• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48115
+
-

قهرمان پا برهنه در نقطه صفرمرزی

قهرمان پا برهنه در نقطه صفرمرزی

پس از پسر ژیمناست سیستانی این بار نوبت احسان رئیسی -دونده نوجوان بلوچ-  بود که خودش را در فضای مجازی مطرح کند؛ پسری که بدون کفش 7کیلومتر دوید تا جایزه یک میلیون تومانی به ‌دست آورد. جالق، محل زندگی احسان است؛ شهری در نقطه صفر مرزی که تنها 7 کیلومتر با کشور پاکستان فاصله دارد. طبیعتا امکاناتی هم برای ورزش در آنجا وجود ندارد ولی احسان برای قهرمان شدن در مسابقاتی که تحت عنوان دهه فجر برگزار شد نیازی به امکانات نداشت. او مسابقه را با دمپایی شروع کرد و پای برهنه به پایان رساند.

   احسان 13ساله نان‌آور خانواده است 
پیدا کردن احسان رئیسی، دونده کوچک سیستانی آسان نیست. او با توجه به شرایط اقتصادی خانواده موبایلی ندارد که با آن تماس بگیریم. از طریق رئیس هیأت دوومیدانی، عمویش را که نقش مربی احسان را هم دارد پیدا می‌کنیم. او احسان را برای مصاحبه در کنارش نشانده است. در ابتدا مسعود رئیسی -عموی احسان- از شرایط و نحوه ورود احسان به مسابقات می‌گوید: «ما در نقطه صفر مرزی زندگی می‌کنیم و هیچ امکاناتی برای ورزش نداریم؛ در این حد که فقط نرمشی کنیم یا فوتبالی بازی کنیم. البته از زمانی که حاج جاسم کشانی مسئولیت ورزش جالق را برعهده گرفته اوضاع خیلی خوب شده است؛ مسابقات متعددی برگزار می‌شود که استعدادهایی مثل احسان می‌توانند خود را در آن معرفی کنند. احسان یک پسر‌عمو دارد به اسم مبین که او هم در همین دوره از مسابقات که در بخش دوچرخه‌سواری برگزار شد توانست اول شود.در مورد نحوه ورود به این مسابقات هم از طریق اطلاعیه‌هایی که در شهر نصب شده بود متوجه شدیم که قرار است چنین مسابقاتی برگزار شود. به همراه برادرزاده‌هایم رفتیم که هردو موفق شدند عنوان اولی را کسب کنند. حالا با توجه به شرایط احسان، قهرمانی او بیشتر به چشم آمد». رئیسی درباره میزان توجه مسئولان بعد از قهرمانی احسان گفت: «برای اینکه احسان رشد کند علاوه بر تلاش خودش نیاز است مورد توجه قرار گیرد. پس از قهرمانی احسان، آقای محمدطاهر رئیسی (رئیس شورای شهر)، آقای حاج جاسم کشانی و اخوی بزرگوارشان عبدالباسط کشانی خیلی به ما لطف داشتند که از همه آنها ممنونم. واقعیت این است که احسان از نظر شرایط مالی اصلا اوضاع مناسبی ندارد و پدرش هم نابیناست و از تامین خرج خانه عاجز است. احسان هر روز کیلومترها پیاده مسیری را طی می‌کند، علوفه می‌چیند، روی کولش می‌گذارد و برای 4گوسفندی که دارند می‌آورد.»

   دونده کوچک سیستانی: برای یک میلیون دویدم 
احسان رئیسی ،پسر 13ساله سیستانی که بسیاری از مسئولیت‌های خانواده بر دوش اوست صحبت‌‌هایش با همشهری ورزشی بسیار تکان‌دهنده است. او در پاسخ به این سؤال که دوست دارد همانند کدام ورزشکار شود ،گفت: «تلویزیون نداریم و  من کسی را نمی‌‎شناسم ولی دوست دارم خوب بدوم تا قهرمان شوم». او درباره انگیزه شرکت در مسابقه دوومیدانی گفت: «وقتی فهمیدم یک میلیون جایزه دارد تصمیم گرفتم در این مسابقه شرکت کنم». احسان در پاسخ به این سؤال که آیا کسی به تو گفت که پا برهنه مسابقه بدهی، به همشهری ورزشی گفت: «کفش نداشتم و با دمپایی رفته بودم که دیدم نمی‌شود با آن اول شوم، برای همین پا برهنه دویدم. آن‌قدر دویدم که خط پایان را هم رد کردم و اصلا متوجه تمام‌شدن مسابقه نشدم! حالا کفش دارم. آقای کشانی به من کفش داد. یک دوچرخه و خیلی چیزهای دیگر هم هدیه گرفتم. به من گفتند باید در یک مسابقه دیگر شرکت کنم و من هم گفتم چشم». این دونده نوجوان درباره یک میلیون تومانی که جایزه گرفته است، گفت: «کارت هدیه را به پدرم دادم تا روغن و غذا بخرد». ایرج رستم‌زهی -رئیس هیأت دوومیدانی سیستان‌وبلوچستان- درباره احسان رئیسی، پدیده جدید دوومیدانی این استان، به همشهری ورزشی گفت: «طرح استعدادیابی را در سطح استان حدودا 2سال است که آغاز کرده‌ایم  و هم‌اکنون چند ملی‌پوش از استان ما در تیم ملی حضور دارند. آقای رئیسی هم در مسابقه‌ای که به مناسبت 22بهمن برگزار شد و یکی از طرح‌های استعدادیابی ما بود شرکت کرد که توانست مقام نخست را کسب کند. در این مسابقات نفر دوم استان هم حضور داشت که احسان رئیسی موفق شد او را پشت سر بگذارد. بلافاصله بعد از قهرمانی ایشان را به سراوان آوردیم و تست‌هایی انجام شد و هفته آینده هم باید در یک رویداد دیگر شرکت کند. بدون شک استعدادی در ایشان وجود دارد که باید پرورش داده شود. آقای کیهانی، رئیس فدراسیون، پیگیر شرایط احسان هستند و هرکاری که از ما بربیاید برای این نوجوان انجام خواهیم داد».

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :