• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46818
+
-

در گفت‌و‌گوی همشهری با معاون وزیر صنعت آخرین مصوبات دولت برای تنظیم بازار شب عید اعلام شد

ذخیره‌سازی 25هزارتن گوشت

گفت‌وگو
ذخیره‌سازی 25هزارتن گوشت

نوسان قیمت مواد پروتئینی و میوه و مرکبات به دغدغه مصرف‌کنندگان تبدیل شده اما مسئولان ستاد تنظیم بازار از اتخاذ تدابیری برای تنظیم بازار شب عید خبر می‌دهند. این در حالی است که به‌رغم رشد واردات و عرضه گوشت قرمز و افزایش نسبی عرضه مرغ منجمد و تنظیم بازاری، قیمت خرده‌فروشی این اقلام در مراکز عرضه سطح شهر بالا مانده است. با عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد آخرین مصوبات ستاد برای تنظیم بازار شب عید گفت‌وگو کرده‌ایم.


آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار برای تأمین گوشت قرمز مورد نیاز شب عید مردم چه بوده است؟
در جلسه روز سه‌شنبه 9بهمن ستاد تنظیم بازار به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت، بررسی وضعیت بازار مواد پروتئینی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت مصوب شد بیش از 25هزارتن گوشت قرمز به‌عنوان ذخیره احتیاطی برای شب عید امسال ذخیره‌سازی شود که این حجم حدود 10هزارتن بیشتر از میزان ذخیره‌سازی گوشت قرمز در سال‌های گذشته خواهد بود و این میزان علاوه بر100تنی است که روزانه در تهران و شهرهای اطراف توزیع می‌شود. همچنین جلوگیری از قاچاق دام و ترمیم تولید داخل از طریق واردات دام مولد و کشتاری مورد تأکید اعضای ستاد تنظیم بازار قرار گرفت و با توجه به اقدامات وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با قاچاق دام، امیدواریم شرایط تولید، عرضه و بازار گوشت قرمز بهتر شود.

علت اصلی نابسامانی اخیر بازار و مشکلات تأمین گوشت قرمز چیست؟
مشکلات تأمین گوشت قرمز طی ماه‌های گذشته ناشی از افزایش قاچاق دام زنده و کاهش تولید کشتارگاه‌ها بوده است که این عوامل موجب شده مشکلاتی در تأمین و تنظیم بازار گوشت قرمز ایجاد شود. اما با اقداماتی که دولت انجام داده، نیاز کشور به گوشت قرمز تأمین خواهد شد و مردم اطمینان داشته باشند که شرایط قیمت و عرضه گوشت بهتر می‌شود.

چه تدابیری برای افزایش واردات و ساماندهی عرضه گوشت گرم و منجمد اندیشیده شده است؟ 
برای رشد عرضه گوشت، اعضای ستاد تنظیم بازار بر تسهیل واردات گوشت گرم و منجمد برای تنظیم بازار تأکید کردند و مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی واردات دام زنده به‌عنوان برنامه کوتاه‌مدت و واردات دام مولد در بلندمدت را در دستور کار قرار دهد. همچنین گسترش چتر نظارت بر فروشگاه‌های عرضه‌کننده، تصویب نظارت بر عرضه گوشت قرمز از سوی دستگاه‌های نظارتی و تحویل این محصول به کارکنان دولت و تعاونی‌های مصرف، از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه ستاد تنظیم بازار مورد تأکید قرار گرفت. بر این اساس ستاد تنظیم بازار تصمیم به واردات یک تا 2میلیون دام زنده گرفت و مقرر شد با توجه به شرایطی مانند تأمین ارز، حمل‌ونقل و ضوابطی همچون قرنطینه و شرایط بهداشتی، نیاز به گوشت از کشورهای همسایه از طریق ریلی، کامیون‌های سنگین و یا از طریق هواپیما تأمین شود. با این روند مقرر شده با تلاش وزارت جهاد کشاورزی و افزایش واردات دام کشور، گوشت قرمز مورد نیاز بازار برای 2مقطع پرمصرف ایام پایانی سال و ‌ماه مبارک رمضان به‌طور کامل تأمین شود اما این کار نیازمند اقدام جهادی دستگاه‌های متولی مانند سازمان دامپزشکی، شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی است.

برخی سودجویی در عرضه را عامل نابسامانی بازار تلقی می‌کنند، چه اقدامی برای ساماندهی عرضه گوشت و مرغ صورت می‌گیرد؟
اختلاف قیمت تنظیم بازاری و نرخ عرضه گوشت و مرغ در بازار موجب برخی سودجویی‌ها در عرضه گوشت قرمز و مرغ شده است که باید با آن برخورد شود. هرچند براساس گزارش‌هایی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده، بیش از 85درصد گوشت‌های توزیعی به مصرف‌کننده واقعی رسیده است اما طبیعتا برخی افراد از این اختلاف قیمت سوءاستفاده می‌کنند که این موضوع نیازمند نظارت بیشتر است و از اصناف و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواسته‌ایم نظارت را گسترش دهند. همچنین تلاش کرده‌ایم توزیع این اقلام را در مراکزی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا میادین میوه و تره‌بار که عوامل نظارتی دارند، انجام دهیم.

با توجه به اختلاف قیمت مرغ تنظیم بازاری و بازار خرده‌فروشی چه تصمیماتی برای تنظیم بازار شب عید این محصول اتخاذ شده است؟
در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شد برای کنترل بازار مرغ، صادرات مرغ تا پایان ‌ماه مبارک رمضان در سال آینده ممنوع شود. همچنین تولید و واردات گوشت مرغ موضوع دیگری بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد واحدهای مرغداری، جوجه‌ریزی را از 90میلیون به 125میلیون قطعه افزایش دهند. از سوی دیگر با توجه به مباحثی که از سوی تولیدکنندگان مرغ درباره افزایش هزینه‌های تولید مطرح شده است، قرار شد در قیمت‌گذاری گوشت مرغ نیز بازنگری شود. صدور مجوز واردات تا 10میلیون قطعه جوجه یک‌روزه توسط وزارت جهاد کشاورزی از دیگر اقدامات برای افزایش تولید و تنظیم بازار گوشت مرغ است که با این اقدام، میزان تولید مرغ افزایش خواهد یافت و مقرر شده با تحقق میزان تولید پیش‌بینی‌شده، شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ مازاد را برای تنظیم بازار جمع‌آوری کند.



   تنظیم بازار میوه شب عید

 دولت همانند سال‌های گذشته برای تنظیم بازار میوه شب عید، خرید و دپوی پرتقال را در دستور کار قرار داده است و امسال به‌دلیل حجم بالای تولید این محصول، تلاش شده با ذخیره‌سازی پرتقال تولید داخل ضمن حمایت از تولیدکنندگان، میوه شب عید نیز مدیریت شود. از سوی دیگر رقم 30هزار تنی ذخیره‌سازی در بازار یک‌میلیون تنی مصرف مرکبات، عدد قابل توجهی نیست و موجب افزایش قیمت‌ها در فصل خرید نمی‌شود. حتی در صورتی که این اتفاق رخ دهد نیز به ‌دلیل اینکه قیمت‌ها در محل تولید (باغ) بالا می‌رود به‌معنای حمایت از تولیدکننده است و با عرضه این ذخایر در پایان سال از افزایش غیرمتعارف ناشی از رشد تقاضای خارج از فصل برداشت مرکبات، جلوگیری می‌شود. با این روند وضعیت تولید امسال مرکبات به‌گونه‌ای است که نگرانی بابت تأمین و عرضه میوه شب عید نداریم، البته در بحث سیب افزایش قیمت وجود دارد که ناشی از شرایط خوب صادرات 400 تا 500هزارتنی این محصول است.

این خبر را به اشتراک بگذارید