• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 25 بهمن 1397
کد مطلب : 47797
+
-

موج تورم تولید به کشاورزی و دامپروری رسید

کشاورزی
موج تورم تولید به کشاورزی و دامپروری رسید

موج افزایش هزینه‌های تولید به بخش کشاورزی و دامپروری رسیده و طبق اطلاعات منتشرشده مرکز آمار ایران، در فصل پاییز امسال تورم تولیدکننده در حوزه زراعت، باغداری و دامداری سنتی نسبت به فصل مشابه پارسال (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۷۰.۲ درصد افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، جهش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت نهاده‌های تولید باعث شده هزینه تولید در کشور افزایش یابد و این اتفاق در بخش کشاورزی و دامپروری که مسئولیت خطیر حفظ امنیت غذایی جامعه را بر عهده دارد نیز اثرگذار بوده است؛ به‌گونه‌ای که براساس آمارها، در یک سال منتهی به پاییز امسال هزینه تولید در این بخش 41.6درصد رشد داشته و محصولات این بخش با طعم گرانی روانه بازار شده است.

رکوردشکنی تورم تولید میوه
تازه‌ترین آمارهای رسمی، از رشد قابل توجه هزینه تولید میوه‌ها حکایت دارد. در فصل پاییز امسال تورم تولیدکننده در گروه «میوه‌ها و میوه‌های آجیلی» نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۲۱.۴درصد افزایش یافته و تورم سالانه آن نیز به 77.5درصد رسیده که مستقیما به جهش قیمت فروش این محصولات در سطح بازار منجر شده است. براساس این آمارها، در فصل پاییز امسال میانگین قیمت فروش هر کیلو سیب‌درختی 138درصد، انگور 108درصد، پرتقال 59درصد و نارنگی 95درصد نسبت به پاییز پارسال رشد داشته است. البته این جهش قیمت در حوزه سبزیجات بسیار چشمگیرتر بوده و حتی افزایش چندصددرصدی برخی از این محصولات را به‌دنبال داشته است. در این فصل قیمت فروش گوجه‌فرنگی 289درصد، بادمجان 226درصد و سیب‌زمینی 117درصد افزایش یافته است. همچنین در بخش میوه‌های جالیزی، خربزه با افزایش 196درصد قیمت پیشتاز بوده و نرخ هندوانه 91درصد و خیار 53درصد رشد کرده است.

هزینه بالا و محصول ارزان
در شرایطی که افزایش هزینه تولید در بخش کشاورزی به جهش قیمت اغلب انواع میوه و سبزیجات منجر شده، بخش قابل‌توجهی از محصولات کشاورزی همچنان با قیمت پایین به فروش می‌رسد. آمارها نشان می‌دهد در فصل پاییز امسال هر کیلو ذرت دانه‌ای 20.3درصد، برنج 19.8درصد و شلتوک 23.8درصد، لوبیا قرمز 33.5درصد، زیتون 32.7درصد و لوبیاچیتی 14.4درصد نسبت به پاییز پارسال افزایش قیمت داشته که به‌مراتب از هزینه‌های تولید عقب‌تر است. در مقابل البته قیمت فروش برخی محصولات خام کشاورزی نیز با رکوردشکنی در رشد قیمت مواجه بوده که کنجد با افزایش 160درصدی قیمت نسبت به پاییز96 پیشتاز این دسته از محصولات است. طبق گزارش مرکز آمار ایران، در فصل پاییز امسال هزینه خدمات ماشینی در بخش کشاورزی حدود 25درصد و هزینه نیروی کار حدود 15 تا 20درصد رشد داشته که نسبت به سایر هزینه‌ها از شتاب کمتری برخوردار بوده است اما از نگاهی دیگر می‌تواند نشانه کاهش تقاضا برای این 2نهاده تولید به‌دلیل کاهش فعالیت‌های بخش کشاورزی باشد.


رشد هزینه در دامداری سنتی

اطلاعات مرکز آمار  نشان می‌دهد در فصل پاییز امسال، تورم تولیدکننده در گروه دامداری سنتی نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۷.۸درصد رشد کرده و تورم سالانه آن نیز به ۲۹.۵درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، هزینه پرورش گوسفند و بره، در فصل پاییز ۷۵.۸درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش یافته است. همچنین هزینه پرورش بز و بزغاله ۷۰.۲درصد و هزینه پرورش گاو و گوساله ۶۰.۴درصد افزایش یافته که البته بخش قابل‌توجهی از آن مربوط به افزایش قیمت علوفه و نهاده‌های دامی بوده است؛ چراکه در فصل پاییز امسال قیمت فروش هر کیلوگرم یونجه 48.8درصد و قیمت ذرت علوفه‌ای 33.2درصد رشد داشته که مستقیماً بر هزینه تولید دام اثرگذار است و با شدت بیشتری در قیمت تمام‌شده محصول منعکس می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید