• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47603
+
-

توسعه گردشگری از اصفهان تا گرجستان

اصفهان به علت قرابت‌های فرهنگی، برای ارامنه و گرجی‌ها جذاب است

گردشگری
توسعه گردشگری از اصفهان تا گرجستان

عاطفه علیان|  اصفهان- خبرنگار:


دوستی و نزدیکی ایرانی‌ها و گرجی‌ها امروز به جایی رسیده که اصفهان در اندیشه برقراری ارتباطی جدید بین این دو کشور است. در این بین، فریدنی‌ها در استان اصفهان بیشترین دوستی را با گرجی‌ها دارند.

از بهمن ماه سال گذشته خبرهایی به گوش می‌رسید که تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه ایلیا در تفلیس گرجستان منعقد می‌شود. سرانجام شنبه 12 بهمن ماه 1397، شماری از پژوهشگران علمی و فرهنگی آژانس ملی حفاظت از میراث فرهنگی کشور گرجستان با هیات علمی موسسه شرق‌شناسی دانشگاه دولتی ایلیا به اصفهان آمدند. در این سفر، رایزنی‌هایی چندجانبه در حوزه مرمت آثار تاریخی، فرهنگی و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری صورت گرفت و تفاهم‌نامه‌ای توسط هیات علمی دانشگاه ایلیا به امضای دکتر «هوشنگ طالبی» رئیس دانشگاه اصفهان، رسید.


توسعه گردشگری

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان که با هیات اعزامی از کشور گرجستان نشستی برگزار کرده است، به همشهری می‌گوید: اولین نشانه‌های حیات اجتماعی در فلات مرکزی ایران بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی به پیش از 40 هزار سال گذشته می‌رسد. استان اصفهان در طول بیش از هزاران سال، گنجینه متنوع و متعددی از میراث فرهنگی را یک‌جا در خود جمع کرده است. تنوع اقلیمی این استان با کشوری همچون گرجستان که دارای قرابت‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری است، می‌تواند منجر به توسعه گردشگری شود. هیات اعزامی از کشور گرجستان شامل 2 نفر از میراث فرهنگی به همراه همکاران و اساتید دانشگاه ایلیا بودند و تبادل تجربیات و همکاری‌های علمی و فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی و توسعه گردشگری بین دو کشور مطرح شد.

«فریدون الله‌یاری» ادامه می‌دهد: به مدد آداب، سنن و فرهنگ مناطق گرجی‌نشین فریدن، فریدون‌شهر، بویین و میاندشت، چادگان و همچنین جاذبه‌های طبیعی که در غرب اصفهان موجود است، به دنبال توسعه گردشگری اصفهان و منطقه قفقاز هستیم تا با معرفی زیرساخت‌های گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های موجود منطقه فریدن در غرب استان اصفهان را از مهم‌ترین محورهای ارتباط فرهنگی اصفهان و گرجستان معرفی کنیم.

وی با اشاره به تجربه مهاجرت معکوس در مناطقی از جمله خور و بیابانک در اصفهان تصریح می‌کند: با معرفی و تقویت زیرساخت‌های گردشگری که توسط تورهای گردشگری دو کشور صورت می‌گیرد، از تمامی جاذبه‌های حوزه گردشگری اصفهان استفاده می‌کنیم. اصفهان به علت قرابت‌های فرهنگی، برای ارامنه و گرجی‌ها جذاب است. با توجه به اهمیت گردشگری روستایی و عشایری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و جوانان تحصیل‌کرده بومی و آشنا به بازاریابی در حوزه گردشگری می‌توان در جهت مهاجرت معکوس پیش رفت و با توسعه صنعت گردشگری خارجی و تقویت واحدهای بوم‌گردی‌ به اقتصاد این مناطق یاری رساند.


 نشست‌هایی با هدف تجارت و تبادل فرهنگ

 «نیکولوز تاخو تسریشویلی» سفیر و رایزن پیشین سفارت گرجستان در ایران که ایران‌شناس برجسته‌ای است و با ادبیات فارسی مانوس است، می‌گوید: ما افتخار می‌کنیم که در ایران و شهر اصفهان حضور پیدا کردیم. به دلیل علایق فرهنگی که گرجی‌ها به شهر و مردم اصفهان دارند، امیدواریم این دیدار و نشست‌ها فرصتی برای تبادل تجارب و همکاری‌های بیشتر شود.

«سید علی‌صالح درخشان» معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی استان اصفهان نیز درباره اهمیت نشست با هیات گرجی می‌گوید: گرجستان ارتباط دیرینه فرهنگی و تاریخی با ایران و به‌ویژه اصفهان دارد. غرب استان اصفهان شامل شهرستان‌های فریدن، فریدون‌شهر و بویین و و میاندشتاست که تعدادی زیادی از ایرانیان گرجی زندگی می‌کنند.
وی با امید داشتن به رایزنی‌ها و تبادل نظرهای صورت‌گرفته می‌افزاید: در غرب استان اصفهان، سرمایه‌گذاران گرجی در حوزه گردشگری ورود پیدا کردند و به تاسیس اقامت‌گاه‌های گردشگری پرداختند و زیرساخت‌های لازم را تعبیه کردند. آشنایی سرمایه‌گذاران گرجی با زبان، فرهنگ و اقلیم منطقه می‌تواند مثبت باشد، ولی در نهایت اجرا شدن آن منوط به تلاش و همت فعالان حوزه گردشگری در ایران و گرجستان است.


تشابهات فرهنگی بین ایران و گرجستان

دکتر «نزهت احمدی» عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، با تاکید بر روابط تاریخی بسیار نزدیک گرجستان و ایران می‌گوید: تشابهات فرهنگی بسیاری وجود دارد و هنوز در دایره واژگان گرجی‌ها لغات فارسی به چشم می‌خورد. گروه پژوهشگران شرق‌شناسی دانشگاه ایلیا برای مرمت و بازسازی گورستان دولاب به تهران اعزام شده بودند که در سفری به اصفهان آمدند و تفاهم‌نامه‌ای بین دو دانشگاه به امضای رئیس دانشگاه اصفهان رسید. این تفاهم‌نامه از آن نظر مهم است که تبادل دانشجو، فرصت مطالعاتی پژوهشگران و همکاری‌های علمی دو دانشگاه را تسهیل می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :