• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47002
+
-

جبران تثبیت قیمت خودرو از جیب مشتری

خودروسازان تثبیت قیمت‌ها را بهانه تأخیر 4ماهه تحویل و حذف سود مشارکت و تأخیر برخی خودروهای پیش‌فروش‌شده داخلی کردند

خودرو
جبران تثبیت قیمت خودرو از جیب مشتری


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
کاهش شدید عرضه خودرو موجب تداوم گرانی و تحمیل شرایط جدید برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی مشتریان شد.

مصوبه وزارت صمت مبنی بر معافیت خودروهای ثبت‌نامی با موعد تحویل دی‌ماه97 در حالی موجب فروکش کردن نسبی گلایه‌های مشتریان این خودروها شد که با اجرای این طرح عملا موعد تحویل خودروهای مذکور حداقل ۴‌ماه بعد اعلام شده است.

در واقع خودروسازان با اجرای این الزام وزارت صنعت بازهم برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی و افزایش عرضه خودرو به بازار زمان خریده‌اند. همچنین مشتریان این خودروها باید نهایتا طی چند روز پس از ارسال دعوتنامه نسبت به تکمیل وجه اقدام کرده و هیچ ادعایی بابت دریافت سود مشارکت و تأخیر برای مدت زمان انتظار مجدد دریافت این خودروها نداشته باشند. این اقدام خودروسازان به همراه توقف طرح‌های فروش نقدی و فوری، کاهش شدید تیراژ تولید و چشم‌انداز مبهم تحویل حدود یک میلیون خودروی ثبت‌نامی به مشتریان موجب تداوم سیر صعودی قیمت خودروهای داخلی شده‌است.

تداوم گرانی در بازار خودرو
دیروز با گرانی یک تا 5میلیون تومانی قیمت این خودروها در حاشیه بازار، نرخ پراید111 با عبور از مرز قیمت 40میلیون به حدود 41میلیون تومان نزدیک شد.

همچنین پژو۲۰۶ صندوقدار ۵ میلیون، پژو۲۰۶ تیپ ۲حدود ۳میلیون، ساندرو استپ‌وی ۳میلیون، سمند EF7 حدود ۵میلیون و رانا یک‌میلیون تومان گران شد. بازار خودروهای وارداتی نیز متاثر از تداوم بلاتکلیفی حدود 13هزار خودرو دپو شده در گمرکات کشور و توقف واردات و عرضه خودرو، نبض افزایش قیمت‌ها تندتر شد.

به گزارش همشهری، دیروز رئیس‌کل گمرک ایران در نشست خبری خود با بیان اینکه نزدیک به ۱۳ هزار خودرو در گمرکات متوقف شده است که تخلفات مربوط به ثبت سفارش مربوط به ۲۰۰۰خودرو در محاکم قضایی در حال رسیدگی است، گفت: خودروهای دپو شده در گمرکات کشور 10هزار شاکی دارد و اجرای مصوبه هیأت وزیران در مورد 2هزار خودرو منوط به مختومه شدن پرونده قضایی است. به گفته مهدی میراشرفی، همچنین قرار شده ۱۱هزار خودروی دیگر (زیر ۲۰۰۰سی‌سی) هم که تا تاریخ نهم آذرماه سال‌جاری به گمرکات وارد شده و قبض گمرک داشته باشند، با ثبت سفارش معتبر ترخیص شوند.

تداوم پیش‌فروش‌ مدت‌دار خودرو
کاهش شدید عرضه و تعهدات معوق خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت‌نامی مشتریان در حالی منشأ اصلی گرانی خودرو محسوب می‌شود که دیروز داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل90 مجلس به ایسنا گفت: در جلسات این کمیسیون مدیران ایران‌خودرو و سایپا اعلام کردند که در تلاشند نهایتا تا پایان خرداد98 به تعهدات خود در مورد تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده عمل کنند.

این درحالی‌است که ایران خودرو در طرح جدید پیش‌فروش محصولات خود به‌مناسبت دهه مبارک فجر که از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود خودروهایی با موعد تحویل اردیبهشت99 و سود مشارکت 13.5 تا 18درصدی را به مشتریان عرضه کرده است. طرحی که بنابر اعلام این شرکت خودروسازی علاوه بر سود مشارکت در برخی محصولات مشمول تخفیف خرید کالای ایرانی نیز خواهد شد اما پرداخت آن منوط به واریز نقدی تفاوت نهایی در مهلت تعیین شده دعوتنامه و دریافت خودرو شده و درصورت منقضی شدن دعوتنامه و یا انصراف قرارداد قابل ارائه نیست.

   دپوی خودرو ممنوع، خودروسازان ملزم به جلب رضایت مشتریان
عرضه قطره چکانی خودروهای داخلی به بازار در شرایطی است که دیروز معاون امور صنایع وزارت صمت در نشست تخصصی کمیته خودرو با تأکید بر رفع دغدغه‌های مردم از سوی خودروسازان، گفت: خودروسازان باید تولیدات خود را به‌نحوی مدیریت کنند که در اسرع وقت خودروهای ثبت‌نام شده از سوی مشتریان در اختیارشان قرار گیرد. فرشاد مقیمی با بیان اینکه تولیدات خودرو باید به‌صورت روزانه، مستمر و همزمان با تولید در اختیار مشتریان قرار گیرد و هیچ خودرویی نباید در پارکینگ خودروسازها و نمایندگی‌ها دپو شود، افزود: باید خودروسازها با سازمان حمایت هماهنگ بوده و در عرضه خودرو به مشتریان براساس ضوابط اعلام شده اقدام کنند. به گفته او، خودروسازها در مورد تحویل خودروهایی که به‌دلیل شرایط کنونی امکان عرضه آن به مشتری فراهم نیست نیز مکلف هستندتا در وهله اول نسبت به تامین قطعات، تولید و تحویل خودروهای ثبت‌نام شده به مشتریان اقدام کرده و درصورت عدم‌امکان اجرای این موضوع، ارائه سبدی از کلیه محصولات تولیدی در قالب طرح جایگزین به متقاضیان توسط خودروسازان الزامی است. چنانچه متقاضیان تمایلی به انتخاب محصول از سبد ارائه شده نداشته باشند، نیز خودروسازان باید نسبت به مصالحه و اخذ رضایت مشتری اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید