• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46793
+
-

7 اولویت بودجه 98 شهر اصفهان

شهردار: توسعه هوشمند فضای سبز از اولویت‌های در نظر گرفته شده در تدوین بودجه سال آینده اصفهان است

مدیریت شهری
7 اولویت بودجه 98 شهر اصفهان

نفیسه زمانی‌نژاد|  اصفهان- خبرنگار:


تقریبا یک هفته پیش بود که بودجه سال 1398 شهرداری اصفهان با 37 درصد افزایش نسبت به بودجه سال 97، تقدیم شورای شهر شد و بررسی آن در کمیسیون‌های متعدد شورای شهر آغاز شد؛ بودجه‌ای با برآورد مبلغ 4100 میلیارد تومان، که 1187 میلیارد تومان از آن به امور جاری اختصاص دارد و 2913 میلیارد تومان برای امور عمرانی تعریف شده است. 


اولویت‌های شهرداری

«علیرضا نصر اصفهانی» نایب رئیس شورای شهر اصفهان، می‌گوید: کاهش آلاینده‌‌های محیطی با تمرکز بر کاهش آلودگی هوا، بهینه‌سازی عبور و مرور شهری، بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌ها، افزایش تاب‌‌آوری شهری با تأکید بر افزایش ایمنی در محیط‌های شهری، بازآفرینی بافت ناکارآمد و تاریخی، تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه شهری و سرزندگی فضاهای شهری 7 اولویت‌ تعریف‌شده شهرداری در بودجه سال 98  به شمار می‌آید.


 اولویت بندی بودجه شهر

شهردار اصفهان می‌گوید: بودجه برنامه جامع مالی یک‌ساله‌ای است که در آن تمام فعالیت‌ها و اقداماتی که قرار است طی یک سال انجام شود به همراه برآورد مبلغ و میزان مخارج تعیین می‌شود و پس از تصویب در شورای اسلامی شهر باید به گونه‌ای تنظیم شود که بهره‌مندی همه مردم شهر از امکانات در همه مناطق در نظر گرفته شده باشد. 
به عبارتی، بر اساس تاکید کارشناسان، بودجه شهرداری‌ها باید بر اساس نیازهای شهروندان اولویت‌بندی شود.

«قدرت‌الله نوروزی» می‌افزاید: از اولویت‌های در نظر گرفته شده برای بودجه سال آینده شهر اصفهان توجه به بهبود و افزایش کیفیت زیست‌محیطی با سیاست کاهش آلاینده‌ها و توسعه هوشمند فضای سبز، توجه ویژه به بازآفرینی شهری در نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی، ‌تدوین فرایند و آماده‌سازی زیرساخت‌های مطالعات مهندسی ارزش برای طرح‌های شهری، ‌تمرکز بر تامین منابع آبی پایدار مانند خرید پساب و ایجاد تصفیه‌خانه‌ها برای آبیاری فضای سبز و تعریف طرح‌های جدید با رویکرد ارزش‌آفرینی حداکثری است.

وی با اشاره به مبلغ 3 هزار میلیارد تومانی بودجه سال 97 می‌گوید: با تصویب بودجه سال 98 با رشد 37 درصدی مواجه خواهیم بود که این از ویژگی‌های بودجه سال آینده است و البته با وجود افزایش حقوق‌ها و قیمت‌ها و مشکلات احتمالی سال آینده، افزایشی منطقی است.نوروزی تاکید می‌کند: در برنامه بودجه سال 98 طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت تخصیص منابع قرار دارد.

وی درباره بودجه عملیات‌های عمرانی اظهار می‌کند: بودجه عمرانی سال 97 شهرداری اصفهان معادل 2 هزار میلیارد تومان بود که 69 درصد کل بودجه را به خود اختصاص داده بود، اما برای سال 98 این مقدار با رشد 2 درصدی به 2913 میلیارد تومان و معادل 71 درصد بودجه شهرداری اصفهان رسیده است. پس از آن حمل ‌و ‌نقل همگانی که شامل توسعه ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی مانند قطار شهری، اتوبوس، خطوط اتوبوس تندرو و تراموا می‌شود، مورد نظر است. ۹ درصد از بودجه شهر صرف فضای سبز می‌شود و یک درصد هم صرف مدیریت هوشمند ترافیک خواهد شد. 

این مسئول می‌افزاید: کاهش تصدیگری و کنترل هزینه‌ها از دیگر اولویت‌های بودجه سال 98 شهرداری اصفهان است.
وی خاطرنشان می‌کند: بهبود و افزایش کیفیت زیست‌محیطی شهر با سیاست کاهش آلاینده‌های هوا و توسعه هوشمند فضای سبز، توجه ویژه به بازآفرینی شهری در نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی، و تدوین فرایند و زیرساخت برای طرح‌های شهری از دیگر اولویت‌های بودجه 98 شهرداری اصفهان است. از دیگر برنامه‌های در دستور کار شهرداری در بودجه سال آینده تعریف طرح‌های جدید با رویکرد ارزش‌آفرینی است که با این اقدام توسعه اشتغال را در شهر اصفهان خواهیم داشت. 


تحویل برنامه عملیاتی سه‌ساله همراه با بودجه

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان نیز  اظهار می‌کند: امسال علاوه بر بودجه، برنامه‌‌های عملیاتی سه‌ساله برای سال‌های ۹۸، ۹۹ و۱۴۰۰ به صورت هماهنگ تحویل شورای شهر داده شد و برای نخستین بار، تحویل لایحه بودجه شهرداری و مؤسسات وابسته به صورت هماهنگ همزمان انجام شد.

به گفته «سعید فردانی»، برای سال آینده، ۶۰ طرح به عنوان طرح‌های ارزش‌‌آفرین و محرک توسعه مطرح شده و البته برآورد ریالی آنها نیز صورت گرفته است که از مهم‌ترین آنها توسعه خطوط مترو، پایانه‌‌های شهری، طرح هاضم و RDF برای کاهش آلاینده‌ها برای داشتن شهری بدون پسماند و بازیافت صددرصدی پسماندهاست.  این مسئول یکی از ویژگی‌‌های بودجه 98 را سنجش‌پذیر بودن برنامه و بودجه عنوان می‌کند. این گونه که بودجه به صورت سنجش‌پذیر و بر اساس شاخص‌ها تهیه و اکثر اعتبارات عمرانی مشخص شده که وضعیت موجود شاخص آن چقدر است و بعد از تخصیص اعتبارات و در بازه برنامه عملیاتی مشخص به کجا می‌رسد.

وی می‌افزاید: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بودجه سال ۹۸ تقسیم هزینه‌‌های عمرانی به 3 دسته طرح‌های شاخص شهری، طرح‌های مهم مناطق و سایر اعتبارات عمرانی است تا با این راهکار بهره‌‌وری بیشتری در تخصیص منابع داشته باشیم.

 به علاوه، یکی دیگر از ویژگی‌‌های بودجه حرکت به سمت تعادل و توازن هزینه‌های عمرانی شهر است که با توجه به حرکت اعتبارات در سال جاری به سمت طرح‌های محرک توسعه مناطق محروم، دیگر دارای ردیف اعتباری محرومیت‌زدایی نیستیم و بنابراین، طرح‌های محرک توسعه مناطق را تعریف کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید