• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47927
+
-

روحانی دراجلاس سوچی:

تروریست‌ها نباید احساس امنیت کنند

دیپلماسی
تروریست‌ها نباید احساس امنیت کنند

چهارمین دور نشست سران ایران، روسیه و ترکیه به میزبانی دولت روسیه در شهر سوچی برگزار شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در این نشست هشدار داد که آنچه به معنی آتش‌بس و کاهش تنش در ادلب وجود دارد، موقت است و ادلب حتماً باید از تروریست‌ها پاکسازی شده و به دامن حاکمیت ملی سوریه بازگردد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در نشست سه‌جانبه نیز تأکید کرد: تروریست‌ها نه در این کشور و نه در هیچ جای دیگری در این کره خاکی، نباید احساس امنیت کنند و حامیان آنها نباید تصور کنند که از برگه تروریسم می‌توانند در معادلات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به سود خویش بهره برند. متأسفانه دولت آمریکا در ادامه اقدامات غیرقانونی خود، هنوز از تروریست‌های مستقر در عراق و سوریه حمایت و از آنها در جهت منافع خود بهره‌برداری می‌کند. گزارش‌های موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا به تروریست‌های داعش در نقل و انتقال در داخل سوریه و همچنین انتقال بعضی از آنها به افغانستان کمک می‌کند.

 استقبال ترکیه از SPV
حسن روحانی در دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه همکاری‌های تجاری 2 کشور به‌ویژه ارتباط بخش‌های خصوصی ایران و ترکیه را خوب توصیف کرد و گفت: توسعه مبادلات بانکی لازمه توسعه این روابط است. رجب طیب اردوغان با بیان اینکه مصمم هستیم تمام توافقات را به سرعت اجرایی کنیم، گفت: ترکیه از سازو کار SPV اروپا برای همکاری تجاری با ایران استقبال می‌کند و آماده همکاری در چارچوب آن و همچنین ایجاد مکانیسم مشابه دو‌جانبه است. رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد: همکاری چندجانبه با ایران در موضوعات مختلف دستاوردهای مثبتی داشته و ترکیه آماده است همکاری‌های چند جانبه با ایران را به سایر کشورهای منطقه گسترش دهد.

گفت‌وگوی روحانی وپوتین درباره سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی
روحانی در دیدار ولادیمیر پوتین، همتای روس با بیان اینکه از سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در حوزه‌های انرژی ایران استقبال می‌کنیم، افزود: انجام معاملات با ارزهای ملی 2 کشور گام بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی است. رئیس‌جمهور به موضوع برجام اشاره کرد و اظهار داشت: اگر طرفین خواستار استحکام برجام هستند اجرای یک طرفه تعهدات، ما را به این هدف نمی‌رساند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اروپا باید تأخیرهای خود را در اجرای تعهدات جبران کند، افزود: نقش روسیه در استحکام برجام بسیار مهم است. رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه روسیه با قدرت از حفظ برجام حمایت می‌کند، گفت: هیچ شاهدی مبنی بر نقض تعهدات ایران یافت نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید