• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47604
+
-

خداحافظی مراکز درمانی لرستان با نسخه‌های کاغذی

با الکترونیکی کردن پرونده‌ها، سوابق بیمار ثبت می‌شود و در مراجعات بعدی، تمامی سابقه فرد برای تجویز بهتر در اختیار پزشک قرار می‌گیرد

گزارش
خداحافظی مراکز درمانی لرستان با نسخه‌های کاغذی

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:

مراکز تامین اجتماعی برای حذف نسخه‌های کاغذی به سمت الکترونیکی شدن رفته‌اند. با این کار میزان استفاده از کاغذ کاهش می‌یابد و تمامی ویزیت‌ها، داروها، روش‌های درمان و... به صورت سیستمی ثبت و پرونده جامعی از سابقه بیمار تشکیل می‌شود. لرستان در سال جاری پایلوت اجرای این طرح بود و توانست رتبه برتر را در این حوزه کسب و همچنین در بخش مرکز سرپایی نیز توانست به عنوان اولین استان امکانات را برای ارائه خدمات دیجیتال ارائه کند. 


اجرای طرح در 11 استان

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی لرستان می‌گوید: حذف دفترچه‌های کاغذی و الکترونیکی شدن نسخه‌ها در بخش درمان غیرمستقیم موضوعی بود که 2 سال پیش کلید خورد و ظرف مدت کوتاهی در تمام مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی گسترش پیدا کرد. با استفاده از این تجربه موفق، موضوع استاندارد شدن ویزیت‌ها و کاهش وقت و... در درمان غیرمستقیم مورد توجه قرار گرفت. 

 «امین بهاروند» می‌افزاید: سال گذشته 2 استان برای اجرای این طرح به عنوان پایلوت انتخاب و در سال جاری 9 استان دیگر به آنها افزوده شدند که لرستان یکی از آنها بود. 
وی یادآور می‌شود: این طرح در لرستان از آبان اجرا شد و با ارائه آموزش در مراکز و ثبت‌نام در سایت، پیش‌زمینه‌های کار و اجرای طرح انجام شد. خوشبختانه از بین 11 استانی که این طرح را آغاز کرده‌اند، لرستان رتبه اول را در الکترونیکی کردن نسخه در مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی دارد. بهاروند اظهار می‌کند: در تلاش هستیم که در یک سال نسخه‌های کاغذی را از تمام مراکز ملکی و طرف قرارداد استان حذف کنیم و تمام نسخه‌ها الکترونیک شود. 


مزایای الکترونیکی شدن نسخه‌ها

بهاروند به مزایای اجرای این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: سوابق بیمار در سیستم ثبت می‌شود و مراجعات بعدی، کلیه داروهای مصرفی، سونوگرافی، رادیولوژی و هر آنچه بیمار دریافت کرده یا انجام داده است، به عنوان سابقه بیماری وی وجود دارد. وی می‌افزاید: به تعبیر دیگر، بیمار پرونده کاملی را در دسترس دارد و پزشک می‌تواند تجویز بهتر و دقیق‌تری انجام دهد. استفاده از داروها حساب‌شده هستند چراکه تداخلات دارویی در سیستم پیش‌بینی شده است و به پزشک به صورت سیستمی تذکر داده می‌شود.  مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی لرستان بیان می‌کند: نکته مهمی که وجود دارد، این است که با استفاده از نسخه الکترونیک خطاهای نسخه‌پیچی که به دلیل بد خط بودن پزشکان ایجاد می‌شد، کاهش می‌یابد. 


الکترونیکی شدن نوبت‌دهی

بهاروند همچنین می‌گوید: در بخش درمان مستقیم نیز 2 فعالیت به صورت الکترونیکی انجام شده است. یک اپلیکیشن برای تلفن همراه برای نوبت‌‌دهی در مراکز ملکی سازمان طراحی شده است و بیمه‌شدگان با نصب آن می‌توانند از طریق گوشی به راحتی و بدون نیاز به اینترنت نوبت ویزیت را دریافت و به مراکز مراجعه کنند. 

وی می‌افزاید: مزیت دیگر این اپلیکیشن این است که پس از گرفتن نوبت، پیامکی برای ثبت نهایی و تایید نوبت برای بیمه‌شده ارسال می‌شود. اگر کسی استفاده به صورت غیرمجاز یا بدون اجازه از دفترچه فردی دیگر استفاده کند‏، به بیمه‌شده اطلاع داده می‌شود که نوبتی به نام او دریافت شده است. با این کار از تخلفات این‌چنینی نیز جلوگیری می‌شود. 

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی لرستان بیان می‌کند: مورد دیگر نسخه‌پیچی است. در سیستم الکترونیکی جدید برای فرد بیمه‌شده نسخه، داروها و شیوه مصرف ارسال می‌شود تا اگر نسخه‌پیچی ایراد یا اشتباهی دارد، خطاها کاهش یابد. 
وی یادآور می‌شود: با توجه به این‌که استفاده از اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای همه افراد در استان امکان‌پذیر نیست، روش‌های تلفنی و حضوری نیز کماکان به قوت خود پابرجاست. 


راه‌اندازی اولین مرکز سرپایی دیجیتال 

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دیجیتال شدن مرکز سرپایی در خرم‌آباد به عنوان اولین مرکز سرپایی کشور نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: مرکز سرپایی پلی‌کلینیک کمالوند در خرم‌آباد به عنوان اولین مرکز در سطح کشور به دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال مجهز شده است. 
وی تصریح می‌کند: برای تجهیز این مرکز که در کشور در حال حاضر نمونه است، اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده و ظرف یک هفته تا 10 روز آینده قابل استفاده است. 

بهاروند می‌افزاید: در حوزه تجهیزات کمبود خاصی وجود ندارد. 3 بیمارستان تامین اجتماعی خرم‌آباد، کوثر بروجرد و نرگس دورود نیز کاملا دیجیتال و الکترونیکی هستند. 
این مسئول بیان می‌کند: دارو از دیگر مسائلی است که با توجه به تحریم‌ها و مشکلات و گرانی‌هایی که وجود دارد به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. اما خوشبختانه در سازمان تامین اجتماعی مشکلی در خصوص دارو وجود نداشت، مگر دارویی که در کشور وجود نداشته یا تولید آن متوقف شده باشد. 


افزایش تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی 

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی لرستان گریزی به آمارتعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در 9 ماهه سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته می‌زند و می‌گوید: در 9 ماهه سال جاری تقریبا 4 میلیون و 100 هزار بار مراجعه به مراکز درمانی و در این زمینه نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته‌ایم. در حوزه پزشک عمومی یک میلیون و 523 هزار و 456 ویزیت انجام شده  که نسبت به سال گذشته با 7 درصد رشد همراه است. در بخش پزشکان متخصص نیز 24 هزار ویزیت و کاملا مشابه سال قبل صورت گرفته است. 

بهاروند اظهار می‌کند: در بخش دندان‌پزشکی نیز 82 هزار ویزیت داشته‌ایم که مشابه سال قبل بوده است. امسال 20 هزار و 658 نفر بستری شده‌اند که تعدادشان در مقایسه با سال گذشته 2 درصد رشد داشته است. از مجموع تعداد بستری‌ها، 14 هزار و 800 مورد مربوط به جراحی بوده و جراحی‌ها نیز نسبت به سال 6 درصد قبل افزایش داشته‌اند. 

بهاروند توضیح می‌دهد: در 9 ماهه سال جاری 2550 زایمان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/5 درصد رشد داشته است. از مجموع کل زایمان‌های انجام شده 45 درصد سزارین و مابقی به صورت طبیعی بوده که تعداد سزارین‌ها نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته است. وی می‌گوید: در بخش‌های نسخه دارویی 4 درصد، اقلام دارویی 3 درصد و آزمایشگاه نیز 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد مواجه بوده‌ایم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید