• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46801
+
-

2 راهکار برای ساماندهی‌دستفروشان

دستفروشان هشتگردی از دست دادن مشتری‌های ثابت را یکی از دلایل مخالفت خود با نقل مکان به مصلای شهر عنوان می‌کنند

در شهر
2 راهکار برای ساماندهی‌دستفروشان

فتانه احدی|  البرز-خبرنگار:


سال‌هاست خیابان اصلی هشتگرد پاتوق دستفروشان شده است؛ دستفروشانی که سرمایه‌های خود را در پیاده‌رو پهن می‌کنند و برای امرار معاش، سختی و مرارت بسیار به جان می‌خرند. اینک اما گلایه دستفروشان شنیده شده است و باید برای آنها چاره‌ای اندیشید. امام‌ جمعه این شهر پیشنهاد استفاده از فضای مصلای شهر را مطرح کرد و گفت که دستفروشان برای کاسبی از شنبه تا پنج‌شنبه می‌توانند به مصلا بیایند و با استفاده از امکانات گرمایشی و سرمایشی به کسب رزق و روزی بپردازند. این پیشنهاد که در یکی از خطبه‌های نماز جمعه علنی شد، با واکنش‌های مثبتی در فضای مجازی روبه‌رو شد. البته هنوز این پیشنهاد اجرا نشده و باید دید چه سرنوشتی در انتظار دستفروشان هشتگردی است و این‌که آیا آنها نیز مصلا را مکان مناسبی برای فعالیت می‌دانند یا خیر.


دخل و خرجمان با هم نمی‌خواند

یکی از دستفروشان هشتگردی که در پیاده‌رو صیفی‌جات عرضه می‌کند، می‌گوید: 3 سال است در این خیابان کاسبی می‌کنم. درآمدم روزانه است و با آن زندگی‌ام را می‌چرخانم. اگر مردم به طور روزانه بار مرا نخرند، روز بعد خراب می‌شود.
«علی دهقان» می‌افزاید: پیشنهاد امام ‌جمعه از روی دلسوزی و مهربانی است، اما مصلا بازار مناسبی نیست و مردم برای خرید به آنجا نمی‌آیند.
وی می‌افزاید: حتی در این خیابان که معبر اصلی است نمی‌توانیم کاسبی پررونقی داشته باشیم، چه برسد به مصلا که از خیابان اصلی فاصله دارد. همین جا نیز روزی 20 تا 30 هزار تومان درآمد داریم و دخل و خرجمان با هم برابر نیست. باید فکری اساسی برای دستفروشان کرد.


به مصلا نمی‌رویم

یکی دیگر از دستفروشان هشتگردی می‌گوید: ما به مصلا نمی‌رویم. مصلا از خیابان اصلی هشتگرد فاصله دارد و مردم به آنجا نمی‌آیند.
«علی چراغی» می‌افزاید: چندی پیش به پارکینگی در50 متری خیابان اصلی هشتگرد فرستاده شدیم، اما 2 ماه از وقتمان بیهوده تلف شد و مردم استقبال نکردند و باز به همین خیابان برگشتیم.


پیشنهاد خوبی که دیر جواب می‌دهد

تخمه‌فروشی که در پیاده‌رو بساط کرده است، می‌گوید: اگر دستفروشان ساماندهی شوند و مردم برای خرید به مصلا بروند، احتمال دارد بازار خوبی راه بیفتد.
«آزاد شیخی» می‌افزاید: اگر این پیشنهاد ‌برنامه‌ریزی‌شده باشد و مردم هم همکاری کنند با آن موافقم؛ چراکه ما هم از سرما در امان خواهیم ماند.


بازار شب عید را از دست می‌دهیم

یکی دیگر از دستفروشان می‌گوید: موافق این پیشنهاد نیستم. این طرح حداقل 6 ماه زمان نیاز دارد تا بازار رونق بگیرد و مردم قبول زحمت کنند و برای خرید به مصلا بیایند. «سلیمان محمدی» می‌افزاید: 3 سال است در این مکان در حال دستفروشی هستیم و برای شب عید نمی‌توانیم جای خود را تغییر دهیم؛ اما اگر  قرار است2 ماه منتظر رونق بازار باشیم، بعد از عید باشد بهتر است. وی می‌افزاید: بعد از چند سال کاسبی در این محل مردم ما را می‌شناسند، اما اگر بخواهیم تغییر مکان دهیم، حتما به ضرر ما می‌شود.


نقل مکان بازار را کساد می‌کند

میوه‌فروشی که با عصبانیت از کسادی بازار گلایه می‌کند، می‌گوید: رفتن به مصلا دردی از ما دوا نمی‌کند.
«حیدر رفیع‌الله» می‌افزاید: تا کار ما در مصلا جا بیفتد، فروش نخواهیم داشت. 4 میلیون جنس در پیاده‌رو دارم که هنوز فروش نکرده‌ام. در این خیابان که اوضاع اینگونه است در مصلا چگونه خواهد شد؟!


یک روسری هم نفروخته‌ام

یکی از دستفروشان که شال و روسری می‌فروشد، می‌گوید: گرانی عامل کم شدن خریدار است.
«علی مهدیان» می‌افزاید: امروز حتی یک روسری هم نفروخته‌ام. وقتی  قیمت روسری 30 هزار تومان است، مشتری تمایلی به خرید ندارد. مردم این شهر از طبقه متوسط هستند و گرانی‌ها باعث کسادی بازار شده است.


پنج‌شنبه‌بازار دایر است

شهردار هشتگرد با اشاره به عکس‌العمل امام‌ جمعه ساوجبلاغ به فعالیت دستفروشان هشتگردی می‌گوید: امام‌ جمعه ساوجبلاغ فردی خوشفکر است و این اقدام از درایت و توجه ایشان به مردم و معیشت آنهاست. با ایشان جلساتی هم برگزار کرده‌ایم و وضعیت دستفروشان را توضیح داده‌ایم.«امیر بهمنی» می‌افزاید: با توجه به ساخت بازار دائمی برای دستفروشان در هشتگرد و آشنایی مردم با فضا و مکان آن، شهرداری «پنج‌شنبه بازار» را در حاشیه آن ایجاد کرده است. دستفروشان پنج‌شنبه‌ها به این مکان می‌آیند و محصولات خود را عرضه می‌کنند.وی می‌افزاید: این اقدام برای این است که مردم و دستفروشان به این مکان عادت کنند تا زمانی که ساماندهی دستفروشان صورت بگیرد و آنها به این مکان منتقل شوند.بهمنی می‌گوید: البته این اتفاق افتاده و پنج‌شنبه بازار با استقبال خوبی همراه بوده است.


حاشیه شهر مناسب دستفروشان نیست

امام جمعه ساوجبلاغ که در یکی از خطبه‌های نماز جمعه پیشنهاد فعالیت دستفروشان در مصلا را داد، می‌گوید: در بین دستفروشان اقشار مختلفی از پیر، جوان، نوجوان و بانوان هستند که برای کسب روزی کار می‌کنند.
حجت‌الاسلام «روح‌الله مختاری» می‌افزاید: روزی که در بین دستفروشان بودم، دست نوجوان 12 ساله‌ای را گرفتم که از شدت سرما یخ زده بود، این مسئله باعث شد فکری به ذهنم برسد و مصلا را در اختیار دستفروشان قرار دهم؛ بنابراین در یکی از خطبه‌های نماز جمعه مطرح کردم که مصلا از شنبه تا پنج‌شنبه پذیرای مردم و دستفروشان است.

حجت الاسلام مختاری می‌افزاید: مسئولان باید به فکر دستفروشان و ساماندهی آنها باشند و مکانی در مرکز شهر برایشان ایجاد کنند تا بتوانند به راحتی به کاسبی بپردازند. حاشیه شهر برای کاسبی دستفروشان مناسب نیست. امام جمعه ساوجبلاغ می‌افزاید: دستفروشان هشتگردی سال‌هاست در خیابان اصلی شهر در حال کسب روزی هستند، اما حال و روز خوبی ندارند و باید ساماندهی شوند.

مختاری می‌افزاید: این طرح یک پیشنهاد ابتکاری است و درمانی دائمی نیست، اما شاید برای زمستان روش خوبی باشد. حتی به دستفروشان گفتیم هر هفته بعد از خطبه‌های نماز جمعه، و لیست اقلام مورد عرضه آنها را بین مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید