• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47910
+
-

3 کلانشهر بدون شهردار

اراک، یزد و رشت از چند‌ماه پیش بدون شهردار اداره می‌شوند

سال رو به پایان است و مدیران شهری در حال رایزنی برای تنظیم بودجه شهرداری‌ها و دریافت مطالبات خود از نهاد‌های مختلف و همینطور دولت هستند اما شهر‌هایی که بدون شهردار مانده‌اند نه‌تنها قادر نیستند نیاز‌های خود را در این میان دنبال کنند، بلکه در اداره امور جاری نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش همشهری، باوجود گذشتن از بحران‌هایی مانند قانون منع به کارگیری بازنشستگان و تنش‌های مشابه در ماه‌های گذشته، ‌هنوز 3شورای شهر نتوانسته‌‌اند شخصی را به‌عنوان شهردار انتخاب کنند. بنا به قانون، عدم‌انتخاب شهردار در شورا‌های شهر خطر انحلال آنها را نزدیک می‌کند. این شورا‌ها اغلب به‌دلیل تنش‌های داخلی و دودستگی‌های میان اعضا توان همگرایی و تعیین فردی برای این سمت را از دست داده و از نخستین کارکرد خود بازمانده‌اند.

اراک
در آبان امسال، پس از ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان، داوود تاجران، شهردار منتخب کلانشهر اراک که با وجود بازنشستگی در این سمت باقی مانده بود مجبور به کناره‌گیری شد.
اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک از میان 2 گزینه سعید نادری و  محمد جعفرپور، نادری را به عنوان شهردار منتخب برگزیدند. او که خود عضو شورا بود از 11رأی شورا 8رأی را به دست آورد اما وزارت کشور حکم نادری را تأیید نکرد.
دلیل عمده این واکنش حضور همزمان نادری در شورای شهر بود. اعلام برخی اسامی از سوی شورای شهر و برگزار نشدن جلسه انتخاب شهردار اعتراض دیگر مسئولان استان مانند امام جمعه و استاندار را درپی داشت. تقابل 2 جناح اصولگرا - اصلاح‌طلب در شورای شهر اراک باعث سخت‌تر شدن کار شده است. اکنون که نزدیک به 3ماه از رفتن تاجران می‌گذرد باز هم انتخاب شهرداری قطعی نشده و فهرست طولانی از اشخاص در دست بررسی قرار دارد. به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک اعلام برنامه‌های نامزد‌ها امروز شنبه 27بهمن انجام و رأی‌گیری درباره آنها اجرا خواهد شد.

یزد
شورای شهر یزد بنا بود در انتهای هفته پیش شهردار را انتخاب و معرفی کند اما این کار انجام نشد. هفته اول مهر مهدی جمالی‌نژاد پس از یک‌سال تصدی کرسی شهرداری یزد برای فعالیت به‌عنوان معاون عمرانی وزیر کشور استعفا داد و علی مشتاقیون سرپرست موقت شهرداری یزد شد. در 5‌ماه گذشته شورای شهر یزد موفق به انتخاب شهردار نشده است و بدتر اینکه در مقاطعی شهر از داشتن استاندار و فرماندار نیز محروم بود.
در 19‌آبان شورای اسلامی یزد مجتبی فرهمند را برای این سمت انتخاب و به وزارت کشور معرفی کرد اما وزارت کشور حکم او را تأیید نکرد. از آنجا که فرهمند در جلسه شورای شهر تمام آرای اعضا را به‌دست آورده بود، مذاکرات اعضای شورا با وزارت کشور طولانی شد و در تعطیلات منتهی به 22بهمن اعلام شد که فرهمند کناره‌گیری خواهد کرد. معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری یزد در 22بهمن با انتشار نامه‌ای رسما استعفا داد تا راه برای انتخاب شهردار جدید باز شود.
در 24بهمن غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد اعلام کرد که بررسی گزینه‌های دیگر به سرعت آغاز می‌شود.

رشت
در میان شهر‌هایی که از داشتن شهردار محروم هستند رشت شرایط سخت‌تری دارد؛ زیرا در 7سال گذشته حدود 13شهردار و سرپرست برای این شهر تعیین شده است. در شهریور امسال که مسعود نصرتی‌قزوینی برای اشتغال در سمت دیگری از مسئولیت خود استعفا داد باز هم بحران در شورای شهر شدت گرفت. در آذر امسال حامد عبداللهی که خود عضو شورا بود به‌عنوان شهردار انتخاب شد اما وزارت کشور حکم او را به‌دلیل اینکه سابقه مدیریت کافی برای شهری با این جمعیت نداشت رد کرد. شورا پس از آن حجت جذب را که باز هم عضو شورا بود، انتخاب کرد.
اخیرا محمدصادق حسنی، نماینده مردم رشت اعلام کرده که تا پایان هفته وضعیت رد یا قبول حکم حجت جذب مشخص می‌شود. در هفته گذشته جذب برای ورود به شهرداری از عضویت در شورای شهر انصراف داد. با توجه به اینکه امسال شهرداری رشت بیشتر از دیگر شهر‌ها بدون شهردار مانده است، بنا به قانون باید موضوع انحلال شورای شهر آن نیز مطرح شود اما تاکنون در این‌باره اظهارنظر رسمی به میان نیامده است و ظاهرا مشکل مانند سابق باقی خواهد ماند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید