• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47862
+
-

تداوم فروش آنلاین گوشت

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار



گمانه‌زنی در مورد توقف یا تداوم فروش آنلاین مواد پروتئینی با استناد به مشکلات تامین گوشت، مرغ و تخم‌مرغ، فراهم نبودن زیرساخت‌ها یا دریافت مجوز ستاد تنظیم بازار ادامه دارد اما شرکت‌های مجازی از ادامه این شیوه عرضه، خبر می‌دهند. با رضا سالمی، رئیس شرکت پشتیبانی امور دام تهران در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

آخرین تصمیمات در مورد فروش آنلاین گوشت و مرغ چه بوده است؟
مقرر شده فعلا و تا اطلاع ثانوی فروش آنلاین گوشت، مرغ و تخم‌مرغ همانند روال سابق ادامه یابد. به این معنا که توزیع اینترنتی اقلام مذکور با توجه به امکانات عرضه در 3سایت اعلام شده، همچنان ادامه خواهد یافت.

اما اخیرا اخباری مبنی بر توقف عرضه آنلاین گوشت منتشر شده، علت چیست؟
واقعیت آن است که ظرفیت عرضه آنلاین مواد پروتئینی توسط شرکت‌های اینترنتی اعلام شده محدود است. در برخی ایام هفته فروش آنلاین گوشت مثلا در سایت به‌روزرسان به این دلیل متوقف شده که ظرفیت شبکه عرضه این فروشگاه محدود و روزانه 2میلیون‌و500 هزار تن است. بر این اساس با پر شدن ظرفیت شبکه عرضه امکان دریافت سفارش جدید وجود ندارد و در برخی روزها نیز باید سفارش‌های دریافتی از روزهای قبل را توزیع کنند که با رسیدن میزان سفارش‌ها به سقف ظرفیت شرکت مذکور دریافت سفارش روزانه جدید به‌طور موقت قطع می‌شود؛ یعنی اینکه شرکت‌های مذکور با دریافت سفارش‌ها، درخواست تامین مواد پروتئینی را بر مبنای آن به شرکت پشتیبانی امور دام ارائه می‌دهند و پس از تامین و دریافت این اقلام آن را توزیع می‌کنند.

علت کندی فعالیت شرکت‌های آنلاین گوشت چیست، آیا همه مواد پروتئینی توسط این شرکت‌ها عرضه خواهد شد؟
دریافت تضامین مناسب از شرکت‌های متولی عرضه آنلاین گوشت، مرغ و تخم‌مرغ و تجهیز شبکه این شرکت‌ها متناسب با توزیع اقلام مذکور ازجمله دلایل کندی آغاز به‌کار این شرکت‌ها بوده است. مشکلی برای تامین همه مواد پروتئینی ازجمله انواع گوشت قرمز و مرغ و تخم‌مرغ برای عرضه توسط این شرکت‌ها وجود ندارد اما فعلا با همان مدل قبلی کار می‌کنیم تا ببینیم وزارت صنعت برنامه‌ای برای چگونگی فعالیت این شرکت‌ها دارد؟ مشکلی برای مجوز ستاد تنظیم بازار نیز وجود ندارد و این شرکت‌ها زیرنظر شرکت پشتیبانی امور دام کار می‌کنند.

در مجموع روزانه چه میزان گوشت تنظیم بازاری در این فروشگاه‌ها توزیع می‌شود و آیا برنامه‌ای برای افزایش تعداد فروشگاه‌ها دارید؟
تاکنون حدود 35تن گوشت قرمز به‌صورت اینترنتی در پایتخت عرضه شده و روزانه بیش از 5تن گوشت به این شیوه توسط 3 فروشگاه مجازی یخچال، به‌روزرسان و مستر قصاب توزیع می‌شود. همچنین فعلا برنامه‌ای برای توسعه این فروشگاه نداریم و منتظر تصمیم نهایی وزارت صنعت به‌عنوان متولی توزیع گوشت هستیم.

نتایج تصمیمات وزارت صنعت در مورد نحوه توزیع آنلاین گوشت تا چه زمانی مشخص می‌شود؟
در نشست با مسئولان وزارت صنعت نحوه فعالیت این شرکت‌ها را بررسی کرده‌ایم و تا هفته آینده نتایج تصمیمات وزارت صنعت در مورد روش تازه عرضه مواد پروتئینی و جایگاه فروش آنلاین در این نظام توزیع مشخص خواهد شد اما فعلا عرضه آنلاین محصولات پروتئینی توسط 3 شرکت مذکور ادامه خواهد داشت. این شیوه نیز یکی از روش‌های توزیع است و به‌تدریج با موفقیت آن، این شیوه عرضه گسترش می‌یابد.

آیا شرکت پشتیبانی امور دام مشکلی برای تامین مواد پروتئینی مورد نیاز شرکت‌ها برای فروش آنلاین ندارد؟
شرکت پشتیبانی امور دام مشکلی برای تامین این اقلام ندارد اما باید زیرساخت‌های عرضه فراهم و مشکلات مرتفع شود. درنظر است تا علاوه بر گوشت منجمد گوساله و گوشت گرم گوسفندی به نرخ مصوب، مرغ منجمد 8هزار و 900تومانی و مرغ گرم و تخم‌مرغ نیز با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه شود.

اما گوشت گوسفندی توسط این شرکت‌ها عرضه نمی‌شود، علت چیست؟
گوشت گرم گوسفندی نیز به‌صورت آنلاین عرضه می‌شود اما با توجه به میزان تقاضای بالا و عرضه محدود این نوع گوشت، نقش آن در فروش آنلاین چندان پررنگ نیست اما به‌تدریج میزان عرضه گوشت گرم گوسفندی در این فروشگاه‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

با توجه به میزان واردات، تولید داخل و عرضه، فروش آنلاین گوشت تا چه حد قادر به تنظیم بازار این فرآورده بوده است؟ 
به‌رغم رشد 5درصدی میزان تولید داخل گوشت قرمز طی ۱۰ماهه امسال، افزایش 2.5برابری واردات دام سبک و دوبرابری دام سنگین میزان کشتار دام، میزان کشتار دام در داخل کشور ۱۷درصد کاهش داشته که بیانگر رشد قاچاق دام و تأثیر آن بر افزایش قیمت‌هاست. با وجود این با افزایش نظارت‌ها میزان قاچاق کاهش و با رشد عرضه این اقلام از طریق تولید داخل و واردات قیمت‌ها متعادل می‌شود. در این چارچوب 2هزار رأس دام زنده رومانیایی چهارشنبه شب وارد شده و ۲هزار رأس دیگر نیز پنجشنبه شب هفته جاری وارد می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید