• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48053
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rlz2
+
-

ساعت‌شمار گرانی خودرو

با افزایش ساعتی نرخ خودروهای داخلی، پراید 46میلیون تومان شد

خودرو
ساعت‌شمار گرانی خودرو


نزدیک شدن قیمت‌های مصوب خودروهای پرتیراژ خودروسازان به قیمت‌های حاشیه بازار، حرکت لاک‌پشتی شرکت‌های خودروسازی در عمل به تعهدات معوق پیش‌فروش خودرو، ضعف نظارت و سکوت دستگاه‌های متولی تنظیم بازار خودرو موجب گرانی هر ساعت خودروهای داخلی و خارجی در حاشیه بازار شده است.

به‌گزارش همشهری، بررسی قیمت خودروهای داخلی و خارجی حاکی از تغییر ساعتی و بدون ضابطه قیمت‌ها در حاشیه بازار است؛ شرایطی که موجب شده فعالان بازار طنز تلخ پراید 100میلیون تومانی در بازار شب عید را مطرح کنند. اکنون قیمت‌های عجیب و باورنکردنی خودروهای پرتقاضای داخلی هر ساعت رکورد جدیدی را روی کاغذ به ثبت می‌رساند؛ روندی که موجب شوکه شدن فعالان صنفی و تشدید رکود تورمی حاکم بر بازار خودرو شده است. با وجود این خودروسازان با نزدیک کردن قیمت عرضه محصولات خود به قیمت‌های حاشیه بازار، پیش‌فروش خودرو با موعد تحویل بهار سال99 را در دستور کار قرار داده و از بهبود تیراژ تولید محصولات و تسریع روند تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده به مشتریان خبر می‌دهند. شوک قیمتی بازار خودروهای داخلی به بازار وارداتی‌ها نیز سرایت کرده است. در بازار خودروهای خارجی نیز دیروز رشد 50میلیون تومانی قیمت‌ها را شاهد بودیم؛ به‌نحوی که قیمت سراتوی فول وارداتی از 360 به 390 و قیمت آزرا هیوندایی از 670 به 720میلیون تومان افزایش یافت.

بازار خودرو رها شده است
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به افزایش اخیر قیمت خودروها در بازار آزاد و اقدام شرکت‌های خودروسازی برای تعیین قیمت برخی محصولات خود بر مبنای 5درصد کمتر از قیمت‌های حاشیه بازار خودرو، به همشهری گفت: نظارت‌ها بر عملکرد خودروسازان و قیمت‌گذاری خودروها ضعیف شده و این رشد قیمت‌ها به تنش و نابسامانی بازار خودرو دامن می‌زند.

 سایپا طی مدت 10روز قیمت پراید111 را از 36میلیون و 100 به 41میلیون و 300تومان افزایش داده یا ایران‌خودرو طی 2مرحله قیمت پژو206 تیپ2 را از 47میلیون به 56میلیون و 500هزار و سپس به 64میلیون و 500هزار تومان افزایش داد. دستاورد این شیوه قیمت‌گذاری به همراه توقف عرضه خودرو به بازار، نرخ 46میلیون تومانی پراید111 و قیمت 74میلیون تومانی دیروز پژو206 تیپ2 در حاشیه بازار است.

سعید موتمنی، با بیان اینکه طی روزها و هفته‌های گذشته در چند نوبت رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها و به تبع آن تغییر ساعتی قیمت خودرو را در حاشیه بازار شاهد بوده‌ایم، افزود: تغییر لحظه‌ای قیمت‌ خودروهای داخلی روی کاغذ و در شرایطی است که هیچ خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نمی‌گیرد. بارها علت افزایش بی‌رویه قیمت خودرو را از مسئولان تنظیم بازار پیگیری کرده‌ایم که بی‌نتیجه بوده است.

پراید 100میلیونی شب عید هم مضحک نیست
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو افزود: وقتی خودروسازان مدام قیمت‌های جدید حاشیه بازار محصولاتشان را اعلام اما خودرویی به بازار عرضه نمی‌کنند، این امر موجب می‌شود کسانی که خودرو در اختیار دارند نیز به امید گرانی بیشتر از عرضه محصولاتشان به بازار خودداری کنند. علت این گرانی عجیب مشخص نیست و شاید می‌خواهند قیمت پراید را تا شب عید به 100میلیون تومان برسانند!

مؤتمنی با اشاره به سیر صعودی قیمت خودروها در حاشیه بازار افزود: دیروز قیمت دنا معمولی در حاشیه بازار به 110میلیون، دنا پلاس به 124میلیون و دنا پاس توربو به 135میلیون تومان رسید. شاید پیش‌بینی نزدیک شدن قیمت شب عید پراید111 به مرز 100میلیون تومان در ظاهر مضحک باشد اما با این وضعیت بازار و سیر صعودی قیمت‌ها، در صورت تداوم این روند در بازار بی‌ضابطه کنونی خودرو، امکان تحقق چنین احتمالاتی نیز دور از ذهن نیست. او افزود: تا دیروز قیمت هایما اس7 از 192 به 235میلیون و پژو2008 از 222 به 265میلیون تومان افزایش یافته است. مرحله تازه افزایش عجیب قیمت خودروهای داخلی از قبل تعطیلات 22بهمن‌ماه امسال کلید خورد و طی مدت 10روز و تا پایان هفته گذشته خودروهای پرتقاضا از 8 تا بیش از 21درصد و به‌طور میانگین 13.5درصد گران شد و از دیروز نیز در تداوم این موج افزایش قیمت‌ها، نرخ پراید111 به مرز 46میلیون رسید.

  تحویل روزانه بیش از 1500خودرو
 افزایش قیمت خودروهای داخلی در شرایطی است که ایران‌خودرو از صبح دیروز طرح جدید پیش‌فروش برخی محصولات خود با موعد تحویل اردیبهشت تا تیر‌ماه سال1399 را در دستور کار قرار داده است. معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو نیز از افزایش تیراژ تولید و تحویل خودرو به مشتریان به روزانه بیش از 1500دستگاه خبر داد و اعلام کرد: با افزایش تولید و تحویل خودرو تعداد تعهدات معوق ایران‌خودرو به مشتریان تا پایان سال کاهش خواهد داشت. به‌گزارش همشهری، مصطفی خان‌کرمی با بیان اینکه با تأمین قطعات کسری، تعداد خودروهای ناقص نیز در حال تکمیل و تحویل به مشتریان است، افزود: انجام تعهدات به مشتریان و تحویل خودروهای معوق در اولویت ایران‌خودرو است و تعهدات در ماه‌های آینده به‌روز خواهد شد. با پرداخت سود مشارکت و جریمه دیرکرد مطابق قرارداد به‌دنبال جلب حداکثری رضایت مشتریان هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید