• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 25 بهمن 1397
کد مطلب : 47796
+
-

آزاد‌سازی،‌ بازار فولاد را به تعادل رساند

آزاد‌سازی،‌ بازار فولاد را به تعادل رساند

به‌دنبال آزاد‌سازی‌ قیمت فولاد، بازار معاملات این محصول در بورس کالا به تعادل رسید.
به گزارش همشهری، سیاست سرکوب قیمت‌ها که اقتصاد ایران را به زانو درآورده است تا همین چند‌ماه پیش در بازار فولاد هم اعمال می‌شد اما از چند‌ماه پیش به‌دلیل بروز رانت و فساد گسترده در این بازار که منجر شده بود صد‌ها میلیارد تومان رانت نصیب عده‌ای خاص شود، وزارت صنعت تصمیم گرفت سقف رقابت برای فروش محصولات فولادی را در بورس کالا آزاد کند. اکنون بعد از چند‌ماه، اجرای این سیاست منجر به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و قیمت فولاد در بورس کالا شده است. در گذشته دولت به صورت دستوری قیمت‌هایی را برای فولاد تعیین می‌کرد و چون این قیمت‌ها پایین‌تر از ارزش واقعی فولاد بود خریداران می‌توانستند با خرید مقاطع فولادی از بورس کالا آن را به قیمت‌های گران‌تر در خارج از بورس بفروشند. این موضوع به ویژه بعد از وقوع جهش ارزی در تابستان اثرات مصیبت‌باری پیدا کرد و منجر شد تفاوت قیمت مقاطع فولاد در بورس کالا با خارج از بورس افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند، اما از پاییز امسال که قیمت‌ها در بورس کالا آزاد شده است نرخ‌ها و مقدار عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است.

مشکل، قیمت‌گذاری بود
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه روند عرضه و تقاضای محصولات فولادی در بورس تعدیل شده و بازار به تعادل رسیده است، گفت: مشکل اصلی بازار فولاد در ماه‌های گذشته ناشی از عرضه کم محصول نبود؛ معضل اصلی، قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی بود. 
بهادر احرامیان افزود: قیمت‌گذاری دستوری موجب شده بود سطح قیمت محصولات و مقاطع فولادی پایین‌تر از نرخ‌های واقعی باشد و همین، عامل اصلی رشد تقاضا بود. به گفته او هم‌اکنون علاوه بر اینکه روند عرضه‌ها بهتر شده، قیمت‌های واقعی نیز بر معاملات حاکم شده و دیگر خبری از تقاضاهای کاذب نیست. به‌عبارت بهتر تقاضای بالایی که در ماه‌های نوسانات ارزی در بازار فولاد شکل گرفته بود، ناشی از میل به سرمایه‌گذاری در بازار فولاد بود و ربطی به مصرف‌کننده‌ها نداشت. احرامیان با بیان اینکه در چند سال اخیر، صنعت فولاد با افزایش تولید روبه‌رو بوده، گفت: به‌دلیل حجم عرضه و فراوانی تولید، نیازی به مداخله و کنترل بازار توسط دولت نداریم زیرا در ایران صنعت فولاد به‌شدت ارتقا یافته و بالاترین نسبت صادرات به تولید را داریم. از این‌رو با اطمینان خاطر می‌توانیم بازار را به‌دست نیروهای عرضه و تقاضا در بورس بسپاریم. او ادامه داد: هم‌اکنون مشکلی در معاملات بورس نداریم و فشاری که در ماه‌های اخیر به بازار آمد، معکوس شده و کم‌کم قیمت‌ها نیز به محدوده واقعی خود نزدیک شده‌اند.

قیمت‌گذاری به نفع هیچ‌کس نیست
رضا شهرستانی دیگر عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز با اشاره به اینکه هیچ‌یک از فعالان واقعی بازار فولاد با دستکاری و ایست اجباری قیمت‌ها موافق نیستند، به تسنیم گفت: از اصلی‌ترین مشکلات بازار فولاد در ماه‌های گذشته، اعمال قیمت‌های دستوری در بازار بود؛ به‌طوری که این عامل به تولید تقاضای چندبرابری نسبت به میزان عرضه‌ها در بازار منجر شد.
 شهرستانی با تأکید بر اینکه باید اجازه دهیم بورس محلی باشد که عرضه و تقاضای واقعی یکدیگر را پیدا کنند، گفت: با اقدامات اخیری که در بورس کالا به اجرا درآمد، قیمت‌ها واقعی‌تر شده و تقاضاهای کاذب حذف شده و در نهایت این مصرف‌کننده واقعی است که راحت‌تر می‌تواند به مواد اولیه مورد نیاز خود دست یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید