• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47281
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4ywn
+
-

همشهری بررسی کرد؛ تریبون‌های 22بهمن در مراکز استان‌ها به چه کسانی واگذار شده است

تریبون انقلاب در اختیار همه جناح‌ها

سیداحمد خاتمی در همدان، محمدباقر نوبخت در اردبیل، محسن رضایی در ایلام، اسحاق جهانگیری در شیراز و ابراهیم رئیسی در مشهد سخنرانی خواهند کرد

تریبون انقلاب در اختیار همه جناح‌ها

ماجرای لغو برنامه سخنرانی 22بهمن رئیس مجلس در کرج توجه‌ها را به سمت مدیریت و برنامه‌ریزی این سخنرانی‌ها جلب کرده است. برخی نمایندگان مجلس در هفته‌ای که گذشت انتقاد کردند فقط بحث کرج و رئیس مجلس مطرح نیست و این مسئله مربوط به همه کشور و مرتبط با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است. برخی گروه‌های تندرو اگرچه سعی در لغو زنجیره‌ای سخنرانی‌ها ازجمله سخنرانی اسحاق جهانگیری در شیراز داشتند، اما حجت‌الاسلام محمد رضایی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس رسما اعلام کرد: «با هماهنگی‌های انجام‌شده اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور سخنران راهپیمایی ۲۲بهمن در شیراز خواهد بود.» مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس و مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران ازجمله این منتقدان بودند. بررسی افراد منتخب برای سخنرانی مراسم روز 22بهمن حکایت از آن دارد که چهره‌های شناخته‌شده سیاسی و مدیریتی کشور تقریبا نیمی از مراکز استان‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند و دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری بیشترین سهم را در میان سخنرانان دارند. براساس تصمیم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی حضور 6نفر از اعضای هیأت دولت در سخنرانی‌های مراسم روز 22بهمن قطعی شده و رئیس‌جمهور و برخی مسئولان دولتی از معاونان تا رئیس سازمان برنامه و بودجه بخشی از انتخاب‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای مراسم روز 22بهمن هستند. ابراهیم رئیسی، حسن ابوترابی‌فرد و احمد خاتمی ازجمله روحانیون انتخاب‌شده برای سخنرانی جشن 40سالگی انقلاب هستند. سعید جلیلی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی نیز که سال گذشته در حرم حضرت معصومه(س) در قم سخنرانی کرده بود، امسال به رشت می‌رود.

تقابل شورایی
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مسئولیت مدیریت مراسم‌های ملی، عمومی و رسمی کشور را طبق اساسنامه این سازمان برعهده دارد. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس روز دوشنبه در پاسخ به تذکر تعدادی از نمایندگان درخصوص مداخله را  امام‌جمعه کرج در سخنرانی لاریجانی از همین منظر به مسئله پرداخت و گفت: «از شورای محترم سیاستگذاری ائمه جمعه درخواست می‌کنم مداخله‌ای را که امام‌جمعه محترم کرج درخصوص سخنرانی رئیس مجلس شواری اسلامی داشتند پیگیری کنند. انتظار می‌رود به‌گونه‌ای برخورد شود که افرادی نظیر ما که اعتقاد و باور و اخلاق و دین را از این بزرگان یاد می‌گیریم خلاف آموزه‌های آنها در جامعه نبینیم.» شرح وظایف شورای سیاستگذاری ائمه به وضوح هماهنگی ائمه جمعه با خطوط کلی و مقطعی سیاست‌های نظام را بخشی از وظایف این شورا اعلام می‌کند. انتصاب حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، انتظارات را نسبت به تعدیل مواضع ائمه جمعه و همسویی آنها در مسائل کلان حاکمیتی تقویت می‌کرد و انتصاب برخی ائمه جمعه با رویکردهای معتدل‌تر هم این انتظارات را افزایش می‌داد. ساز ناکوک برخی ائمه جمعه در شهرستان‌ها و اعلام مواضع خلاف سیاست‌های آنها اما همچنان انتقادبرانگیز است و موج نارضایتی‌ها را افزایش می‌دهد. چنین رفتاری برای 22بهمن امسال تعمیم هم یافت و شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس به مسئول شورای هماهنگی تبلیغات استان فارس نامه نوشته که چرا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور را به‌عنوان سخنران 22بهمن امسال شیراز انتخاب کرده‌اند. 12مورد مناسبت ازجمله جشن‌های دهه فجر موضوع فعالیت‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ذکر شده‌اند. آیت‌الله احمد جنتی از سال60 عهده‌دار این مسئولیت بوده است و دفاتر استانی سازمان، خط‌مشی‌های خود را از مرکز یا همان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تهران دریافت می‌کنند. علی لاریجانی، رئیس مجلس اگرچه به پیشنهاد سازمان تبلیغات اسلامی  برای سخنرانی مراسم روز 22بهمن کرج انتخاب شد، ولی امام جمعه این شهر مخالفت صریح خود را با این انتخاب اعلام کرد و لاریجانی که خود داوطلب این سخنرانی نبود، انصراف داد و خطاب به امام‌جمعه کرج گفت که نیازی به اولتیماتوم برای لغو این سخنرانی نبود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید