• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46709
+
-

تلاش برای مهار قیمت گوشت


گوشت هست اما گران است. حالا همه مسئولان به تکاپو افتاده‌اند تا قیمت آن را پایین بیاورند و رزمایش آنها فعلا به آن سوی مرزها کشیده شده از قزاقستان و رومانی تا برزیل و استرالیا. در این سو هم تلاش می‌شود جلوی خروج دام زنده را بگیرند و اجازه تجارت به دامداران داده نشود و در این میان شاه‌بیت سخن مسئولان قاچاق دام است اما واقعیت حکایت از سودآوربودن تجارت غیرقانونی دام است. ایرنا خبرگزاری دولت گزارش داده که قیمت هر کیلوگوشت قرمز بین 80تا 110هزار تومان است و تسنیم، خبرگزاری منتقد دولت، صف بستن مردم در شهرها برای گرفتن گوشت گرم و حتی منجمد را به دولتی‌ها یادآور شده اما آمارها نشان می‌دهد فقط 15درصد از نیاز بازار داخلی گوشت قرمز به واردات بستگی دارد و واردات گوشت با دلار 4200تومان هم وضعیت این بازار را سفید نکرده است. نیروی انتظامی اثر قاچاق دام زنده بر افزایش قیمت گوشت قرمز را کم و در حد یک درصد می‌داند و پیام داده مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خیلی روی این گزاره تمرکز نکنند. با این حال مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی هشدار می‌دهد: درصورتی‌که دام زنده به‌صورت گسترده از کشور خارج شود حتما برای تولید سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. پیشنهاد این مقام مسئول محدود شدن دامنه جابه‌جایی دام زنده در کشور است و می‌گوید این وظیفه مرزبانی است تا نگذارد بز و گوسفند زنده از مرز به کشورهای همسایه برود.

واردات، راه چاره
محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی که پیش از این گفته بود خدا را باید شکر کرد که گوشت هست؛ حالا می‌گوید: واردات گوشت قرمز به تولید داخلی ضربه وارد نمی‌کند و واردات باید ادامه یابد تا قیمت‌ها پایین بیاید. به گزارش ایلنا، او با بیان اینکه مجبوریم گوشت قرمز وارد کنیم اعلام کرد: از آسیای میانه، قفقاز، استرالیا و برزیل به کشور گوشت وارد می‌شود. ظاهرا حجتی و همکارانش راه چاره تنظیم بازار را در افزایش واردات دیده‌اند چنان که محمد جعفری، مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی وزارت جهادکشاورزی از ورود ۴۰ تن محموله گوشت از کشور قزاقستان در آخر هفته گذشته خبرداد. به گزارش صدا و سیما، محمد جعفری گفت: این یکی از سنگین‌ترین محموله‌های گوشت وارد شده به کشور است و واردات تا زمان متعادل شدن بازار ادامه دارد و قرار است به‌صورت متناوب و با حجم بیشتر صورت پذیرد. او حتی فاش کرده که واردات گوشت از زمین و دریا تا کاهش عطش بازار ادامه دارد و می‌گوید: بسته به نیاز بازار گوشت وارد شده به استان‌های مختلف ارسال می‌شود.

گوسفند رومانیایی با هواپیما آمد
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هم گفت: برای تنظیم بازار این محصول و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها اقدام به واردات گوسفند رومانیایی کرده‌ایم که مراحل قرنطینه‌ای خود را در کشور مبدا می‌گذراند و به‌زودی در نخستین محموله 2 هزار راس دام سبک وارد کشور می‌شود که می‌تواند علاوه بر کاهش قیمت گوشت قرمز در آلایش نیز تأثیر بسزایی داشته باشد. حمید ورناصری اضافه کرد: همچنین قرار است هفته آینده 50هزار راس دام زنده گوسفندی از رومانی با هواپیما وارد شود.

برنامه‌ریزی منسجم با دلار 4200 تومانی
حمید ورناصری در گفت‌وگو با ایرنا با تأکید براین که روزانه بین 100تا 150تن گوشت قرمز وارداتی به بازار تزریق می‌شود، گفت: برای تنظیم بازار گوشت قرمز به‌دنبال افزایش حجم، دفعات و زمان عرضه در مراکز و فروشگاه‌های عرضه گوشت‌های وارداتی هستیم تا مردم زمان کمتری را در صف‌ها سپری کنند. او تأکید کرد: کل نیاز شهر تهران روزانه 200تن گوشت گوسفندی و 200تن گوشت گوساله است که از محل تولید داخل و واردات در حال تامین است و با این حجم واردات کمبودی در این زمینه نداریم. او افزایش تقاضا و صف‌های طولانی برای گوشت وارداتی را اختلاف قیمتی زیاد بین گوشت تولید داخل و وارداتی دانست و توضیح داد: گوشت وارداتی با یارانه دولتی و ارز 4200تومانی به کشور وارد می‌شود؛ بنابراین فاصله قیمت گوشت وارداتی و گوشت تولید داخل موجب افزایش تقاضای مردم و طولانی شدن صف‌ها شده است که تلاش داریم با یک برنامه‌ریزی منسجم این مشکل را برطرف کنیم. او می‌گوید: اکنون قیمت لاشه گوسفندی داخلی 75هزارتومان است و نباید بیش از این قیمت عرضه شود. حالا مردم بگویند هر کیلوگرم گوشت را چند می‌خرند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید