• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46506
+
-

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره اجرای واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال به همشهری می‌گوید:

18سال است که هیچ موردی از فلج اطفال درکشور گزارش نشده

سلامت
18سال است که هیچ موردی از فلج اطفال درکشور گزارش نشده


معصومه حیدری‌پارسا/ خبرنگار
برنامه تزریق واکسن فلج اطفال- بیماری‌ای که درمانی برای آن وجود ندارد و پیشگیری با واکسن تنهاترین راه مقابله با آن است- برای متولدین سال‌۹۵ در ۹ استان بوشهر، اصفهان، فارس، یزد، مرکزی، گلستان، خراسان شمالی، تهران و البرز آغاز شده و فراخوان گسترده‌ای در سطح این استان‌ها برای خانواده‌ها ارسال شده است.

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت‌ در این‌باره به همشهری می‌گوید: کودکانی که متولد مرداد‌ماه سال ۹۵ به بعد هستند و واکسن تزریقی فلج اطفال را دریافت نکرده‌اند، تزریق واکسن فلج اطفال به‌صورت مرحله‌ای برایشان انجام خواهد شد. وی در ادامه افزود: کودکانی که به سن ۴‌ماهگی خواهند رسید، در کنار واکسن خوراکی فلج اطفال، واکسن تزریقی را نیز از طریق مراکز بهداشتی و درمانی دریافت خواهند کرد.

گویا در ادامه با بیان اینکه این بیماری در ایران و بسیاری از کشور‌های دنیا ریشه‌کن شده است، افزود: واکسیناسیون فلج اطفال هرگز کار کشوری نبوده‌ بلکه به این علت که هدفی بسیار بزرگ‌تر را از سوی سازمان جهانی بهداشت درنظر داشته است، در زمینه ریشه‌کنی فلج اطفال یک کار جهانی مشترک بین همه کشورهای دنیا محسوب می‌شود به این علت که اگر فلج اطفال حتی در یک کشور گسترش یابد، می‌تواند کل کشورهای دنیا را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. در واقع منظور از ریشه‌کنی فلج اطفال این است که ویروس ایجاد‌کننده این بیماری نه در انسان دیده شود و نه در طبیعت، که البته این کار بسیار دشوار است. در نهایت اینکه هدف جهانی، تلاش برای ریشه‌کن‌کردن این بیماری است.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، کشورها باید به سمت استفاده از واکسن تزریقی فلج اطفال بروند تا هرچه زودتر بتوانند به هدف ریشه‌کنی جهانی فلج اطفال دست پیدا کنند. همچنین باید واکسن تزریقی فلج اطفال در یک نوبت به برنامه واکسیناسیون اطفال (واکسن خوراکی) اضافه شود. گویا در تأیید این مطلب می‌گوید: خوشبختانه 18سال است که حتی یک مورد از بیماری فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است. کشور ما هم‌اکنون عاری از این بیماری است اما نباید از این موضوع غافل شویم که هم‌اکنون 2کشوری که ویروس در آنها باقی مانده است، یعنی پاکستان و افغانستان، همسایه ایران هستند و می‌توانند مشکلاتی را برای ما ایجاد کنند، به همین دلیل برنامه‌های متعددی در سراسر کشور با واکسیناسیون علیه این بیماری در حال اجرا‌ست.

گویا در توضیح بیشتر افزود: البته زمانی که اهداف برای ریشه‌کنی فلج اطفال در اولویت قرار می‌گیرد، ناخودآگاه اقدامات مراقبتی هم بیشتر می‌شود تا احتمال ابتلا به بیماری هر روز کمتر شود. به‌طور مثال، یکی از کارهایی که در دنیا صورت می‌گیرد، این است که یک نوبت واکسن فلج اطفال تزریقی به برنامه واکسیناسیون بچه‌های زیر 5سال اضافه می‌شود یعنی آنها علاوه بر اینکه واکسن خوراکی دریافت می‌کنند، در 4ماهگی نیز باید یک نوبت واکسن فلج اطفال تزریقی را هم دریافت کنند؛ یعنی تزریق واکسن فلج اطفال درحکم یک واکسیناسیون تکمیلی است، به همین سبب واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال از سال 1394در تمام دنیا، یکی از واکسن‌های مهم برای کودکان زیر ۵ سال محسوب می‌شود. در کشور ما نیز از همین سال تا به امروز تزریق این واکسن به همراه واکسن خوراکی فلج اطفال انجام شده است. البته درکشور ما و بسیاری از کشورهای دنیا همزمان وقفه‌ای یک سال و نیمه در تزریق این واکسن پیش آمد که خاص کشور ما نبود و هیچ‌یک از کودکان متولد‌شده در دنیا در این بازه زمانی، نتوانستند این واکسن را در ۴ ماهگی دریافت کنند. در توضیح این موضوع هم باید بگویم به این علت که3کمپانی که واکسن فلج اطفال را در دنیا به‌صورت تزریقی تولید می‌کردند با مشکل مواجه شدند. خط تولید آنها متوقف شد و دوباره که خط تولید این کارخانه‌ها به راه افتاد، واکسن در اختیار کشورهای دنیا قرار گرفت که کشور ما نیز در زمره همین کشورها بود. به همین دلیل یک گروه از متولدان مرداد‌ماه‌95به بعد واکسینه نشدند. اما هم‌اکنون واکسن را در اختیار داریم. همچنین به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بچه‌هایی که در فاصله 95 تا امروز واکسینه نشده‌اند، واکسینه شوند.

وی همچنین درباره تزریق این واکسن در شهرهای مختلف، افزود: برای این منظور به‌صورت مرحله‌ای عمل کرده‌ایم؛ یعنی نخست استان‌ها را طبقه‌بندی کرده‌ایم؛ استان‌هایی که از لحاظ بیماری در درجه خطر و ابتلا قرار داشتند، در نوبت اول واکسینه قرار گرفته‌اند که شامل 9استان بوشهر، اصفهان، فارس، یزد، مرکزی، گلستان، خراسان شمالی، تهران و البرز هستند. البته این نکته را هم باید بگویم که دریافت واکسن تزریقی فلج اطفال برای کودکان متولد سال‌۹۵ در سایر استان‌های کشور هم انجام می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت واکسیناسیون فرزندانشان را بدون هیچ دغدغه‌ای انجام دهند. ضمن اینکه تأکید می‌کنم که هیچ‌گونه مشکلی برای بچه‌هایی که در این بازه زمانی واکسن را دریافت نکرده‌اند، پیش نمی‌آید. خانواده‌ها اصلا نگران نباشند چون بچه‌ها در طول این مدت واکسن فلج اطفال خوراکی را دریافت کرده‌اند.

وی درباره اینکه آیا کشور ما تولید‌کننده واکسن تزریقی نیز است هم گفت: ما خودمان تولید‌کننده واکسن خوراکی فلج اطفال هستیم نه نوع تزریقی آن.

  20 هزار نفر برای مبارزه با فلج اطفال
نوبت اول طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در منطقه جنوب شرقی کشور از ۶ بهمن آغاز شده ‌و نوبت دوم آن نیز چهارم تا هشتم اسفندماه اجرا خواهد شد. برای ساکنان مناطق شمالی کشور هم که میزبان مهاجران خارجی هستند، طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال انجام می‌شود. همچنین برای کودکان زیر 5سال که احیانا مادران آنها در زندان‌ها هستند نیز این طرح اجرا خواهد شد. حدود ۲۰ هزار نیروی انسانی در این طرح دخیل هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید