• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47031
+
-

لغو ممنوعیت حضور حاجتی در شورای شهر

مجلس
لغو ممنوعیت حضور حاجتی در شورای شهر

ممنوعیت حضور مهدی حاجتی، عضو جوان شورای شهر شیراز در صحن شورا لغو شد. مهدی حاجتی پنجم مهرماه سال‌جاری 10روز بازداشت شده و پس از سپردن وثیقه 200میلیون تومانی آزاد شده بود. حاجتی به دلیل انتشار توییتی به دفاع ازحقوق شهروندی 2نفر از فعالان فرقه بهاییت متهم شده و بازداشت شد. او متولد 1358و نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک و عضو کمیسیون حقوق شهروندی دوره پنجم شورای شهر شیراز است. حاجتی از همان مهرماه اجازه حضور در صحن شورای شهر شیراز را نداشت. وی دیروز بالاخره پس از 128روز به شورای شهر بازگشت. حاجتی دومین عضو شورای شهری است که حضور او با سنگ‌اندازی‌های رقبا و اتهامات امنیتی در این سطح در شورای شهر با مشکل مواجه می‌شود. پیش از او سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد به‌دلیل شکایت یک نامزد شکست خورده انتخابات از او و استناد به قاعده نفی سبیل، مدتی از حضور در شورای شهر یزد بازمانده بود. فقهای شورای نگهبان در ماجرای سپنتا معتقد بودند که یک اقلیت نمی‌تواند در شهرهایی که اکثریت آن با مسلمانان است برای اکثریت تصمیم بگیرد. با این حال با تلاش رئیس مجلس، رئیس شورای شهر یزد و حکم قضایی بالاخره نیکنام به شورا برگشت.
 بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بازداشت ۱۰ روزه مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز در مهرماه و آزادی وی پس از سپردن وثیقه‌ ۲۰۰ میلیون تومانی گفت: آقای حاجتی در حدود 4 ‌ماه گذشته اجازه‌ حضور در شورای شهر را نیافته بود اما سرانجام با لغو این ممنوعیت، ایشان یکشنبه ۱۴ بهمن به شورای اسلامی این شهر بازگشت.
نماینده شیراز خواستار جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای با فعالیت نمایندگان پارلمان‌های محلی شد و گفت: برخورد سلیقه‌ای هزینه زیادی برای کشور و نظام در پی دارد.
خبرگزاری ایلنا به نقل از عبدالرزاق موسوی، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استان‌ها درباره لغو حکم مهدی حاجتی نوشت: در ماه‌های گذشته مقامات قضایی قراری را صادر کردند که طبق آن آقای حاجتی تا تعیین تکلیف قضایی اجازه ورود به شورا را نداشت که هم‌اکنون این قرار لغو شده به‌طوری‌که حضور حاجتی در شورا هیچ‌گونه منعی ندارد.
عبدالرزاق موسوی گفته است: صدور حکم نهایی پس از طی کردن مراحل قانونی خود توسط مقامات قضایی صادر می‌شود که بنده هیچ اطلاعی در این رابطه ندارم.


چرا اعضای شورا مصونیت ندارند؟

عبدالرزاق موسوی نایب‌رئیس شورای‌عالی استان‌هابا انتقاد از مصونیت  نداشتن اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا با وجود مصونیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه در قانون اساسی آمده که نمایندگان مجلس از مصونیت برخوردارند اما این موضوع برای نمایندگان شورا پیش‌بینی نشده است که در همین راستا شورای‌عالی استان‌ها پیشنهاد کرد شرایطی برای اعضای شوراهای شهر پیش‌بینی کنند که به تناسب وظایف و ماموریت‌هایی که دارند از یک سری حمایت‌ها برخوردار باشند.
بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مهرماه در زمان بازداشت مهدی حاجتی در توییتر خود نوشت: ‌مهدی حاجتی مقابل تخریب اماکن تاریخی شیراز، برای توسعه حرم شاهچراغ ایستاد و تهدید به پرونده‌سازی شده بود. بازداشت او به بهانه دفاع از حقوق شهروندی گروهی از مردم، قابل پذیرش نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید