• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47120
+
-

پاسخ وزیر پیشین کار به سؤال مجری برنامه افق

برخی فقط خودشان را عین انقلاب معرفی می‌کنند

برای تداوم انقلاب به اصلاح دائم نیاز داریم

علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه جهان‌آرا که از شبکه افق پخش شد، در پاسخ به سؤال مجری که مدعی شد رقیب سیاسی جریان اصلاحات معتقد است دلبستگی ایدئولوژیک و دلبستگی عمیق به نظام جمهوری اسلامی در جریان اصلاحات وجود ندارد، گفت:‌ ای‌کاش این رقیب سیاسی امروز جلوی من می‌نشست و جواب او را می‌دادم. در 40‌سالگی انقلاب و لزوم گفت‌وگوی یاران انقلاب به‌نظر من این طرح سؤال درستی نیست. نه امام چنین اعتقادی در مورد جناح‌های مختلف کشور داشت نه رهبری چنین اعتقادی دارند که جناح اصلاح‌طلب پایبند به نظام جمهوری اسلامی و اصول انقلاب اسلامی نیست. این به ریشه‌های اختلاف در خصوص فرسایش نیروها، اتلاف هزینه‌ها، اهداف متفرقه و روایت‌های گیج‌کننده از انقلاب برمی‌گردد.

لاهوت و ناسوت
به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: دلیل اینکه این نسل نمی‌تواند با انقلاب رابطه برقرار کند همین روایت‌های گیج‌کننده‌ای است که ما از انقلاب گفته‌ایم. بر سر مسائلی آنقدر روایت‌های مختلف گفته‌ایم که الان این شکاف نسل به همین دلیل است. محمود افغان رسید به شاه سلطان حسین گفت لاهوت و ناسوتتان را با هم می‌بریم. ما هم آنقدر لاهوت و ناسوت‌هایی از این روایت‌ها بیرون آوردیم که اصل موضوع به اعتقاد من که خود حفظ انقلاب و تداوم انقلاب است به فراموشی سپرده می‌شود.
ربیعی با اشاره به اینکه من عضو هیچ گروه شناخته شده‌ای که احزاب اصلاح‌طلب باشد نیستم، گفت: من عضو تشکل کارگری هستم و البته اصلاح‌طلب هستم و معتقدم برای تداوم انقلاب ما به اصلاح دائم و به بازتعریف دائم نیاز داریم، ضمن اینکه اصول اولیه انقلاب باید حفظ شود که استقلال و ایستادگی برای استقلال است و معتقد هستم که گوهر بزرگی که انقلاب به ما داده استقلال ماست و بچه‌های امروز باید بدانند که این استقلال یعنی چه و این شانس را من در زندگی داشته‌ام که با روایتگرهای مهمی صحبت کنم، مثلاً پیش از انقلاب شاهد بودیم حتی درباره ازدواج و جدایی فوزیه از شاه یک سفارت تصمیم می‌گرفت ما این خفت را امروز به این نسل انتقال ندادیم.

هیچ‌کس با استقلال‌طلبی مشکلی ندارد
ربیعی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که گفت آیا ما کسی را داریم که بگوید صندوق مهم نیست،گفت: بله، نمی‌خواهم وارد چالش بشوم اما برخی معتقدند اعتبار رأی مردم ملاک نیست. وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: هیچ‌کس با استقلال‌طلبی که ارمغان انقلاب بود، مشکلی ندارد و با آزادی، با جمهوریت و آن چیزی که در متن جامعه ایران وجود دارد، مشکلی ندارد. بحث روایت‌های مختلف است که مطرح می‌شود و گروه‌ها یکدیگر را متهم می‌کنند و یک گروه می‌گوید شما از انقلاب فاصله گرفته‌اید و گروه دیگر طرف مقابل را متهم می‌کند. من اگر خودم را عین انقلاب قرار دهم آن وقت می‌گویم تو از من فاصله گرفته‌ای و هرکسی که تفسیری از انقلاب کند و بگوید من شبیه به انقلاب هستم درست نیست. نباید بگوییم اگر شکل من بودی پس درستی و اگر شکل من نیستی پس درست نیستی. برخی منافع جناحی را تئوریزه و خود را عین انقلاب معرفی می‌کنند.

 نیاز به آسیب‌شناسی داریم

علی‌ربیعی در واکنش به این حرف مجری که می‌گفت اگر این معیار خودپنداربینی وجود داشته باشد هیچ‌گونه گفت‌وگویی شکل نمی‌گیرد، عنوان کرد: بله، گفت‌وگویی هم شکل نمی‌گیرد.  مجری برنامه گفت: به لحاظ نظری طیف‌های خاصی از اصلاح‌طلبان هستند که به‌نظر می‌رسد در کلام طرح جایگزینی برای جمهوری اسلامی دارند. خیلی عیان از لیبرالیسم به‌عنوان ایدئولوژی سخن می‌گویند. کجای تفکر امام همخوانی دارد با لیبرالیسم؟ آیا می‌شود لیبرالیسم را چسباند به تفکر امام؟ ربیعی در پاسخ گفت: لیبرالیسم یک بعد سیاسی و یک بعد اقتصادی دارد، بعد فرهنگی آن را نمی‌خواهم باز کنم چون ابعاد مختلف دارد. اتفاقا درباره لیبرالیسم اقتصادی پیش‌تر شما به من گفتید چپ سنتی که خیلی هم خوب گفتید. بیشتر تولیدگران نظریه‌های اقتصادی لیبرالیسم افرادی بودند که امروز در جناح اصولگرا هستند. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو هم گفت: دولت روحانی دولتی نبود که نتیجه کنش یک حزب سیاسی باشد. من دلایل خود را در سال ۹۲ برای کمک به روحانی داشتم. در آن سال اقبالی به اصولگرایان نبود و برای اصلاح‌طلبان هم شرایطی وجود نداشت تا فرد دیگری را معرفی کنند. وزیر سابق کار در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: باید در 40 سالگی انقلاب آسیب‌شناسی جدی از روابط قوا تعریف کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید