• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47860
+
-

رالی خودروسازها در افزایش قیمت

همگام با رشد قیمت خودرو در بازار آزاد، سایپا برای نخستین بار قیمت رسمی فروش پراید را به 40‌میلیون تومان و ایران خودرو قیمت فروش پژو 206 تیپ 2 را به 65 میلیون افزایش داد

خودرو
رالی خودروسازها در افزایش قیمت

همزمان با رشد 8 تا 21میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در هفته قبل، شرکت‌های خودروساز هم قیمت محصولاتشان را افزایش دادند.
به گزارش همشهری، روند رشد قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد. هفته قبل قیمت انواع خودرو در بازار آزاد با رشد بسیار زیادی مواجه شد و قیمت برخی خودروها ازجمله دنا پلاس توربو در کمتر از یک هفته تا 21میلیون تومان افزایش یافت. این رشد که عمدتا به‌دلیل کاهش مقدار تولید در شرکت‌های خودرو‌ساز است، به رشد شدید قیمت در بازار آزاد منجر شده است. 
بر همین اساس خودروسازان هم به تبع افزایش قیمت در بازار آزاد، با اعلام فهرست جدید، نرخ محصولاتشان را افزایش می‌دهند. به‌نظر می‌رسد با این افزایش قیمت شرکت‌های خودرو‌ساز بتوانند دست‌کم اندکی از عقب‌ماندگی مالی‌شان را جبران کنند اما مشخص نیست مصرف‌کننده‌ها از کجا باید هزینه خرید یک خودرو را با توجه به نامتناسب‌بودن افزایش سطح دستمزد‌ها با قیمت‌های بازار آزاد تامین کنند.

مطابق مجوزی که شرکت‌های خودرو‌ساز دریافت کرده‌اند، این شرکت‌ها مجازند قیمت محصولاتشان را تا 5درصد کمتر از حاشیه بازار افزایش دهند. بر همین اساس شرکت سایپا قیمت انواع پراید را به محدوده 40میلیون تومان رساند و ایران خودرو هم اعلام کرد متقاضیان از این به بعد باید برای خرید 206تیپ2 ‌مبلغ 65میلیون تومان به‌حساب این کارخانه واریز کنند؛ یعنی دیگر خبری از کاهش قیمت خودرو نیست و احتمال اینکه قیمت خودرو حتی در ماه‌های بعد تحت‌تأثیر کاهش تولید بیشتر از این رشد کند، وجود دارد زیرا برخلاف رویه قیمت‌گذاری و آنطور که گفته می‌شود، قیمت کارخانه مبنایی برای تعیین قیمت‌های حاشیه بازار است و افزایش قیمت خودرو جلوی در کارخانه به‌معنای تثبیت قیمت در ارقام فعلی است و نمی‌توان نسبت به کاهش قیمت در ماه‌های آینده امیدوار بود مگر اینکه حجم تولید ایران خودرو و سایپا افزایش یابد که با توجه به مشکلات مالی و محدودیت‌هایی که در نقل‌و‌انتقال ارزی و واردات قطعات وجود دارد، چنین احتمالی غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

مقدار رشد قیمت‌ها
مطابق جدول ارائه شده سایپا قیمت هر خودرو پراید‌111 از این به بعد برای تحویل جلوی در کارخانه41میلیون و 325هزار تومان تعیین شده و قیمت هر خودرو تیبا صندوقدار معادل 44میلیون و 175هزار تومان خواهد بود. سایپا همچنین ساینا اتوماتیک را 61میلیون و 275هزار تومان و ساینا معمولی را 49میلیون و 875هزار تومان نرخ‌گذاری کرده است. ایران خودرو هم قیمت هر دستگاه 206تیپ2 را بین 63.5 تا 64.5میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. در جدول قیمت‌گذاری ایران خودرو مشخص شده است که خریداران از این به بعد برای خرید هر دستگاه دنا پلاس توربو‌شارژ باید121میلیون تومان و هر دستگاه سمند ال‌ایکس معمولی 65میلیون و 700هزار تومان بپردازند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید