• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47290
+
-

رأی اکثریت مجلس به استانی شدن انتخابات


به‌رغم اینکه مخالفان استانی شدن انتخابات بر این باورند که این طرح منجر به کاهش مشارکت مردم و پول‌پاشی در انتخابات می‌شود اما موافقان استانی شدن انتخابات، نظارت‌‌پذیری و ملی شدن سطح مجلس را 2فاکتور جدی برای تغییر سبک برگزاری انتخابات مجلس می‌دانند، در مصاف این 2دیدگاه، در نشست دیروز اکثریت مجلس قاطعانه پیشنهاد حذف استانی شدن انتخابات را رد کرد.

به گزارش همشهری، بهارستانی‌ها دیروز بررسی ماده3 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را مورد بررسی قرار دادند. این ماده مهم‌ترین بند طرح مذکور است و ناظر به تعیین 2حوزه انتخابیه اصلی و فرعی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و استانی شدن آن، به‌رغم اهمیت این ماده برای اکثریت مجلس اما با اعلام ورود مجلس به طرح مذکور مخالفان بلافاصله پیشنهاد حذف آن را مطرح کردند.

سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده ورامین نماینده‌ای بود که پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرد و در شرح چرایی پیشنهادش گفت‌: با استانی شدن انتخابات مشارکت مردم به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. در انتخابات‌ پر طمطراق اروپا صرفا ۳۲درصد پای صندوق می‌آیند چون این انتخابات حزبی است. قطعا با استانی شدن هم همین روند را شاهد خواهیم بود.

او با اعتقاد به اینکه استانی شدن انتخابات سبب پول‌پاشی برای جذب رأی مردم یا احزاب می‌شود، افزود: در هیچ کجای دنیا انتخابات مجلس به‌صورت استانی یا ایالتی برگزار نمی‌شود، با استانی شدن زمینه پروژه‌ آشوب‌های اجتماعی و التهابات به‌شدت افزایش یافته چون کشور ما قومی و با مذاهب مختلفی است و ممکن است با استانی شدن این انتخابات نتوانند نمایندگان‌شان را به مجلس شورای اسلامی بفرستند. همچنین ورود این افراد با این وضعیت از طریق لابی و براساس زر، زور و تزویر خواهد بود. طرحی که خطرات زیادی دارد و ممکن است که مردم را به کف خیابان بکشاند؛ چرا نمی‌خواهید مردم تصمیم‌گیر در انتخابات باشند و چرا نمی‌گذارید آنها تصمیم‌گیری کنند.

به‌رغم سخنان نقوی حسینی اما حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌عنوان مخالف حذف این ماده، گفت‌: در طول 5 دوره گذشته نمایندگان به استانی شدن انتخابات رأی داده‌اند. این یعنی نیاز جدی کشور است. پس چرا می‌گویید این موضوع ضد‌نظام جمهوری اسلامی ایران است،این حرف شما یعنی روند اصلاحی در 5دوره گذشته را زیر سؤال می‌برید. قطعا با استانی شدن انتخابات هیچ شهر کوچکی نادیده گرفته نمی‌شود.

در نهایت با اعلام مخالفت نماینده دولت برای حذف این ماده و تأکید کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بر ابقای این ماده، مجلس وارد رأی‌گیری شد نمایندگان با ۱۷۶رأی موافق، ۱۲۰رأی مخالف از مجموع ۲۰۷نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید