی از سد مذکور از ۲۷ بهمن‌ماه سال‌جاری به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده است.
کیومرث دانشجو در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی به واسطه رها‌سازی‌ و تشدید جریان آب در مسیر رودخانه از عموم مردم و ساکنان محلی درخواست می‌شود در طول زمان رهاسازی از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه خودداری و موارد ایمنی را رعایت کنند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به رهاسازی‌های قبلی از سدهای استان (شهرچای، بوکان، مهاباد، زولا و دریک) به سمت دریاچه ارومیه یادآور شد: مرحله دوم رهاسازی از سد مهاباد در تاریخ ۲۰ بهمن با حجم ۳۰ میلیون مترمکعب با دبی ۲۰ مترمکعب بر ثانیه انجام شده که با رهاسازی اخیر از سد ساروق تراز دریاچه بیشتر خواهد شد. دانشجو، وسعت فعلی دریاچه ارومیه را 2311کیلومترمربع و حجم فعلی آب دریاچه را ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: حجم آب دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۱۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است. 

به گزارش همشهری، دی‌ماه امسال مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در جمع خبرنگاران گفت که سال آینده این دریاچه از شرایط بحرانی خارج می‌شود. مسعود تجریشی وسعت دریاچه ارومیه را ۲۱۰۴ کیلومترمربع اعلام کرد وگفت: وسعت دریاچه ارومیه سال گذشته ۱۷۴۷ کیلومتر بود؛ بنابراین ۳۵۰ کیلومترمربع بر وسعت دریاچه افزوده شده است. وی حجم آب دریاچه ارومیه را هم ۱۶۷۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: حجم آب این دریاچه سال گذشته ۱۰۸۰میلیون مترمکعب ثبت شده بود و حالا میزان آب نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته۶۰۰ میلیون مترمکعب به حجم دریاچه ارومیه اضافه شده است.  او در بخشی از سخنان خود تأکید کرد که اگر بخواهیم به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه دست یابیم باید مصرف آب کشاورزی را تا ۴۰درصد کاهش دهیم. با همین رویکرد از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی از جمله دانشگاه‌های حاضر در منطقه و حتی دانشگاه واخنینگن هلند استفاده می‌شود تا کاهش ۴۰درصدی مصرف آب کشاورزی صورت بگیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید