• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 46991
+
-

مقاومت استانداری‌ها در اعلام آمار تجمعات

گردش آزاد
مقاومت استانداری‌ها در اعلام آمار تجمعات


31استانداری کشور ازجمله نهادهای پیشرو در پیوستن به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات بودند؛ جزو نخستین دستگاه‌هایی که فهرست آنها در سایت https://foia.iran.gov.ir تکمیل شد و به این سامانه متصل شدند. با این حال روند پاسخگویی آنها در برخی موارد مورد رضایت برخی کاربران نیست. اخیرا محمدعلی کامفیروزی از فعالان سیاسی و دانشجویی و دانشجوی دکترای حقوق جزای دانشگاه تهران در صفحه توییتر خود نوشته است که از وزارت کشور و استانداری تهران آمار و اطلاعاتی را خواسته که بعد از نزدیک به یک‌ماه‌ونیم هنوز نتوانسته به این آمار دست یابد. او نوشته است: «اول دی‌ماه، از طریق سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، از وزارت کشور و استانداری تهران درباره آمار و اطلاعات درخواست‌های برگزاری اجتماعات و موافقت یا مخالفت نهاد مربوطه و دلیلش و همچنین روند اداری درخواست برگزاری اجتماعات پرسیدم اما با وجود گذشت بیش از ۵هفته هنوز هیچ پاسخی نداده‌اند!»

بهانه وزارت کشور برای پاسخ ندادن به درخواست این کاربر هم مشخص است، وزارت کشور اعلام می‌کند که در این زمینه اختیارات به استانداری‌ها واگذار شده است. کاربر مذکور درخواست خودش را بار دیگر از استانداری هرمزگان مطرح می‌کند. پاسخ استانداری هرمزگان به این درخواست همان بهانه‌ای است که دستگاه‌های مشمول قانون دسترسی آزاد اطلاعات برای فرار از پاسخگویی به آن متوسل می‌شوند؛ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده است! کامفیروزی نوشته است: استانداری هرمزگان در پاسخ به سؤالی درباره آمار و اطلاعات درخواست‌های ارائه‌شده برای برگزاری اجتماعات و موافقت یا مخالفت استانداری هرمزگان با آنها و دلیل مخالفت و همچنین روند اداری درخواست برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها، اعلام کرد که اطلاعات درخواستی جزو اسناد طبقه‌بندی شده است! البته تا اینجای کار حداقل استانداری هرمزگان از سایر استانداری‌ها یک قدم جلوتر است.

ظاهرا سایر استانداری‌ها در پاسخ به این سؤالات موضع سکوت گرفته‌اند. به‌نظر نمی‌رسد این موضوع و آمار برگزاری تجمعات مسئله محرمانه‌ای باشد. این آمار -اگرچه به‌صورت خلاصه- از سوی مقامات وزارت کشور رسانه‌ای شده و دلیل واهمه و بهانه استانداری‌ها از انتشار این آمار مشخص نیست. به‌عنوان نمونه بعد از مراسم 16آذر امسال بهرام سرمست، مدیرکل سابق سیاسی وزارت کشور در یک نشست خبری گفته بود برای مراسم 16آذر ۵۰۰سخنرانی، ۳۴مناظره، ۹۱پرسش و پاسخ، ۴۱تریبون آزاد، ۷۱مورد همایش و ۳۶۶مورد سایر برنامه‌ها اعم از کرسی‌های آزاداندیشی، مسابقات و نشست‌ها برگزار شده است. یا سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور بعد از ناآرامی‌های دی‌ماه سال96 در یک نشست خبری آماری از میزان صدور مجوز برای تجمعات در 4سال دولت روحانی داده بود. نکته جالب‌تر آنکه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در گفت‌وگوهایی که بعضا با رسانه‌های مختلف دارد حتی درباره دلیل عدم‌صدور مجوز برای درخواست‌هایی مثل درخواست تجمع از سوی محمود احمدی‌نژاد هم توضیحات کامل داده است. با این احوال مقاومت استانداری‌ها در اعلام آمار تجمعات جای سؤال دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید