• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47729
+
-

جنگ جهانی تجزیه اینترنت

پس از سال‌ها تقابل چین و آمریکا برای تقسیم اینترنت، حالا روسیه با اعلام برگزاری آزمایش قطع اینترنت به ضلع جدید این نبرد تبدیل شده است

فناوری
جنگ جهانی تجزیه اینترنت

  اینترنت زمانی قرار بود فاصله‌های بین مردم کشورهای مختلف جهان را کمتر کند و برای آنها زندگی بهتر و راحت‌تری به‌وجود آورد؛ قرار این بود که دسترسی آزاد به اطلاعات روندی جهانی شود و آنلاین‌بودن در «شبکه‌ جهانی» شاخصی از رشد کشورها باشد. اکنون در دنیا اما جنگ تمام عیار بر سر اینترنت و این بار برای جدایی وجود دارد. بعد از کشمکش طولانی آمریکا و چین حالا پای سیاست موضوع را به روسیه کشانده است. حالا تقسیم اینترنت به 3 ضلع تقسیم شده است. آمریکایی‌ها که سال‌ها در تلاش برای تسلط یکجانبه بر اینترنت داشته‌اند؛ چینی‌ها سال‌هاست که با دیوارآتشینی به بلندای دیوار چین تلاش برای ساختن اینترنت خاص خود را داشته‌اند و حالا روس‌ها هم خود را برای داشتن شبکه‌‌ای مجزا آماده می‌کنند.
گزارش‌ها نشان می‌دهد در ماجرایی مشابه با حرف‌های زده شده در ایران قرار است روس‌ها رزمایش یا تست قطع اینترنت برگزار کنند. به گزارش زد‌دی‌نت، دولت روسیه با همکاری اپراتورهای اصلی این کشور تصمیم دارند طی یک طرح آزمایشی، ارتباط روسیه را با شبکه جهانی اینترنت قطع کنند.
در این آزمایش قرار است با قطع شدن اینترنت، روس‌ها توانایی شبکه داخلی یا اینترنت خاص خود را امتحان کنند و مطمئن شوند که مردم می‌توانند از خدمات سایت‌ها و سرویس‌هایی که سرویس داخل روسیه دارند استفاده داشته باشند.
مقام‌های روسیه می‌گویند این کار برای تقویت دفاع سایبری این کشور است و احتمالا قبل از اول آوریل(۱۱ فروردین سال آینده) اجرا می‌شود. سال گذشته پیش‌نویس طرحی موسوم به برنامه ملی اقتصاد دیجیتال به دومای روسیه رفت که براساس آن شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت موظف شده بودند خود را با شرایطی که ارتباط این کشور از اینترنت توسط قدرت‌های خارجی قطع شود، آماده کنند.

سیاست‌بازی در شبکه جهانی
 قبل از این بحث‌‌ها ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از ایجاد اینترنت ملی و مستقل برای این کشور حمایت کرده بود. در این اینترنت باید تمام ترافیک رد و بدل شده قابل رویت توسط روسکومادزور باشد. گفته می‌شود دولت روسیه حتی یک نسخه پشتیبان از سامانه نام دامنه یا DNS هم تهیه کرده تا در شرایط مورد نیاز، به حفظ استقلال اینترنت این کشور کمک کند. اقدامات روسیه پس از آن صورت گرفته که آمریکا در سند راهبرد امنیت ملی خود مدعی شد که روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی برای حمله سایبری به ایالات متحده از فضای مجازی استفاده می‌کنند و آمریکا می‌بایست رویکرد خود را در این رابطه تغییر دهد. ناتو و متحدانش به‌علت حملات سایبری و دیگر مداخلات اینترنتی، روسیه را تهدید به تحریم کرده‌اند.

خطر تجزیه اینترنت
در گذشته کشورهای جهان همیشه از خطر تجزیه خاک خود هراس داشتند اما این روزها مردم دنیا خطر تجزیه اینترنت را تجربه می‌کنند. روسیه چهره جدیدی در این جنگ است اما چین و آمریکا سال‌هاست در این کارزار هستند. چین هم‌اکنون بیشتر از ۸۰۰ میلیون کاربر اینترنت دارد؛اینترنتی که با دیگر نقاط جهان تفاوت چشمگیری می‌کند. چینی‌ها شاید مثلا با اپلیکیشنی مانند وی‌چت همه کارهای خود از پیام رساندن تا کارهای بانکی و خرید آنلاین را انجام دهند اما تلاش شده تا همه کارهای آنها در شبکه‌‌ای کنترل شده تحت نظارت و رویت حاکمیت این کشور باشد و دسترسی آنها به سایت‌های خارج از این شبکه حالت گزینشی دارد. دولت چین با داشتن جمعیتی بزرگ برای همه پلتفرم‌ها ازجمله توییتر، گوگل و فیسبوک جایگزینی مشابه راه انداخته است تا همه‌‌چیز در داخل این کشور باشد. از سوی دیگر گروهی از مقام‌های آمریکا ازجمله دونالد ترامپ در تلاش هستند که آمریکا نقش حکمرانی خود در اینترنت را حفظ کند و بتواند آنچه شبکه شبکه‌ها در جهان نامیده می‌شود را در کنترل خود داشته باشد. تهدیدهایی مشابه درباره تحریم اینترنت ایران هم از سوی دولت ترامپ وجود داشته است. امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات اما چندی پیش اعلام کرد که در لایه شبکه، آمریکا حکمران اینترنت نیست و امکان تحریم دسترسی به اینترنت را ندارد. تحریم‌ها و اختلالات در این حوزه بیشتر در لایه خدمات می‌تواند صورت بگیرد که راه‌های مختلفی برای دور زدن آن وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید