خودروهای ترمز بریده
در هفته اخیر قیمت دناپلاس 21میلیون، پراید 111معادل 5میلیون و پژو 206تیپ دو 12میلیون تومان گران شده است
علی ابراهیمی/روزنامهنگار
در یک هفته گذشته بازار خودرو افزایش عجیب، باورنکردنی و بدون دلیل قیمتها را شاهد بود؛ افزایش قیمتی که موجب وارد آمدن شوک تازه به بازار بیرمق خودرو در آستانه شب عید شده است.
به گزارش همشهری، تداوم سیر صعودی قیمت حاشیه بازار خودروهای داخلی از قبل تعطیلات اخیر تا دیروز به معادله چند مجهولی تبدیل شده که سکوت خودروسازان و دستگاههای متولی تنظیم بازار و شوکه شدن فعالان بازار خودرو را بهدنبال داشته است. بررسی قیمت حاشیه بازار خودروهای داخلی در یک هفته گذشته نشان میدهد قیمت این خودروها از 8تا 21.21درصد و بهطور میانگین 13.5درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش قیمت مربوط به دنا پلاس به میزان 21میلیون تومان و کمترین افزایش قیمت مربوط به پژو 2008مشکی با 8درصد بوده و در گروه خودروهای رده قیمتی پایین نیز انواع پراید ، تیبا و پژو رکورددار رشد قیمتها بوده است.
شوک قیمتی به بازار خودرو
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو در گفتوگو با همشهری اعلام کرد: قیمت همه محصولات تولید داخل سایپا و ایرانخودرو در طول یک هفته گذشته بین 5تا 21میلیون تومان افزایش یافته که میزان افزایش قیمتها با توجه به قیمتهای قبلی این خودروها در بازار متفاوت بوده است. به گفته او، تعداد خریداران در بازار خودرو بهشدت کم شده اما روی کاغذ شیب افزایش قیمت تندتر شده و در برخی مواقع قیمتها روزانه و حتی ساعتی تغییر میکند. سعید مؤتمنی با تأکید بر اینکه جهش قیمت خودروها در بازار آزاد بعد از تعطیلات اخیر تندتر هم شده، افزود: افزایش قیمت خودرو باعث شوک به فعالان بازار شده و همه از این شیوه گرانی بیدلیل تعجب میکنند. وقتی با نزدیک کردن قیمت خودرو به نرخ حاشیه بازار، نبض بازار خودرو بدون هیچ نظارتی در اختیار خودروسازان قرار گرفته، نمیتوان انتظاری بیش از این داشت. او پرسید: مشخص نیست که مدافعان خروج شورای رقابت و تعیین قیمت خودرو بر مبنای قیمتهای حاشیه بازار به چه دلیل در مقابل توقف عرضه و سونامی گرانی خودرو در بازار سکوت کردهاند. مؤتمنی حمایت بیچون و چرا از خودروسازان را عامل افزایش قیمت اخیر خودرو در بازار تقاضای خودرو دانست و در مورد چگونگی تعیین قیمت خودرو در بازار گفت: واقعیت آن است که خودروسازان بازار را به گروگان گرفتهاند. اگر قیمت ارز افزایش یافته، تحریم یا مشکل جدیدی برای تولید و عرضه خودرو ایجاد شده یا خودروسازان کیفیت و آپشن محصولاتشان را افزایش داده بودند شاید این شیوه افزایش قیمت قابل توجیه بود.
افزایش قیمت خودرو با فروش ویرایشی
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو، نمایندگیهای شرکتهای خودروساز را عامل بیثباتی در بازار خودرو دانست و افزود: نمایندگیهای رسمی فروش، سخنگوی شرکتهای خودروساز هستند. بعد از آنکه فروشی کارتکسی خودرو در این نمایندگیها ممنوع شد، آنها با تغییر نام این شیوه فروش به فروش «ویرایشی» خودروهای داخلی را به نرخ 2میلیون تومان کمتر از بازار آزاد با موعد تحویل 10تا 15روزه به مشتریان تحویل میدهند و به این شیوه پایه قیمت خودرو در بازار آزاد را تعیین میکنند. مؤتمنی تاکیدکرد: طی یک هفته گذشته چه اتفاقی افتاده که قیمت پراید 111از 38به 44میلیون و پراید 131از 36به 42میلیون تومان افزایش یافته است. واقعیت آن است که عرضه خودرو کم شده، خودروسازان قیمتهای پایه خودرو را در بازار بالا برده و هیچ نظارتی بر تولید، عرضه و قیمت خودرو وجود ندارد. این شرایط موجب شده تا حتی افزایش 5تا 10میلیون تومانی قیمت یک روزه برخی خودروها نیز با هیچ واکنشی مواجه نشود.
آشفتگی بازار شب عید خودرو
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو در مورد چشمانداز بازار شب عید خودرو گفت: اگر دخالتهای دولت در بازار خودرو نبود و قیمتهای حاشیه بازار مبنا قرار نمیگرفت، امکان کاهش قیمتها با افزایش عرضه خودرو وجود داشت اما اکنون در این بازار آشفته، فقط خودروسازان سود میبرند و کسانی که از دیدگاه تعیین قیمت خودرو برمبنای 5درصد کمتر از حاشیه بازار دفاع میکردند نیز سکوت کرده یا سودهای میلیاردی واسطه را در بوق و کرنا میکنند. مؤتمنی افزود: تا زمانی که انحصار در بازار خودرو وجود دارد این تنشهای قیمتی را شاهد خواهیم بود؛ در شرایطی که خودروسازان توان تولید و عرضه خودرو را ندارند، تنها راهکار ورود خودروهای دست دوم است.