• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48173
+
-

کلاهبرداری میلیاردی با «بچه‌های بهشت»

کلاهبرداری میلیاردی با «بچه‌های بهشت»


کلاهبرداران فیشینگی برای به‌دست آوردن مشخصات حساب طعمه‌هایشان این بار در پوشش مؤسسه‌ خیریه ظاهر شدند و با راه‌اندازی طرح «بچه‌های بهشت»، از حساب بیش از 100نفر سرقت کردند.

به گزارش همشهری، اعضای این باند ابتدا صفحه‌ای اینترنتی تهیه کردند که در آن نوشته شده بود: «با واریز 2هزار تومان در طرح بچه‌های بهشت می‌توانید به کودکان نیازمند کمک کنید». در این صفحه لینکی قرار داشت که درصورت کلیک کردن روی آن، کاربر را به درگاه اینترنتی بانک منتقل می‌کرد تا از این طریق 2هزار تومان به‌حساب مؤسسه خیریه واریز کند. اما این صفحه یک صفحه جعلی بود که شبیه درگاه‌های بانکی طراحی شده بود و به محض اینکه کاربر مشخصات و رمز اینترنتی حسابش را وارد می‌کرد، این مشخصات را ثبت کرده و کلاهبرداران می‌توانستند به آن دسترسی پیدا کنند.

اعضای باند کلاهبرداری پس از تهیه این صفحه اینترنتی آن را در اختیار کانال‌ها و سایت‌های پرمخاطب قرار می‌دادند تا آن را تبلیغ کنند. به این ترتیب افرادی که با دیدن لینک کمک به «بچه‌های بهشت»، تصمیم می‌گرفتند مبلغی به‌حساب مؤسسه خیریه واریز کنند، وارد همان درگاه جعلی بانک می‌شدند و مشخصات و رمز اینترنتی خود را دودستی تقدیم کلاهبرداران می‌کردند. متهمان نیز به محض دسترسی به این اطلاعات، از طریق خریدهای اینترنتی، همه موجودی حساب طعمه‌‌شان را خالی می‌کردند.

مردان کلاهبردار با این شگرد نقشه‌های شوم خود را پیش می‌بردند و لینک جعلی آنها در کانال‌های تلگرامی در سراسر کشور تبلیغ می‌شد و افراد زیادی یکی پس از دیگری در دام آنها گرفتار می‌شدند تا اینکه مدتی قبل زنی به پلیس فتای استان البرز رفت و خبر از سرقت 8میلیون و 200هزار تومان موجودی حسابش داد. مأموران با بررسی اظهارات این زن و تراکنش‌های بانکی او متوجه شدند که وی طعمه‌ کلاهبرداران فیشینگی شده و زمانی که با دیدن لینک فریبنده کمک به «کودکان بهشت» قصد داشته 2هزار تومان به‌حساب مؤسسه خیریه واریز کند، کلاهبرداران از طریق همان درگاه جعلی توانسته بودند رمز و مشخصات حساب او را به‌دست آورده و در چند مرحله حساب وی را خالی کنند.

  با این اطلاعات، تحقیقات برای شناسایی و دستگیری اعضای باند کلاهبرداری شروع شد و مأموران با بررسی‌های تخصصی به یکی از اعضای باند رسیدند. این مرد دستگیر شد و اعتراف کرد که با خرید کارت ملی افراد معتاد، اقدام به تهیه سیم‌کارت‌های مختلف می‌کرد و از طریق این سیم‌کارت‌ها با مدیران سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی ارتباط برقرار کرده و لینک جعلی خود را برای تبلیغ در اختیار آنها قرار می‌داد.

به این ترتیب اطلاعات حساب افرادی را که با دیدن لینک و با هدف کمک به «کودکان بهشت» وارد درگاه جعلی شده بودند به‌دست آورده و در اختیار اعضای دیگر باند قرار می‌داد و آنها نیز در چشم بر هم زدنی حساب طعمه‌شان را خالی می‌کردند. سرهنگ محمد اقبالی، رئیس پلیس فتای استان البرز با بیان این خبر گفت: با اعترافات متهم 5عضو دیگر باند هم دستگیر شدند و معلوم شد که آنها با این شگرد بیش از 2میلیارد تومان کلاهبرداری کرده و پول‌های به‌دست آورده را صرف خرید در خارج از کشور یا خریدهای اینترنتی می‌کردند. وی ادامه داد: تا‌کنون بیش از 100نفر از شاکیان پرونده در سراسر کشور شناسایی شده‌اند و تحقیقات برای شناسایی سایر شاکیان ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید