• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46708
+
-

پرواز با بلیت‌های چارتری بین زمین و هوا


وزیر می‌گوید: فروش بلیت هواپیما به‌صورت چارتری تخلف است.

به‌گزارش تسنیم، به‌گفته محمد اسلامی فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به‌صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می‌کند. اما این یک روی سکه است و علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه ۲۰ درصد بلیت پروازهای داخلی چارتری است، گفت:‌ بلیت پروازهای داخلی همچنان به‌صورت چارتری فروخته می‌شود که به‌دلیل نداشتن ساختار توزیع و فروش بلیت چند ایرلاین است. وی در عین حال اظهار کرد: چند شرکت هواپیمایی ساختار توزیع و فروش بلیت به‌صورت سیستمی ندارند و باید به این ایرلاین‌ها فرصت بدهیم تا فروش چارتری را به حداقل برسانند البته این ایرلاین بیشتر فروش بلیت چارتری خود را به سمت شبکه پروازی قشم و کیش شیفت کرده‌اند تا بتوانند پروازها را چارتری بفروشند.

او افزود: اکثر شرکت‌های بزرگ مانند هواپیمایی آسمان، ایران‌ایر، ماهان و زاگرس تقریبا بیشتر بلیت را به‌صورت سیستمی عرضه می‌کنند و اصولا نمی‌توانیم پرواز چارتری را در شبکه به‌طور کاملا قطع کنیم. قسمتی از مسافرت‌ها به‌صورت گردشگری انجام می‌شود که باید به‌صورت چارتری باقی بماند و این موضوع تعریف‌شده‌ای در دنیاست.

مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این سازمان با ایرلاین‌ها یا آژانس‌های عرضه‌کننده بلیت‌های سیستمی به‌صورت چارتری برخورد انضباطی می‌کند. او افزود: زمانی که نرخ بلیت هواپیما ثابت باشد، چه زمانی که تقاضای سفر وجود داشته باشد، مثلا در ساعات ابتدایی صبح یا اواخر شب که تقاضای مسافرت با هواپیما بالاست و چه زمانی که تقاضای سفر کمتر است مانند ساعات میانی روز، مسافر باید در هر دو حالت یک رقم را برای قیمت بلیت پرداخت کند ضمن اینکه پروازها برای مسافراز مطلوبیت کمتری برخوردار خواهد بود اما وقتی نرخ بلیت هواپیما آزاد باشد در ساعات پرتقاضا قیمت بلیت هواپیما بیشتر خواهد بود و در ساعات کم تقاضا، نرخ بلیت کاهش می‌یابد؛ که این به سود مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود. به گفته او شرکت‌های هواپیمایی از منظر اقتصاد صنعت هوانوردی و مارکتینگ باید بلیت‌ها را با حاشیه نرخ سود مطمئن به فروش برسانند تا امکان فروش حداکثری صندلی‌ها در هر پرواز وجود داشته باشد.

او درباره نظارت و کنترل سازمان هواپیمایی کشوری بر قیمت‌ها گفت: سازمان در حال کنترل بازار خرید و فروش بلیت هواپیماست. اگر شرکت‌های هواپیمایی در مقابل تعهداتی که برای فروش هر بلیت دارند کوتاهی کنند از سوی سازمان با برخورد انضباطی مواجه می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید