• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47597
+
-

1100 میلیارد تومان برای برخاستن حاشیه شهر

مشهد با جمعیتی بالغ بر 3 میلیون و 200 هزار نفر با وجود توسعه زیرساخت‌ها، حاشیه‌ای فربه با یک میلیون و 200 هزار نفر دارد

گزارش
1100 میلیارد تومان برای برخاستن حاشیه شهر

راحله حسین زاده|   خراسان رضوی-خبرنگار:


کاروان رسانه انقلاب که از 2 هفته گذشته سفر خود را از کاشمر آغاز کرده بود در ایستگاه آخر به مشهد رسید. همشهری در گفت‌و‌گو با مسئولان از اقدامات انجام‌شده در این منطقه گزارشی ارائه می‌دهد. 


افتتاح 85 پروژه 

سرپرست فرمانداری مشهد گفت: در سال 55 جمعیت مردم مشهد 70 هزار نفر بود و اکنون 3 میلیون و 200 هزار نفر است و 52 درصد جمعیت استان در مشهد ساکن هستند. «حیدر خوش‌نیت» با بیان این‌که حاشیه شهر مشهد جمعیتی بیش ار یک میلیون و 200 هزار نفر دارد تصریح کرد: یکی از دلایل شکل‌گیری حاشیه شهر مشهد ضعف قانون، درگیر شدن در موضوعات متفاوت و نبود برنامه‌‌ریزی صحیح در روستاها بود. متاسفانه با وجود این‌که زیرساخت‌های لازم در روستاها تامین شد، اما معیشت خانواده‌ها و اشتغال روستایی مورد غفلت قرار گرفت. 

او ادامه داد: در 4 سال گذشته پروژه‌های متعددی در حاشیه شهر مشهد به ارزش 1087 میلیارد و 100 میلیون تومان افتتاح شده است و در دهه فجر امسال نیز 85 پروژه به ارزش 125 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف فرهنگی، عمرانی، آموزشی، بهداشتی و خدماتی برای حاشیه شهر مشهد به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین تمام دستگاه‌ها مکلفند که 30 درصد اعتبارات خود را در حاشیه شهر هزینه کنند. 

سرپرست فرمانداری مشهد افزود: در دهه مبارک فجر در شهرستان مشهد 223 پروژه به مبلغ 600 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که از این تعداد 18 مورد کلنگ‌زنی خواهد شد. 


کمبود 2500 تخت بیمارستانی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حوزه آموزشی رشته‌های مختلف پزشکی قبل از انقلاب 4 دانشکده داشتیم و امروز به برکت انقلاب 159 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد که 9521 دانشجو مشغول به تحصیل هستند. 

«محمدرضا دارابی» با بیان این‌که امروز تمام شهرستان‌های خراسان رضوی بی‌نیاز از پزشک خارجی است، افزود: وجود 773 خانه بهداشت در مقابل 75 خانه بهداشت پیش از انقلاب تمامی روستاهای استان را از مراقبت‌های اولیه پزشکی بهره‌مند کرده است. 

وی با اشاره به این‌که 5 میلیون نفر در خراسان رضوی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد اظهار کرد: قبل از انقلاب فقط 3100 تخت بیمارستانی در مشهد داشتیم، اما امروز ۱۰ هزار و ۹۰۰ تخت بیمارستانی داریم که البته هنوز 2500 تخت بیمارستانی کم داریم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح داد: در صورت تامین اعتبارات بیمارستان 540 تختخوابی حاشیه شهر مشهد، بیمارستان هزار تختخوابی جنوب مشهد، بیمارستان امداد و نجات و بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد استان خراسان رضوی تا 30 سال آینده از تخت بیمارستانی بی‌نیاز می‌شود. 

دارابی یادآور شد: با وجود این‌که 90 درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود اما مشکل ما در 10 درصد باقیمانده است که بخش عظیمی از اعتبارات ما به داروهای وارداتی و مواد اولیه اختصاص پیدا می‌کند و اگر تحریم‌ها نبود می‌توانستیم در حوزه تولید دارو پیشرو باشیم با وجود این در شرایط اقتصادی کنونی تمام داروها در اختیار مردم مشهد است. 

وی با اشاره به این‌که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه فناوری سلامت رتبه 3 کشوری را دارد، گفت: قبل از انقلاب هیچ دانشجوی خارجی در دانشگاه تحصیل نمی‌کرد اما اکنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با 270 دانشجو خارجی، دومین دانشگاه کشور در خصوص جذب دانشجوی خارجی است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این‌که بیمارستان 540 تختخوابی حاشیه شهر مشهد پیشرفت 70 درصدی داشته است، افزود: لزوم ساخت بیمارستان در حاشیه مشهد کاملا واضح است اما متاسفانه از 2 سال پیش این پروژه کاملا رها شده است و در حال حاضر از ما خواسته می‌شود که با بودجه خودمان ۲۵ درصد از این بیمارستان را بسازیم در حالی که صرفا تجهیز این بیمارستان برعهده دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است. 


ساماندهی بازار گوشت

مدیر جهاد کشاورزی مشهد در خصوص ساماندهی قیمت گوشت در مشهد بیان کرد: بخشی از محصولات گوشتی ما تولیدی و بخشی نیز وارداتی است که با افزایش قیمت دلار بخش عمده‌ای از محصولات ما افزایش قیمت یافت که به بدنه دولت و جامعه برمی‌گردد و از دست ما خارج است. همچنین علی‌رغم این‌که پیش‌بینی می‌شد با افزایش نهاده‌ها افزایش قیمت سه برابری را داشته باشیم اما اکنون قیمت گوشت دو برابر افزایش پیدا کرده است و امیدواریم تولید ادامه داشته باشد تا قیمت تمام‌شده گوشت کاهش یابد. 

«مسعود جوانمند» ادامه داد: هر محصول دامی که از خارج وارد می‌شود باید یک دوره قرنطیه را بگذراند و هر کشوری که شرایط قرنطینه را رعایت کند و دامپزشکی ایران نیز تایید کند واردات گوشت را از آن مکان انجام می‌دهیم. 


انتقال 35 میلیون مترمکعب آب‌های سطحی از کلات به مشهد

معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب مشهد دیگر مدیر اجرایی بود که به مقایسه برخورداری‌های قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: پیش از انقلاب 60 درصد جمعیت از آب آشامیدنی برخوردار بودند و 40 درصد مردم فاقد آب آشامیدنی بودند در حالی که بعد از انقلاب جمعیت تحت پوشش آب آشامیدنی صد درصد است. 

«حسین سخدری» اضافه کرد: قبل از انقلاب تصفیه‌خانه آبی در مشهد وجود نداشت، اما اکنون 3 تصفیه‌خانه آب در مشهد وجود دارد که عمل تصفیه آب‌های سطحی را انجام می‌دهد. همچنین سختی آب مشهد نیز به دلیل آب موجود در محل است و به عدم کیفیت آب مربوط نمی‌شود. 

وی درباره طرح انتقال آب از کلات به مشهد توضیح داد: بیش از 40 تا 50 میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی از بخش کلات خارج می‌شود. از این مقدار 35 میلیون مترمکعب به مشهد انتقال می‌یابد و 15 میلیون مترمکعب باقیمانده برای کشاورزی و توسعه کلات استفاده می‌شود و تضعیف مناطق روستایی با سیاست‌های نظام و دولت سازگار نیست. 


مشهد کودک کارتن‌خواب ساماندهی‌نشده ندارد

مدیر بهزیستی شهرستان مشهد گفت: قبل از انقلاب 4 مرکز توانبخشی در مشهد وجود داشت، اما اکنون تعداد آن به 81 مرکز رسیده که رشد 20 برابری داشته است. همچنین افراد گیرنده خدمت 10 برابر شده‌اند که در حال حاضر 5136 نفر در 81 مرکز توانبخشی در مشهد نگهداری می‌شوند. 

«محسن مروی» بیان کرد: در حوزه تسهیلگری اشتغال ظرف 10 سال گذشته 9 هزار فرصت شغلی برای معلولان شهر مشهد ایجاد شده است. 
وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری 2 طرح غربالگری شنوایی و بینایی در مشهد ارائه می‌شود که صد درصد متولدین در زایشگاه‌های مشهد غربالگری شنوایی می‌شوند. سالانه 150 هزار نفر این خدمت را دریافت می‌کنند و همچنین 90 هزار نفر نیز از طرح غربالگری بینایی استفاده می‌کنند. 
مدیر بهزیستی شهرستان مشهد در خصوص کودکان کارتن‌خواب و کودکان کار شهرستان مشهد تصریح کرد: در مشهد کودک کارتن‌خوابی نداریم که ساماندهی نشده باشد. همچنین از شهریور سال گذشته 160 کودک کار در مشهد ساماندهی شده‌اند و در خصوص توانبخشی این افراد اقدامات آموزشی در حال انجام است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید