• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47730
+
-

زمین خوردن رؤیای «مارس وان»

با تعطیلی پروژه سفر بی‌بازگشت به مریخ، سفر 3 ایرانی به سیاره سرخ هم فعلا منتفی است

زمین خوردن رؤیای «مارس وان»

پروژه بلندپروازانه سفر بی‌بازگشت انسان به کره مریخ یا «مارس‌وان»‌ که چند سال پیش سروصدای زیادی در دنیا به پا کرده بود، تعطیل شد. برای شرکت در این برنامه بلندپروازانه 3 مسافر ایرانی نیز نامزد شده بودند که با اعلام تعطیلی پروژه عملا سفر 9‌ماهه آنها نیز لغو شده است.

ورشکستگی پروژه ماجراجویانه
پروژه سفر بی‌بازگشت به مریخ در سال2013 آغاز شد. در همان سال بود که «مارس‌وان» معرفی و هزینه آن از فعالیت‌های بازاریابی و سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان تامین شد. مارس‌وان را 2 شرکت بزرگ پشتیبانی می‌کردند؛ یکی مؤسسه غیرانتفاعی هلندی به‌نام مارس‌وان و دیگری بخش سرمایه‌گذاران مارس‌وان که در سوئیس ثبت شده بود. اخیرا دادگاهی در شهر بازل کشور سوئیس اعلام کرده بود که شرکت دوم از میانه ژانویه ورشکسته شده است. «اما اسلج» از بخش ارتباطات مارس‌وان در واکنش به این اخبار به سایت «ارس تکنیکا» در این‌باره پاسخ داد: «هم‌اکنون ما در حال بررسی موضوع با مدیر و سرمایه‌گذار شرکت هستیم تا بتوانیم راهمان را ادامه دهیم. به محض اینکه اطلاعات بیشتری در دسترس قرار بگیرد، یک خبرنامه مطبوعاتی منتشر خواهیم کرد. می‌خواهم تأکید کنم که ورشکستگی بازوی تجاری ما روی مؤسسه غیرانتفاعی مارس‌وان تأثیری نگذاشته است.»

جذب داوطلب برای سفر بی‌بازگشت
پروژه مارس‌وان در سال2013 با ارائه یک فراخوان بین‌المللی آغاز به‌ کار کرد. در این فراخوان اعلام شده بود، مؤسسه دنبال جذب افراد سالم، قابل اعتماد، با توانایی جسمی بالا و زبان انگلیسی عالی است که بتواند سفر یکطرفه به کره سرخ را تاب بیاورد. این سفر بیشتر از 9‌ ماه طول می‌کشید و از آنجایی که سفینه فضایی در برخورد با سطح مریخ کارایی‌اش را از دست می‌داد، امکان بازگشت به زمین وجود نداشت. در مدت کوتاهی بعد از اعلام فراخوان 30هزار داوطلب از سراسر جهان برای فضانورد شدن اعلام آمادگی کردند.

لغو سفر ایرانیان به مریخ
از میان چند هزار داوطلب برای مسافرت به‌ ماه، درنهایت 100نفر گزینش شدند که 3 نفر از آنها ایرانی بودند. الهه نوری، صادق مدرسی و سعید قندهاری قرار بود به مرور و طی یک برنامه زمانبندی مشخص آموزش‌های لازم برای این سفر را کسب کنند.  با اطمینان می‌توان گفت که سفر این 3 ایرانی به مریخ لغو شده است.


مکث
رقبای مارس‌وان‌ در رؤیای مریخ


سفر به مریخ با استارشیپ

 ایلان ماسک، مدیر شرکت اسپیس‌ایکس برنامه‌های مفصلی برای سفر به مریخ دارد. او خودش نامزد نخستین سفر به مریخ شده و امیدوار است این مسافرت بلندپروازانه برگشت‌پذیر باشد. استفاده دوباره از موشک‌های اسقاطی و دست‌دوم یا ساخت فضاپیمای استارشیپ ازجمله  طرح‌های ماجراجویانه ماسک است. با وجود اینکه بسیاری از پروژه‌های ماجراجویانه قبلی «ماسک» موفقیت چشمگیری داشته‌اند، ‌هنوز کسی نمی‌داند ایده ماسک برای سفر به مریخ چقدر کارآمد است.

پروژه دولتی آمریکا برای سفر به مریخ
بعد از پروژه موفق آپولو و فرود فضانوردان آمریکایی بر سطح ماه، سفر به مریخ آرام آرام در دستور کار دانشمندان قرار گرفت. جورج بوش‌های پدر و پسر، اوباما و ترامپ 4 رئیس‌جمهوری بودند که طی چند دهه گذشته به‌طور جدی بر حضور ناسا در مریخ تأکید کرده بودند. با وجود این، به‌نظر نمی‌رسد ناسا از سال 1969 (1348) که ایده سفر به مریخ مطرح شد، تا امروز درباره این ایده چندان پیشرفت کرده باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید