• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47261
+
-

اسلامیان: کی‌روش نمی‌خواست در جام ملت‌ها سرمربی ایران باشد

وزیر ورزش نباید در امور فدراسیون‌ها دخالت کند

اسلامیان: کی‌روش نمی‌خواست در جام ملت‌ها سرمربی ایران باشد

محمد زارعی

محمود اسلامیان، عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال از نفوذ خیلی زیادی در تصمیمات کلان فوتبال کشور برخوردار است. او طی چند سال گذشته یکی از حامیان اصلی کارلوس کی‌روش در تیم ملی بود و همواره از برنامه‌های این مربی حمایت می‌کرد. حالا با جدایی کی‌روش از تیم ملی، اسلامیان حرف‌هایی می‌زند که تاکنون جایی آنها را بازگو نکرده بود. ازجمله اینکه کی‌روش قبل از جام جهانی 2018روسیه به مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کرده در جام ملت‌های آسیا قصد فعالیت در تیم‌ملی ایران را ندارد و دلیل تصمیم او برخی از حاشیه‌سازی‌ها بوده است. اما با اصرار او را راضی می‌کنند تا با قراردادی شش‌ماهه در جام ملت‌ها نیز هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد. گزیده‌ای از حرف‌های اسلامیان با همشهری ورزشی را بخوانید.

  از راه دور انتقاد می‌کردند
برای بررسی عملکرد کی‌روش باید در وهله نخست به کارنامه او نگاهی بیندازیم. به‌نظر من با 2صعود به جام‌جهانی و ارائه بازی‌های قابل‌قبول در 2جام جهانی و در کنار آن حضور در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها که پس از سال‌ها اتفاق افتاد، آقای کی‌روش عملکرد قابل‌قبولی داشت. اما در این بین متأسفانه برخی اتفاقات و جوسازی‌ها علیه ایشان به‌وجود آمد که به هیچ وجه درست نبود. حالا هم او در ایران نیست اما بعضی از دوستان بدون اینکه جلسه‌ای با کی‌روش داشته باشند یا اینکه کار ایشان را از نزدیک دیده باشند قضاوت‌هایی می‌کنند. ولی من به‌عنوان کسی که از نزدیک کار او را رصد می‌کردم و در خیلی از اردوها حضور داشتم به صراحت می‌گویم کی‌روش را یک مربی با دانش فنی بالا دیدم که کادری بسیار قوی هم کنارش بود. او باعث شد تیم ملی ایران در این چند سال شخصیت خوبی پیدا کند و تعداد زیادی لژیونر ایرانی در تیم‌های اروپایی حضور پیدا کردند. اینها بسیار حائز اهمیت بود. من برای آقای کی‌روش آرزوی موفقیت می‌کنم.

   نخبه‌کشی از قدیم‌الایام در ایران بوده
بخشی از فوتبال همین دوقطبی‌ها در حمایت یا انتقاد از تیم‌ها و افراد است. ولی مهم است که ما در نقدهای خود از مسیر انصاف خارج نشویم. البته متأسفانه از قدیم‌الایام نخبه‌کشی در کشور ما بوده. وقتی اینفانتینو به‌عنوان رئیس فیفا که هیچ‌وقت از کسی بی‌مورد تعریف نمی‌کند می‌آید از عملکرد تیم ملی ایران تعریف می‌کند یا مربی بزرگی مثل آقای مورینیو از کی‌روش تعریف می‌کند اینها نشان از کارهای بزرگی دارد که طی چند سال گذشته انجام دادیم.5 تیم ما در رده‌های مختلف در جام جهانی حضور داشتند و این حاصل حرکت مثبتی بوده که انجام شده است.

   وزیر در امور فدراسیون دخالت نکند 
من با وزیر ورزش درباره اینکه با تمدید قرارداد کی‌روش مخالف یا موافق است صحبت نکردم و اطلاعی هم ندارم. به همین دلیل نمی‌توانم قضاوت کنم که نظر ایشان چه بوده اما من بحث دیگری دارم. بحثم این است که دولت باید خودش را از کارهای اجرایی فدراسیون‌ها کنار بکشد. اقتصاد 80درصدش دست دولت است، ببینید به چه وضعی دچار شده است. دولت باید خودش را از فدراسیون‌ها کنار بکشد. اداره فدراسیون را برای خود مجمع بگذارد. مطمئنا مجمع بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد. در فدراسیون فوتبال به‌خاطر اینکه فیفا تأکید دارد نباید دولتی باشد یک ثباتی ایجاد شده است. یعنی دولت نمی‌تواند رئیس فدراسیون را برکنار کند برای همین ما الان نزدیک به 10سال است که ثبات را شاهد هستیم. دولت الان در اقتصاد دخالت کرده و می‌بینیم به چه وضعیتی دچار شده‌ایم. در گذشته هم نصف کشورهای دنیا اقتصادشان دولتی بود اما کوتاه آمدند چون جواب نمی‌دهد. من از وزیر می‌خواهم کار فدراسیون‌ها را به اهلش و مجمع بسپرد. دولت هم ناظر و حامی باشد.
   کی‌روش منبع درآمد فدراسیون بود
مارچلو لیپی با 18میلیون دلار و کی‌روش با 900هزار دلار در جام ملت‌ها حاضر بودند و تیم لیپی 3بر صفر به ایران باخت. شما اگر می‌خواهید مربی بزرگ و بادانش بیاورید قیمت‌ها همین حدود است. به هرحال کی‌روش با 2صعود به جام‌جهانی و حضور در جام ملت‌ها منبع درآمد فدراسیون بود.

   کی‌روش را به زحمت برای جام ملت‌ها حفظ کردم
وقتی تیم‌ملی در اردوی قبل از مسابقات جام جهانی در ترکیه بود و آقای تاج آن بیماری قلبی برایشان به‌وجود آمد، از من خواسته شد با آقای کی‌روش مذاکره کنم. 2 جلسه سنگین با ایشان داشتیم تا راضی شود با قرارداد شش‌ماهه در ایران بماند. نخستین‌بار است این را می‌گویم ولی آقای کی‌روش راضی نبود برای جام ملت‌ها بماند. به‌هرحال در آن مقطع خیلی سخت بود یک جانشین برای ایشان پیدا کنیم. من به‌خاطر بیماری تاج با کی‌روش مذاکره کردم و با محبتی که کی‌روش به من داشت توانستم او را راضی به ماندن کنم. به هرحال یک قول شفاهی دادند و با همین قول شفاهی بعداز جام‌جهانی ماند و با تیم به جام ملت‌ها رفت.
  مرسوم نیست جشن خداحافظی برای کسی بگیریم
معمولا هیچ جای دنیا مرسوم نیست برای مربی‌ای که کارش تمام می‌شود جشن بدرقه بگیرند. اما می‌شود در یک مسابقه بزرگ ملی یا باشگاهی از ایشان به‌دلیل سال‌ها زحمت‌شان دعوت و تقدیر کنیم. من دیدم آقای تاج مردانگی کرد و در این فضا برای استقبال به فرودگاه رفت.

  امیدوارم جانشین مناسبی انتخاب شود
به‌هرحال کی‌روش سال‌ها در کنار فرگوسن بوده و در رئال مادرید، تیم ملی پرتغال و جاهای دیگر مربیگری کرده است.
 حالا همه آدم‌ها ایراداتی دارند. امیدوارم کسی به‌عنوان جانشین او انتخاب شود که بتواند خلأ کی‌روش را پر کند.

  اعلام آمادگی کردیم که برویم
همان چند‌ ماه قبل که بحث بازنشسته‌ها مطرح شد ما در هیأت‌رئیسه طی نامه‌ای به آقای سلطانی‌فر اعلام آمادگی کردیم که هر تصمیمی بگیرند انجام می‌دهیم. البته من حرفم این است که فدراسیون فوتبال غیر دولتی است و دخالت وزیر استقلال این فدراسیون را خدشه‌دار می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید