• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46785
+
-

ترافیک در مرکز اراک قفل است

امام جمعه اراک: هسته مرکزی کلانشهر اراک نیازمند تمرکززدایی است

آوا صادق |‌  اراک- خبرنگار :


به اعتقاد کارشناسان تک‌هسته‌ای بودن شهر اراک و تجمیع بازار و مراکز مهم شهری در مرکز، یکی از مشکلات این کلانشهر به حساب می‌آید. به عبارتی تمام نیازهای روزمره مردم این شهر در مرکز اراک خلاصه شده و در ساعاتی از روز این بخش از شهر محل رفت و آمد تعداد زیادی از شهروندان اراکی است و مردم هر روز برای خرید و رفع نیازهای روزمره خود مجبور هستند ساعت‌ها در ترافیک بمانند.

 اراک که این روزها بالغ بر 200 سال از عمرش می‌گذرد، در کنار توسعه زندگی شهرنشینی طی سال‌های گذشته زیرساخت‌های شهری متناسب با افزایش جمعیت را برای شهروندان فراهم نکرده است. این کلانشهر که بیش از 650 هزار نفر جمعیت دارد و هر روز بزرگ‌‌تر و پرجمعیت‌تر می‌شود، ظاهرا قرار نیست مشکلات تامین مایحتاج روزمره مردم در محله‌ها برطرف شود. 

همین موضوع باعث شده در ساعاتی از روز موج عظیمی از جمعیت این شهر به سمت مرکز اراک سرریز شود و باعث گره‌های ترافیکی، تصادف خودروها، تشدید آلودگی هوا و مشکلاتی از این قبیل شود.


قیمت‌های پایین در مرکز شهر 

«سید صادق براتی» یکی از شهروندان اراکی است و درحالی‌که با دستانی پر از میوه و سبزی‌ در ایستگاه امام خمینی(ره) به انتظار رسیدن اتوبوس نشسته، به خبرنگار همشهری می‌گوید: قیمت‌های میوه و تره‌بار در مرکز شهر مناسب‌تر از شهرک‌های اطراف اراک است و تنوع آن بیشتر از یک میوه فروشی در محل زندگی ماست. به همین دلیل ترجیح می‌دهم بخش قابل توجهی از خریدهایم را از این منطقه انجام دهم.
وی بیان می‌کند: اطراف شهر مناطق مسکونی بسیار زیادی دارد اما سال‌هاست که این شهرک‌ها یک مرکز عرضه میوه و تره‌بار ندارند و قیمت‌های تک مغازه‌ها با مرکز شهر تفاوت بسیاری دارد. 

«منوچهر قربانی» یکی دیگر از شهروندان اراکی نیز می‌گوید: شهرداری با انتقال پایانه اتوبوس‌های شهری به میدان سرداران سعی داشت حجم ترافیک را کاهش دهد و اگر در کنار این پایانه‌ها، مراکز خرید ارزان هم برای مردم احداث می‌شد، قطعاً بسیاری از سفرها به مرکز شهر کاهش پیدا می‌کرد.

 به اعتقاد من اکثر سفرهای درون‌شهری اراک برای خرید مایحتاج روزانه توسط مردم صورت می‌گیرد، در صورتی که اگر در مناطق مختلف شهر بازارهای روز و مناسب از نظر قیمت و تنوع محصول ایجاد می‌شد، کمتر کسی سختی این سفرهای درون‌شهری را با توجه به آلودگی هوا و ترافیک شهری برای خرید اندکی میوه یا نیازهای روزمره به جان می‌خرید.


بازارهای روز، ‌راه خروج از تک‌هسته‌ای بودن شهر 

یک کارشناس امور شهری در این باره به همشهری می‌گوید: تمام نیازهای مردم اراک برای تأمین مایحتاج‌شان در مرکز خلاصه شده و ایجاد فروشگاه‌های محله، بازارهای میوه و تره‌بار با قیمت مناسب در نقاط مختلف اراک، این شهر را از تک هسته‌ای بودن نجات می‌دهد. «حسین صالحیان» بیان می‌کند: وقتی مردم برای خرید نیازهای روزانه خود مجبور نباشند به مرکز شهر تردد کنند، صنوف دیگر که از این راه کسب درآمد می‌کنند، مجبور می‌شوند محل کسب خود را به محله‌ها ببرند و به این ترتیب از تجمع مراکز خرید در مرکز شهر کاسته و شهر از تک‌هسته‌ای بودن خارج می‌شود. وی به مزیت‌های این طرح اشاره می‌کند و در ادامه می‌افزاید: با راه‌اندازی مراکز خرید بدون واسطه و با قیمت عمده از سوی دولت حجم بسیار زیادی از سفرهای روزانه کاهش پیدا می‌کند. شورای اسلامی شهر اراک می‌تواند در ادامه زمینه عرضه آبزیان، مرغ و گوشت و... را نیز در این مراکز به مردم با قیمت دولتی فراهم کند.


تمرکززدایی؛ راه حل معضل ترافیک

عضو شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: بهترین راه برای رفع مشکلات ترافیکی که در آلودگی هوای این شهر تأثیر بسیاری دارد، تمرکززدایی از مرکز شهر است و باید در محله‌ها مراکز متعدد خرید و عرضه میوه و ترباره ایجاد شود. به این صورت شهر از تک‌هسته‌ای بودن خارج و تبدیل به یک شهر چندهسته‌ای می‌شود.

«حامد آجرلو» بیان می‌کند: تمرکز زدایی از مرکز شهر و زمینه دسترسی آسان و ارزان مردم به مراکز عرضه مایحتاج روزانه، با احداث واحدهای تجاری مدرن در حاشیه شهر و حمایت از آنها امکان‌پذیر است. 

وی با اشاره به این‌که برای ایجاد مراکز خرید در نقاط مختلف شهر باید بودجه‌ها را به صورت عادلانه در همه مناطق توزیع کرد، می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این باره باید به آن توجه کرد، عدالت در ایجاد بازارهای مدرن، ساختمان پزشکان، داروخانه و... و همچنین بازسازی و بهسازی محله‌های مختلف است.

 این عضو شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: اگر هرسال بودجه‌های زیادی تنها برای یک مرکز در شهر هزینه شود، همین بی‌عدالتی نمی‌گذارد مراکز دیگری در اطراف شهر ایجاد شود و اراک همواره تک‌هسته‌ای باقی می‌ماند. خارج کردن ادارات و ارگان‌های دولتی از بافت مرکزی شهر نیز می‌تواند از اقداماتی باشد که در کنار کاهش ترافیک، توسعه‌یافتگی مناطق حاشیه‌ای شهر را به همراه خواهد داشت که به‌صورت غیرمستقیم در این مراکز جدید اشتغال نیز ایجاد می‌شود.


تمرکز خدمات در مرکز شهر

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: هسته مرکزی کلانشهر اراک کانون تمرکز خدمات است که این موضوع عامل اصلی ترافیک و بسیاری از مشکلات توسعه‌ای است. 

آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» افزود: اجرای برخی از طرح‌های تدوین شده توسعه‌ای اراک از قبیل طرح 58 متری توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد و می طلبد ساماندهی هسته مرکزی این شهر به عنوان اولویت نخست در دستور کار قرار گیرد. هسته مرکزی شهر اراک بافت تاریخی با قدمت 200 سال را دارد که باید ضمن مرمت کارشناسی و حفظ سیمای بصری برای داشته های گردشگری آن سرمایه‌گذاری اصولی شود. 

امام جمعه اراک گفت: بهبود طرح‌های مبلمان شهری از نیازهای جدی در اراک است که بر این اساس همه دستگاه‌ها باید مدیریت شهری را یاری دهند و با هماهنگی، بیشترین بهره‌وری از منابع مالی در ساماندهی مبلمان شهری صورت بگیرد. به منظور موفقیت در طرح‌ها و برنامه‌های مختلف اجرایی باید بلندنظری جایگزین تفکر مقطعی شود و با شهامت و روحیه مضاعف در مسیر حل مشکلات گام برداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید