• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47482
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/5z4R
+
-

پس گرفتن سهم ایران از تجارت زعفران

پس گرفتن سهم ایران از تجارت زعفران

با مبادله 66تن زعفران در بورس کالا، سهم این بورس از تجارت زعفران به مرز 20درصد رسید و امیدواری برای تبدیل شدن ایران به مرجع جهانی قیمت‌گذاری زعفران افزایش یافت.
به گزارش همشهری، ایران سالانه با تولید 320 تا 350تن زعفران 88درصد از کل زعفران تولیدی دنیا را در اختیار دارد و زعفران سوپر نگین ایرانی، همچنان بهترین نوع زعفران صادراتی جهان است. هم‌اکنون بخش عمده این محصول ایرانی به کشور اسپانیا و از آنجا دوباره با بسته بندی‌های جدید و با قیمت‌های بالاتر به سایر نقاط دنیا صادر می‌شود.این رویه موجب شده سهم  ایران از تجارت واقعی زعفران با وجود اینکه 88درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند 10درصد باشد.
حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی درباره اینکه چرا سهم ایران از تجارت زعفران اندک است می‌گوید: اینکه چرا تا الان سهم بالایی از این تجارت را در دنیا نداشته‌ایم این بوده که فرآورده‌های زیادی از زعفران را به دنیا معرفی نکرده‌ایم؛ به‌طوری‌که حدود ۹۰ تا ۹۵درصد از زعفران ایرانی به‌صورت فله‌ای به دیگر کشورها صادر می‌شود و حداکثر ۵درصد آن نیز به‌صورت خرد و دربسته بندی‌های نیم تا یک گرمی صادر می‌شود که ارزش افزوده بالایی ندارد.
برهمین اساس از 2سال پیش معاملات زعفران به‌صورت نقد و آتی در بورس کالا آغاز شد تا از این طریق سهم ایران از تجارت جهانی زعفران افزایش یابد و ایران سهم خود را ازتجارت جهانی زعفران پس بگیرد. اکنون طبق تازه‌ترین گزارش‌ها با افزایش مقدار معاملات زعفران در بورس کالا که به‌دلیل استقبال کشاورزان رخ داده، سهم بورس کالا از معاملات زعفران تولید شده در ایران به محدوده 20درصد رسیده و این امیدواری را ایجاد کرده است که ایران بتواند از طریق انجام معاملات بین‌المللی از طریق بورس کالا سهام خود را در تجارت جهانی زعفران افزایش دهد. آمار‌ها نشان می‌دهد از اول امسال تاکنون 66تن زعفران به‌صورت نقد و به ارزش 378میلیارد تومان در بورس کالا دادوستد شده که معادل 20درصد از کل زعفران تولید شده در ایران از ابتدای سال تاکنون است. برهمین اساس برخی تحلیلگران با توجه به موفقیت آمیز بودن معاملات زعفران در بورس کالا پیشنهاد می‌دهند که با تقویت حضور سرمایه‌گذاران خارجی سهم ایران در تجارت خارجی زعفران افزایش یابد و ایران بتواند از طریق بورس کالا به مرجع قیمت‌گذاری زعفران در دنیا تبدیل شود.

معاملات باید بین‌المللی شود
سیدهاشم نقیبی،  مدیر امور باغبانی و زراعت سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی در این‌باره می‌گوید: اگر فعالیت بورس در داخل محدود شود، پیشرفت چندانی در عرصه بین‌المللی نمی‌کند و نمی‌تواند سهم زیادی از این تجارت ۸ میلیارد دلاری را در اختیار بگیرد. او می‌افزاید: نکته حائز اهمیت این است که طبق قوانین بین‌المللی کشوری که ۶۰درصد از تولید محصولی را در اختیار داشته باشد می‌تواند بورس بین‌المللی آن را تاسیس کند و کشف قیمت‌های آن را برعهده داشته باشد. به گفته او، چنانچه ایران نتواند بورس زعفران را بین‌المللی کند کشورهای رقیب با افزایش تولید خود می‌توانند از فرصت استفاده کرده و مرجع قیمت‌گذاری شوند. از این‌رو نباید فرصت‌ها را از دست داد.سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس هم در این‌باره می‌گوید: زمان آن فرارسیده تا با صادراتی هدفمند و بسته بندی در سطح بین‌المللی، حرف اول را در بازار ارزشمند زعفران جهان بزنیم و با توجه به اینکه تجار هم‌اکنون برای خرید این محصول، بورس کالا را مرجع قیمتی می‌دانند باید وارد مرحله دیگر شویم که همانا بین‌المللی کردن معاملات زعفران است.حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی هم می‌گوید: گردش مالی زعفران در دنیا برابر ۸ میلیارد دلار است  درحالی‌که سهم ایران 400میلیون دلار است. به کمک بورس زمینه‌های ابتدایی ایجاد شده و فرصت خوبی فراهم آمده است تا زعفران استاندارد به دنیا عرضه شود.

قیمت‌ها کشف شده و استاندارد‌ها افزایش یافته
غلامرضا کریمی یک تولیدکننده زعفران هم درباره موضوع قیمت‌گذاری زعفران می‌گوید: پیش از تاسیس بورس نمی‌توانستیم قیمت واقعی را کشف کنیم اما در بورس قیمت واقعی براساس عرضه و تقاضا کشف شد. ضمن اینکه کشاورزان هم از دریافت بموقع پول ناشی از فروش زعفران اطمینان دارند، زیرا پول فروش زعفران در دو  سه روز کاری به حسابشان واریز می‌شود.مدیرعامل تعاونی روستایی استان خراسان رضوی هم با بیان اینکه بورس کالا به استانداردسازی زعفران کمک کرده است گفت: معامله زعفران به‌صورت گواهی سپرده کالایی موجب شده کشاورز برای اینکه بتواند محصول خود را تحویل انبارهای بورس دهد، استانداردهای لازم را رعایت کند و محصول با کیفیت تولید و عرضه کند.پژمان پور تأکید کرد: این کار موجب شده قیمت زعفران دارای استاندارد بورس یک تا 2 میلیون تومان در هر کیلو بالاتر از قیمت زعفران بی‌کیفیت باشد و این،  ارزش افزوده بالاتری را برای کشاورز به همراه دارد و موجب شده کشاورزان به سمت تولید محصول با کیفیت بالاتر حرکت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید