• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47087
+
-

7راهبرد کلان در بودجه 98 شهر یزد

سرپرست شهرداری یزد : ارتقای کیفیت فضای شهری از جمله اولویت‌های بودجه سال آینده شهر است

مدیریت شهری
7راهبرد کلان در بودجه 98 شهر یزد

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


 شهرداری یزد امسال بودجه را با 35 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به مبلغ 890 میلیارد تومان تقدیم شورای اسلامی شهر یزد کرد. اولویت های این بودجه تکمیل و تجهیز پروژه های نیمه تمام است. تمرکز بر پروژه های کلان با رویکرد ارتقای کیفیت فضای شهری و افزایش تعاملات اجتماعی در قالب پروژه یزد پلاس نیز از دیگر اولویت ها است.

افزایش برنامه ها و فضاهای فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی با رویکر افزایش سرزندگی و نشاط اجتماعی، توسعه حمل ونقل عمومی و تقویت الگوی پیاده محوری در هسته تاریخی شهر و توسعه زیرساخت های گردشگری و افزایش سرانه تفرجگاهی از دیگر اولویت های بودجه سال آینده است.

از راهبردهای بودجه سال آینده نیز برون سپاری پروژه های عمرانی، و فعالیت های غیر حاکمیتی، بهره گیری از ظرفیت های حاصل از جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اداره امور شهر و تامین هزینه ها برای افزایش حس تعلق شهروندان به شهر و ونظارت آنان بر عملکرد مدیریت شهری است.


 تشریح اولویت‌های بودجه‌ای

سرپرست شهرداری یزد با اشاره به این‌که 7 اولویت اصلی برای بودجه سال آینده شهرداری یزد در نظر گرفته شده است می‌گوید: تکمیل و تجهیز پروژه‌های نیمه‌تمام، به نحوی که حتی‌الامکان در سال98 به بهره‌برداری برسند، اصلی‌ترین اولویت بودجه سال آینده است.

«سید علی مشتاقیون» ادامه می‌دهد: از دیگر اولویت‌های بودجه 98 شهرداری یزد تمرکز بر پروژه‌های کلان با رویکرد ارتقای کیفیت فضای شهری و افزایش تعاملات اجتماعی در قالب پروژه یزد پلاس است. وی همچنین افزایش برنامه‌ها و فضاهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با رویکرد افزایش سرزندگی و نشاط اجتماعی، توسعه حمل و نقل عمومی و تقویت الگوی پیاده‌محوری در هسته تاریخی شهر و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و افزایش سرانه تفرجگاهی را از دیگر اولویت‌های بودجه‌ای بیان می‌کند.

مشتاقیون در ادامه، اولویت‌های بودجه سال آینده شهرداری یزد به ساماندهی فضاهای باز شهری برای ارتقای تعاملات اجتماعی شهر در قالب پاتوق‌های شهری و محله‌ای و توزیع عادلانه خدمات و امکانات با رویکرد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار اشاره می‌کند.


راهبردهای اساسی

سرپرست شهرداری یزد راهبردهای اساسی بودجه را بهره‌گیری از ظرفیت‌های حاصل از جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اداره امور شهر و تامین هزینه‌ها به منظور افزایش حس تعلق شهروندان به شهر و نظارت آنان بر عملکرد مدیریت شهری بیان می‌کند.

وی از دیگر راهبردها به برون‌سپاری پروژ‌های عمرانی و فعالیت‌های غیرحاکمیتی به بخش خصوصی را کاهش تصدیگری و تعامل و همکاری با سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در اجرای پروژه‌های شهری به‌ویژه حوزه گردشگری و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی شهر یزد در عرصه بین‌الملل اعلام می‌کند.

به گفته مشتاقیون، حاکمیت رویکرد سیستمی جامع‌نگر و یکپارچه به منظور مدیریت منابع مصارف شهرداری با تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف همراه با ارتقای سطح کیفی خدمات از دیگر راهبردهای بودجه سال آینده شهرداری یزد است.

وی همچنین در ادامه به توجه به اقتصاد دانش‌بنیان از طریق حذف و یا کاهش وابستگی به کالاهای خارجی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بومی و افزایش و تقویت سهم درآمدهای مستمر و پایدار از کل درآمدهای شهرداری و کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای ناپایدار هم اشاره می‌کند.


فرایند بررسی بودجه سال آینده

سرپرست شهرداری یزد درباره نکات فرایند تدوین برنامه و بودجه سال 98 می‌گوید: شروع فرایند تدوین برنامه و بودجه در سال 98 از 20 مهر سال جاری تا 20 دی به مدت 3 ماه به طول انجامید.
وی ادامه می‌دهد: ابلاغ بخش‌نامه بودجه به حوزه‌های شهرداری و مشخص کردن راهبردها و تکالیف بودجه‌ای به همراه تعیین نقش‌های معاونت‌ها، مناطق و سازمان‌ها در پیشنهاد و اجرای بودجه درتاریخ در آبان امسال اتفاق افتاد.

مشتاقیون همچنین به استفاده از نظرها و رهنمودهای اعضای شورای شهر، نخبگان، مدیران، کارشناسان و کارکنان شهرداری در تعیین اولویت‌های بودجه و برگزاری جلسات هماهنگی فی‌مابین سازمان‌ها، مناطق و معاونت‌ها با محوریت کمیته‌های تدوین بودجه اشاره کرد.

به گفته سرپرست شهرداری یزد، پیاده‌سازی و راه‌اندازی سامانه رهسا به منظور ارسال پیشنهادهای اولیه به صورت سیستمی به همراه شناسنامه‌دار کردن پروژه‌ها در سامانه و بررسی جامع و کامل پیشنهادهای رسیده در جلسه کمیته تجمیع و تلفیق و شورای معاونین شهرداری از دیگر اقدامات برای تدوین بودجه 98 شهرداری یزد بود. مشتاقیون همچنین به تقسیم‌بندی درآمدهای شهرداری به 3 دسته شامل درآمدهای عمومی برای هزینه‌های عمرانی و عمومی و سایر پرداخت‌ها، درآمدهای اختصاصی برای پروژه‌های عمرانی اختصاصی و درآمدهای احتمالی برای پروژه‌های عمرانی مشروط اشاره می‌کند.

وی تاکید می‌کند: پیشنهاد بودجه سال 98 حاصل برگزاری بیش از 100جلسه، مشارکت 66 نفر از جمله معاونین، مدیران مناطق، روسای سازمان‌ها، مدیران ستادی وکارشناسان و صرف بیش از هزار نفرساعت کار کارشناسی و مدیریتی همراه با رهنمودهای اعضای شورای اسلامی شهر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید