• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47207
+
-

توسعه هزاربرابری مترو پس از انقلاب اسلامی



طی ۴۰سال گذشته کار بزرگی در مترو انجام شده و هزار برابر قبل از انقلاب در کشور مترو ساخته شده است. محسن هاشمی،  رئیس شورای شهر تهران با اشاره به دستاوردهای انقلاب در ۴دهه گذشته به مهر گفت: «طبیعتا انقلاب اسلامی، به‌عنوان پدیده‌ای بزرگ که تأثیرات فراوان ملی و بین‌المللی داشته است، دارای دستاوردهای گوناگونی است که من به‌عنوان یک عضو کوچک خانواده بزرگ انقلاب در ایجاد 2 دستاورد انقلاب حضور داشتم؛ موضوع نخست، صنایع دفاعی بود که تحصیل در دوره دکترا را در خارج از کشور رها کردم و به‌دلیل تحصیلات مرتبطم با صنایع دفاعی و شرایط آن روز کشور که نیاز شدیدی به توسعه و تولید در حوزه موشکی داشت به ایران بازگشتم و در این حوزه به همراه عزیزانی که برخی از آنها به توفیق شهادت رسیدند و تعدادی نیز هنوز در حال خدمت به کشور هستند، تلاش کردم و موضوع دوم نیز بحث مترو است که از سال۱۳۷۲، به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره و بعد به‌عنوان مدیرعامل و عضو شورای شهر درگیر این پروژه شدم و این موضوع حدود ۲۵سال یعنی ربع قرن است به‌عنوان اولویت اول نیاز مردم تهران، به دغدغه‌ام تبدیل شده است.»

 او در پاسخ به این پرسش که در طول 40 سال گذشته از فعالیت انجام شده در مترو راضی هستید؟ عنوان کرد: «در بعد ساخت باید بگویم که در این ۴۰سال کار بزرگی در مترو شده است، ما قبل از انقلاب حدود ۳۰۰متر فقط تونل مترو ساختیم و بعد از انقلاب ۳۰۰کیلومتر در سراسر کشور، یعنی در طول این ۴۰سال هزار برابر قبل از انقلاب در کشور مترو ساخته شده و این در شرایطی است که در دهه نخست انقلاب به‌دلیل جنگ، عملا امکانات زیادی به مترو تخصیص داده نشده بود و دلواپسان آن روز که مترو را یک سیستم لوکس وغیرضروری می‌دانستند، مخالف اختصاص امکانات کشور به مترو بودند و با اصرار و پیگیری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و خطبه‌ای که ایشان در سال۱۳۶۳ در نمازجمعه تهران در مورد ضرورت و اهمیت مترو خواندند و حضور ایشان در هیأت‌دولت در سال۱۳۶۵، سرانجام ادامه فعالیت ساخت مترو تصویب شد، اما در بعد تأمین تجهیزات و استفاده از ظرفیت آنچه به‌عنوان مترو ساخته شده است، ضعیف عمل کرده‌ایم، شهرداران و دولت‌ها و مسئولان مربوطه به تجهیز مترو توجه کافی نکرده‌اند و اگر به میزان اعتبار و بودجه‌ای که صرف ساخت بزرگراه‌ها و سیاست خودروی محوری می‌شد، به تجهیز مترو توجه می‌شد هم‌اکنون به‌جای 2میلیون سفر در روز ۱۰میلیون مسافر با مترو جابه‌جا می‌شد و مشکل ترافیک و آلودگی هوا بسیار کمتر از وضعیت فعلی بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید