• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 25 بهمن 1397
کد مطلب : 47784
+
-

سؤالات همشهری از 3عضو دولت درباره احتمال بازگشت ایران به لیست‌سیاه FATF

جلسه پرریسک در مجمع و پاریس

نشست دوره‌ای FATF روز یکشنبه آینده (۲۸بهمن) در پاریس برگزار می‌شود و در آن تداوم وضعیت تعلیق ایران در لیست‌سیاه کشورهای عضو FATF به بررسی گذاشته می‌شود.

این در حالی است که تکلیف 2لایحه از 4لایحه دولت در ارتباط با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به درازا کشیده شده و روز شنبه قرار است یکی از این لوایح یعنی پالرمو یا همان مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی به رأی اعضا گذاشته شود. از مجمع خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد و اعضای دولت در جلسه چهارشنبه هیأت دولت نسبت به این موضوع نگرانی داشتند. فرصت 4ماهه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF به ایران برای اجرای برخی اقدامات شفاف‌ساز مالی رو به پایان است و از برخی اعضای دولت سرنوشت این لوایح و مراودات ایران با FATF را جویا شدیم. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا دولت پیش‌بینی خاصی درصورت بازگشت ایران به لیست‌سیاه کشورهای عضو FATF داشته یا خیر، گفت: 2لایحه از 4لایحه مدنظر دولت در ارتباط با FATF تصویب شده ‌و دوستان ما در وزارت‌خارجه، در وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به‌دنبال آن هستند تا بتوانند در تعامل با طرف مقابل، آنچه در داخل برای تصویب این لوایح انجام شده است را به نتیجه نهایی برسانند تا وضعیت نامناسبی پیش نیاید. محمود واعظی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص برآورد احتمالی دولت از جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو، تصریح کرد: در جلسه هیأت دولت درباره این موضوع مطالبی مطرح شد و وزرا و مسئولان ذیربط حرفی اساسی مطرح کردند مبنی بر اینکه مجمع تشخیص باید فضای امروز ما در دنیا و فشارهایی که آمریکا به ایران وارد می‌کند را به‌خوبی متوجه باشد و این شرایط به اعضای مجمع توضیح داده شود تا تصمیمی که این مجمع اتخاذ می‌کند، باعث افزایش فشار به مردم نشود. اگر تصمیمی اتخاذ می‌شود، مسئولیت آن نیز باید پذیرفته شود.معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز درباره وضعیت پرونده ایران در گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF با توجه به جلسه یکشنبه هفته آینده این نهاد بین‌المللی به همشهری گفت: دولت تلاش‌های خودش را کرده ‌و با نهادهای دیگر درگیر در این پرونده - مشخصا مجمع تشخیص مصلحت نظام - هماهنگی کرده است و لایحه اصلاح قانون پولشویی را پیش برده، تصویب شده و به سرعت آیین‌نامه‌هایش را نیز نوشته، ولی 2معاهده دیگر باقی‌مانده است. 

توقع دولت همیشه این بوده ‌که آن 2لایحه پیش برود.  جنیدی درباره احتمال تمدید مجدد این فرصت در جلسه FATF نیز گفت: نمی‌خواهم بگویم منتفی است و به هر حال احتمالی وجود دارد، چون قدم‌هایی برای اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه‌هایش برداشته شده است. قدم‌های قابل‌توجهی برداشته شده ولی خطر منتفی نیست، در شرایط فعلی که ما نیاز داریم روابط و تعاملات بانکی‌مان را حفظ کنیم، دولت معتقد بود نباید خطری را تحمل کنیم. 

گزارش FATF  به ایران داده شده است

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز درباره انتشار گزارشی مبنی بر حذف نام ایران از فهرست دعوت‌ جلسه یکشنبه آینده FATF به همشهری گفت: اعضای FATF در بعضی جلسات باید خودشان تصمیم بگیرند؛ جلساتی که نماینده ایران دعوت می‌شد برای جلسات مقدماتی بود که به ما نیاز داشتند. تا آنجایی که اطلاع دارم، گزارش FATF به ایران داده شده ‌و کارهایی که ما از حیث ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده به FATF باید انجام می‌دادیم، صورت گرفته است. ما امیدواریم گروه ویژه اقدام مالی با کارهایی که دولت صورت داده است، تعلیق حضور ایران در لیست‌سیاه کشورهای عضو ‌FATF را تمدید کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید