• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47857
+
-

وداع با تنش آب آشامیدنی تا 1400

شورای‌عالی آب سرانجام به طرح دولت دوازدهم بدون تنش آب شرب رأی مثبت داد تا مشکل آب آشامیدنی 34.5میلیون نفر ایرانی برطرف شود

آب
وداع با تنش آب آشامیدنی تا 1400

شورای‌عالی آب سرانجام به طرح پیشنهادی وزارت نیرو برای عبور از تنش آبی و تحقق برنامه آسایش آبی تا پایان دولت دوازدهم رأی داد. مسئولان ارشد وزارت نیرو به همشهری گفته‌اند: با اجرای این طرح مهم بحران تنش آب شرب در 334شهر ایران برطرف خواهد شد. طبق اعلام مسئولان وزارت نیرو، 34.5میلیون ایرانی از مشکل آب شرب مطمئن رنج می‌برند و شورای‌عالی آب 5برنامه را به شورای‌عالی آب پیشنهاد داد که به تصویب رسیده اما شرط اجرای آن تامین اعتبار لازم در بودجه سال آینده است. به گزارش همشهری، قرار است شورای‌عالی آب در هفته جاری نشست مهمی را در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار ‌کند که مهم‌ترین برنامه آن تصمیم‌گیری درباره آزادسازی آب پشت سدهای خوزستان و اتخاذ تصمیم برای حل مشکل آب آشامیدنی در استان اصفهان خواهد بود.

آنچه گذشت
هفته گذشته رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرد: براساس برنامه‌های این وزارتخانه تا پایان دولت دوازدهم یعنی سال 1400هیچ شهری در ایران نباید دارای مشکل تنش آبی باشند. او افزود: محور برنامه‌های مصوب شده در شورای‌عالی آب، تأمین، ارتقای کیفیت، کاهش هدررفت آب و تأمین منابع مالی است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، چارچوب‌های اصلی این برنامه دیده شده و امیدواریم فرایند تصویب آن در مجلس هم به خوبی پی گرفته شود.
او با تأکید بر این مسئله که موفقیت در این زمینه به میزان زیادی به همراهی مصرف‌کنندگان بازمی‌گردد، اعلام کرد: برای این کار درصددیم که هم کنترل کیفی را افزایش دهیم و هم با تولید و توزیع وسایل کاهنده، بین مصرف‌کنندگان و تشویق آنها برای استفاده از این تجهیزات، بتوانیم تا حدودی میزان مصرف را با همراهی مصرف‌کنندگان کنترل کنیم.

برنامه کاهش مصرف آب
به گزارش همشهری، از تابستان سال گذشته توزیع وسایل کاهنده آب بین مصرف‌کنندگان در برخی شهرهای بزرگ ازجمله اصفهان به اجرا گذاشته شد. براساس ماده 2قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی مصوب 30فروردین 1395به شرکت‌های آب و فاضلاب اجازه داده شده تجهیزات کاهنده مصرف را در اختیار مشترکان متقاضی اعم از خانگی و غیرخانگی قرار دهند و هزینه مربوط را با درج در قبوض آب‌بها، به‌صورت اقساط 2ساله دریافت کنند. همچنین سازمان ملی استاندارد ایران موظف شده با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت، استاندارد ملی برچسب آب را برای لوازم آب‌بر متناسب را تدوین کند. وزارت صنعت، هم موظف شد از صنایع تولیدکننده تجهیزات کاهنده مصرف در داخل پشتیبانی کند و پس از تدوین استاندارد ملی برچسب آب، همه تولیدکنندگان تجهیزات آب‌بر و آب‌پخش داخلی را به اجرای استاندارد ملزم سازد. افزون بر این وزارت نیرو مصمم است تا تعرفه آب مشترکان پرمصرف را افزایش دهد. به گفته رضا اردکانیان، تعرفه‌های جدید در مراحل نهایی تصویب است.

آزادسازی آب در خوزستان
تصمیم‌گیری شورای‌عالی آب برای آزادسازی آب پشت سدهای استان خوزستان در حالی صورت خواهد پذیرفت که تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد میزان بارندگی در حوضه کارون بزرگ به ۶۱۹ میلی‌متر رسیده است. فراز رابعی، مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران اعلام کرد: متوسط میزان بارندگی کل کشور در سال‌جاری، ۱۶۲.۸ میلی‌متر گزارش شده که در مقایسه با متوسط بلندمدت ۲۶.۹ درصد افزایش داشته است. او افزود: عصر روز ۲۲ بهمن‌ماه، متوسط میزان بارندگی حوضه آبریز کرخه در سال‌جاری، ۴۳۹ میلی‌متر گزارش شد که بیانگر ۸۹.۸ درصد افزایش نسبت به متوسط نیم قرن اخیر در مدت مشابه بوده است. او با اعلام ۶۱۹.۳ میلی‌متر متوسط میزان بارندگی حوضه آبریز کارون بزرگ در سال‌جاری و افزایش ۶۵.۵ درصد نسبت به متوسط نیم قرن اخیر در مدت مشابه افزود: متوسط میزان بارندگی ثبت شده در سال آبی گذشته حوضه آبریز کارون بزرگ معادل ۹۶.۳ میلی‌متر بوده است.



7 استان در انتظار بارش‌های بیشتر

گزارش‌ها نشان می‌دهد توزیع نامتناسب مکانی و زمانی بارش‌ها موجب شده تا میزان اختلاف بارش‌ها در مناطقی از غرب و شرق کشور به هزار میلی‌متر برسد. میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به 152میلی‌متر رسیده که این رقم در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت 20درصد افزایش پیدا کرده است. وزارت نیرو می‌گوید: هم‌اکنون 7استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان، یزد و اردبیل به‌طور متوسط بین 10تا 50درصد بارندگی‌های کمتری را نسبت به‌مدت متوسط بلندمدت تجربه می‌کنند و 40درصد از سدهای بزرگ همچون زاینده‌رود، شهید رجایی، دوستی و ملاصدرا کمتر از 40درصد آب ذخیره شده دارند. در 5 ‌ماه گذشته، ورودی به سدهای خوزستان با رشد 427درصدی به بیش از 14میلیارد مترمکعب رسید؛ اما در مقابل ورودی به سدهای استانی همچون کرمان تنها 30میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با سال گذشته هم که یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر بوده 52درصد کاهش پیدا کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید