• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46892
+
-

تمرین و آمادگی؛ لازمه مواجهه با مشکلات

تاب‌آوری
تمرین و آمادگی؛ لازمه مواجهه با مشکلات


دکتر احمد احمدی‌پور/ روانپزشک
برای تقویت ماهیچه‌ها و قوای فیزیکی‌مان در برابر آسیب‌ها، صدمات و فشارهای وارده، لازم است خودمان را آماده کنیم؛ ضمن آموزش، تمرین و ممارست استاندارد به ورزش منظم بپردازیم و همزمان از تغذیه خوبی نیز بهره‌مند باشیم. تاب‌آوری ماهیچه‌ها در برابر کشش یا آسیب، بدون تلاش و زحمت به‌دست نمی‌آید.

همین موضوع در مورد تاب‌آوری ذهن و روان آدمی نیز صادق است. هرکه بخواهد در برابر ناراحتی‌ها، ناملایمات و فشارهای زندگی تاب بیاورد و خود را در مرداب مشکلات غرق نسازد‌، نیاز دارد مهارت‌های خود را در این زمینه تا حد مناسبی افزایش دهد.

هر انسانی ممکن است در مقابل امواج سهمگین مشکلات قرار بگیرد. تنها کسانی از این امواج نمی‌هراسند و حتی ممکن است آن را به فرصت تبدیل کنند که از قبل شنا آموخته باشند.

اگر توانایی‌های ذهنی و تطبیقی خودمان را شناسایی کنیم و با آموزش مناسب و تمرین کافی در مسیر افزایش و تقویت آنها گام برداریم، قطعا تاب‌آورتر و قوی‌تر خواهیم بود‌.

در مقابل اگر تصور کنیم که تحمل و یارای مقابله با هر مشکلی را بدون مهارت کافی خواهیم داشت، در خیلی از موارد با شکست روبه‌رو می‌شویم و اعتمادبه‌نفس خودمان را از دست می‌دهیم.

پس خبر خوب اینکه همه ما می‌توانیم در کلاس تاب‌آوری با کسب دانش و تمرین مهارت، روزبه‌روز نمره خود را بالاتر ببریم و نه‌تنها در مواجهه با مشکلات خودمان را نبازیم، بلکه بتوانیم از پس رفع آنها برآییم و حتی در مواردی کمک‌حال دیگران باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید