• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 18 بهمن 1397
کد مطلب : 47437
+
-

5 دروغ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی کنگره

گزارش
5 دروغ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی کنگره

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی سالانه خود در کنگره، به‌جز حمله به دمکرات‌ها و کور‌کردن آخرین امیدها برای تمرکز بر همبستگی در کشورش، ادعاهای زیادی را مطرح کرد که در درستی آنها، تردید زیادی وجود دارد. بلافاصله بعد از این صحبت‌ها، راستی‌آزمایی ادعاهای مطرح‌شده او در طولانی‌ترین سخنرانی سالانه ثبت‌شده یک رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شروع شد؛ بسیاری از این ادعاها در این سخنرانی 82دقیقه‌ای بزرگنمایی شده بودند، ‌تعداد زیادی از آنها گمراه‌کننده بودند و البته چند مورد، ادعاها کاملا نادرست، یا به‌عبارتی دیگر، دروغ بودند.

نسل‌کشی یهودیان توسط ایران 
ادعا: ترامپ در صحبت‌هایش ادعا کرد که ایران، یهودیان را به نسل‌کشی تهدید کرده است. او همچنین گفت که با کنار کشیدن از برجام، ‌جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را گرفته است.
واقعیت: به‌عنوان خانه دومین اقلیت بزرگ یهودیان در خاورمیانه، ایران تاریخی طولانی در تعامل و میزبانی از یهودیان دارد. بعد از دروغ ترامپ در این‌باره، محمدجواد ظریف در توییتر به این ادعا پاسخ داد. ادعای او درباره جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هم دروغ است. ده‌ها دلیل برای رد این ادعا می‌توان مطرح کرد که تازه‌ترین آنها، گزارش جامعه اطلاعاتی دولت خود ترامپ است.

رشد اقتصادی آمریکا 2برابر شده است؟
ادعا: ترامپ در کنگره مدعی شد که سرعت رشد اقتصاد آمریکا از زمانی که او به کاخ سفید رفته 2برابر شده و اقتصاد آمریکا، داغ‌ترین اقتصاد دنیاست.
واقعیت: به گزارش نیویورک‌تایمز، رشد اقتصادی سالانه آمریکا 3.5درصد بوده است. این یعنی رشد اقتصادی کشورهایی مانند لتونی و لهستان و حتی یونان از آمریکا بهتر بوده است. حتی برخی تحلیلگران معتقدند آهنگ رشد اقتصادی آمریکا در فصل آخر سال گذشته و نخستین‌ماه سال جدید کند شده است.

19سال حضور نظامی در خاورمیانه؟
ادعا: ترامپ در سخنرانی خود مطرح کرد که نیروهای آمریکایی، 19سال است در خاورمیانه می‌جنگند.
واقعیت: به گزارش آسوشیتدپرس، ‌آمریکا در اکتبر2001 به افغانستان حمله کرد. حمله به عراق هم در مارس2003 انجام گرفت. این یعنی آمریکا کمی بیشتر از 17سال در این منطقه درگیر جنگ است. و اگر این نکته فنی را درنظر نگیریم که افغانستان، بخشی از آسیای جنوبی و مرکز است، باز هم ترامپ درباره زمان حضور نیروهای آمریکایی در منطقه دروغ گفته است.

دیوار مرزی، جرم و جنایت را کم می‌کند؟
ادعا: پیش از ساخت تأسیسات مرزی در شهر مرزی ال‌پاسو، این شهر جرم‌خیزترین شهر آمریکا بوده است. ساخت تأسیسات مرزی، ‌آمار را کاهش داده است.
واقعیت: ترامپ مدعی است که ورود مهاجران غیرقانونی، آمار جرم و جنایت را در آمریکا بالا می‌برد و به همین‌خاطر، خواهان ساخت دیوار مرزی با مکزیک است. اما مثالی که می‌زند، آمار بالای جنایت در شهر ال‌پاسو، از پایه غلط است. ال‌پاسو، نه‌تنها هرگز یکی از خطرناک‌ترین شهرهای آمریکا نبوده، بلکه در مقایسه با شهرهای مشابه خود، ‌اتفاقا آمار جرم و جنایت کمتری دارد. مسئله دیگر این است که آمار جرم و جنایت به‌صورت سراسری در شهرهای آمریکا کاهش یافته است؛ امری که هیچ ارتباطی با دیوار ندارد.

ایجاد 5,3 میلیون شغل؟ 
ادعا: ترامپ در کنگره، ‌با غرور از ایجاد 5.3میلیون شغل در دولتش خبر داد و تأکید کرد که 600هزار مورد از آنها، مشاغل تولیدی بوده است.
واقعیت: براساس گزارش اداره آمار کار آمریکا از ژانویه2017، زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شده، اقتصاد این کشور 4.9میلیون شغل ایجاد کرده که 454هزار مورد آنها مشاغل تولیدی بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید