• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47094
+
-

سرانه فضای سبز «آق‌قلا» پایین‌تر از استاندارد

شهردار: محدودیت اعتباری، عامل اصلی کمبود فضای سبز این شهر است

فضای سبز
سرانه فضای سبز «آق‌قلا» پایین‌تر از استاندارد

آتوسا کبیر|   آق‌قلا- خبرنگار :

شهردار آق‌قلا در حالی سرانه فضای سبز این شهرستان را 3/3 متر‌مربع اعلام می‌کند که براساس مطالعات و بررسی‌های وزارت مسکن و شهرسازی، سرانه متعارف و قابل قبول فضای سبز شهری برای هر نفر بین 7 تا 12 متر‌مربع تعیین شده است. تاثیر فضای سبز در زیبایی شهرها را نمی‌توان نادیده گرفت. 

با این حال اگر در کوچه و پس‌کوچه‌های شهر آق‌قلا قدم بزنید، کمبود فضای سبز به گونه‌ای است که آن را به خوبی احساس خواهید کرد و شهرداری هم آن را تایید می‌کند. در تابستان آفتاب در آق‌قلا نسبت به دیگر مناطق شمال کشور تیز‌تر و سوزان‌تر است، به همین دلیل افزایش فضای سبز در این شهرستان بیش از هر چیز احساس می‌شود؛ این در حالی است که تاکنون مدیریت شهری اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است و ضرورت دارد شهرداری برنامه‌هایی برای توسعه فضای سبز آق‌قلا داشته باشد.


پارک آق‌قلا شرایط مناسبی ندارد 

«عالیه هاشملی» از شهروندان آق‌قلا است که کمبود فضای سبز این شهرستان را آزاردهنده می‌داند و می‌گوید: هرگاه در روزهای گرم سال برای خرید از خانه خارج می‌شوم تلاش می‌کنم در کمترین زمان ممکن کارهایم را انجام دهم تا هرچه سریع‌تر به منزل برگردم. در فضول سرد هم نبود فضای سبز، ما را از پاییز و زمستانی زیبا بی‌بهره کرده است. این شهروند می‌افزاید: کمبود فضای سبز علاوه بر این‌که تحمل گرما را برای ما سخت‌تر می‌کند، اجازه استراحت موقت در مکان مناسب را هم نمی‌دهد. هاشملی از وضعیت پارک شهر هم انتقاد می‌کند و می‌گوید: برای تفریح فرزندانم ناچارم به گرگان بروم، زیرا پارک آق‌قلا شرایط مناسبی ندارد.


شهروندان برای کاشت درخت اقدام کنند 

شهردار آق‌قلا با بیان این‌که سرانه فضای سبز این شهرستان در حال حاضر 3/3 متر‌مربع است، بیان می‌کند: متاسفانه با استانداردهای کشور فاصله زیادی داریم.«اماندردی کلته» محدودیت اعتباری را عامل اصلی در این زمینه می‌داند و می‌گوید: در سال گذشته اعتبار برای ایجاد فضای سبز فقط 200 میلیون تومان بود. با این رقم نمی‌توان کاری انجام داد به همین دلیل از بودجه‌های عمرانی به این بخش کمک می‌شود که کافی نیست.
وی بی‌علاقگی مردم نسبت به ایجاد فضای سبز را در این سرانه پایین تاثیرگذار می‌داند و می‌افزاید: کسبه علاقه‌ای به کاشت درخت در مقابل مغازه‌های خود ندارند و از طرفی شهروندان هم برای کاشت درخت و گل و گیاه مقابل درب منازل یا داخل حیاطشان بی‌رغبت هستند.


ایجاد پارک خطی در ورودی آق‌قلا 

شهردار از ایجاد پارک خطی در ورودی آق‌قلا خبر می‌دهد و می‌گوید: این پارک در ضلع شرقی جاده گرگان-آق‌قلا ایجاد خواهد شد.این مقام مسئول با بیان این‌که امسال فاز نخست این پارک به مساحت 150 متر‌مربع احداث می‌شود، می‌افزاید: زیرسازی پارک انجام و سنگ آن خریداری شده است. در حال حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم. وی می‌گوید: 30 سال است که در پارک کودک انقلاب عملیات عمرانی انجام نشده و این شرایط منجر به فرسودگی آن شده است. به همین دلیل محوطه‌سازی و بازسازی این پارک در دستور کار شهرداری قرار گرفت.


نورپردازی پارک کودک انقلاب 

کلته نورپردازی، زیباسازی و مبلمان پارک کودک انقلاب را از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری اعلام می‌کند و می‌افزاید: پس از بهسازی پارک، وسایل ورزشی هم در آن تعبیه خواهد شد. 
به گفته شهردار آق‌قلا، پارک فجر این شهر هم وضعیتی مشابه پارک کودک انقلاب دارد، به همین علت بهسازی آن در سال‌های آینده انجام خواهد شد.


فقر سرسبزی در پیاده‌روهای شهر

یک کارشناس ارشد طراحی شهری هم وضعیت فضای سبز آق‌قلا را نامناسب می‌داند و می‌گوید: فضای سبز در خانه‌های ویلایی موضوع مهمی است که امروزه در لابه‌لای دغدغه زندگی شهری گم شده است.
«مصطفی محمدخانی» با بیان این‌که کمبود فضای سبز در آپارتمان‌ها هم به چشم می‌خورد، ادامه می‌دهد: وجود آپارتمان‌هایی بدون فضای سبز در روحیه ساکنان تاثیر منفی می‌گذارد.
وی به ایجاد فضای سبز در پیاده‌روها تاکید می‌کند و می‌گوید: پیاده‌روهای شهرستان آق‌قلا هم از نظر سرسبزی فقیر هستند. در این مورد به سالمندان توجهی نشده است؛ در حالی که آنان نیازمند یک فضای سبز برای گذراندن اوقات فراغت خود هستند.این مدرس دانشگاه می‌افزاید: شهرداری می‌تواند با ایجاد باغچه‌های سبز، خیابان‌ها را از پیاده‌روها جدا و فضای سبز در شهر ایجاد کند تا مردم از محیط اطراف خود لذت ببرند.


درآمد پایدار شهرداری با تولید گل و گیاه 

مسئول واحد زیباسازی شهرداری آق‌قلا از ایجاد واحد تولید گل و گیاه در شهرداری خبر می‌دهد و می‌گوید: زمینی به مساحت 8هزار متر‌مربع در مجاورت رودخانه این شهر برای تولید گل و گیاه در نظر گرفته شده است.
«ارازمحمد اونق» با بیان این‌که تلاش می‌شود از این ظرفیت در آینده به عنوان درآمد پایدار استفاده شود، اظهار می‌کند: در ابتدا تولید گل و گیاه و نهال به علت کمبود بودجه انجام شد اما در آینده از آن به عنوان درآمد پایدار شهرداری بهره گرفته می‌شود.

وی می‌گوید: سالانه 800 تا یک میلیون قطعه گل فصلی تولید می‌شود. این گل‌ها با هدف ترویج فرهنگ فضای سبز برای کاشت در باغچه‌ها به شهروندان، مدارس و ادارات اهدا می‌شوند. ممکن است این میزان به چشم نیاید اما تلاش می‌کنیم این میزان را افزایش دهیم.

اونق روشنایی و نورپردازی پل باهنر، پل خرمشهر، نورپردازی میدان وحدت و نورپردازی میدان فرمانداری را از دیگر اقدامات این واحد در زمینه زیبا‌سازی شهری عنوان می‌کند و می‌افزاید: نورپردازی ورودی گرگان-آق‌قلا، ورودی گنبد-آق‌قلا و بلوار معلم انجام شده است. تامین فضای سبز درون شهری مهم‌ترین اولویت ماست. با توجه به این‌که سرانه فضای سبز آق‌قلا بسیار پایین‌تر از حد استاندارد است، تلاش می‌کنیم تا آن را افزایش دهیم. حفظ و توسعه فضای سبز بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست. از همشهریان تقاضا داریم تا در این زمینه به شهرداری کمک کنند.

یک کارشناس ارشد طراحی شهری می‌گوید: توسعه فضای سبز در شهرهایی مانند تهران و مشهد با مشارکت مردم انجام می‌شود. بر همین اساس نیاز است تا نهال و درختچه در اختیار مردم قرار گیرد تا شهروندان خودشان در شهر فضای سبز ایجاد کنند.«مصطفی محمدخانی» بیان می‌کند: فضای سبز به عنوان جزئی ضروری و جدانشدنی نقش اساسی در حیات شهرها دارد، به طوری که کمبود آن می‌تواند اختلالات جدی به وجود آورد. در همین راستا مجموعه مدیریت شهری آق‌قلا باید برای رفع کمبود فضای سبز هر چه سریع‌تر اقدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید