• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 18 بهمن 1397
کد مطلب : 47404
+
-

دستور رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار کشور

در جلسه اخیر سران قوا و رهبر انقلاب پیشنهاد اصلاحات ساختاری در 4محور مطرح شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی از دستور رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار کشور خبر داده و گفته است این اصلاحات باید در مدت 4‌ماه آینده صورت بگیرد. براساس متنی که خبرگزاری‌ها ازجمله ایسنا و فارس از سخنان علی لاریجانی منتشر کرده‌اند وی اشاره دقیقی به جزئیات این اصلاحات ساختاری در کشور نکرده است؛ چنانچه این صحبت‌ها در شبکه‌های اجتماعی تفسیر به بازنگری در قانون اساسی یا تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی شد.
با این حال خبرنگار همشهری مطلع شد پیشنهاد انجام این اصلاحات ساختاری که در جلسه اخیر سران قوا با رهبر معظم انقلاب مطرح شده، معطوف به 4محور می‌شود که اصلی‌ترین بخش آن اصلاح در ساختار بودجه کشور است. بهبود فضای کسب‌وکار، سرعت بخشیدن به رونق پروژه‌های عمرانی و سبک شدن دولت محورهای دیگری است که به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در جلسه اخیر سران قوا و رهبر معظم انقلاب برای تسهیل معیشت مردم در سال ‌آینده مورد تأکید قرار گرفته است. نعمتی گفت: در این جلسه قرار شده است دولت و مجلس تا 4‌ماه آینده فضای کشور را به سمتی ببرند که هم سرمایه‌گذاری خارجی و هم سرمایه‌گذاری داخلی در کشور تسهیل شود. رفع موانع زاید در فضای کسب‌وکار و تسهیل صدور مجوز برای بهبود این فضا ازجمله موارد مورد تأکید بود. رفع پیچیدگی‌های بروکراتیک در دولت از دیگر موارد مورد تأکید در جلسه اخیر سران قوا و رهبر انقلاب بود که نعمتی آن را به همشهری گفت و تأکید کرد: تمامی این اصلاحات ساختاری باید در سال آینده در معیشت مردم نمود داشته باشد. قاسم میرزایی‌نکو، نماینده مجلس هم درباره این اصلاحات ساختاری گفت که در نشست اخیر سران قوا و رهبر معظم انقلاب 4 یا 5پیشنهاد اساسی برای بهبود معیشتی مردم طرح شده است. علی لاریجانی در سخنان روز گذشته خود به همین موارد اشاره کرده است و اگر برداشت نادرستی که در وهله اول از محتوای سخنان او کردند، نبود می‌شد حدس زد که محور این اصلاحات ساختاری متوجه معیشت مردم در سال آینده است.  وی با بیان اینکه باید پذیرفت کشور در حوزه مباحث اقتصادی مشکل دارد و در تمام زنجیره‌های تولید کشور وابستگی به خارج وجود دارد، گفت: توجه به وضعیت معیشتی مردم باید در اولویت باشد، در این زمینه برای سرمایه‌گذاری در اشتغال خرد از محل صندوق توسعه ملی بودجه خوبی در سطح روستاهای کشور درنظر گرفته شده است. 

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: سال گذشته 2هزار میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال به نهادهای حمایتی کمک شد و امسال این رقم به 5هزار میلیارد ریال رسیده است. لاریجانی با اشاره به راهکارهایی در جهت رفع مشکلات اقتصادی عنوان کرد: تسهیل سرمایه‌گذاری فرایندی مهم است و باید پنجره‌ای واحد در ادارات و دستگاه‌های اجتماعی شکل بگیرد. وی گفت: نباید بوروکراسی‌های یک سرمایه‌گذاری چند سال طول بکشد. انتظار می‌رود بوروکراسی‌ها ظرف چند روز انجام پذیرد تا علاقه‌مندی در سرمایه‌گذاران ایجاد شود. به گفته یک منبع مطلع علاوه بر اصلاح بودجه،‌موضوع مصرف بی‌رویه انرژی در کشور مورد انتقاد جدی رهبر معظم انقلاب بوده و از دولت خواسته‌اند درباره اصلاح مصرف بنزین، برق، آب و گاز اقدام جدی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید