• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46503
+
-

تماس‌های پرحاشیه و بازی با احساسات خانواده‌های داغدار کشتی سانچی

گزارش کوتاه
تماس‌های پرحاشیه و بازی با احساسات خانواده‌های داغدار کشتی سانچی


در شرایطی که هنوز 2هفته از سالگرد حادثه سانچی که به شهادت 30ملوان و خدمه کشتی ایرانی منجر شد نمی‌گذرد و داغ خانواده این دریاداران تازه است، فرد یا افرادی با تماس‌های مشکوک با خانواده جان‌باختگان قصد سوءاستفاده از احساسات آنها و اذیت و آزارشان را دارند. در روزهای گذشته تماس‌های مشکوکی با برخی از خانواده‌ها گرفته شده و به آنها اعلام شده که عزیزان آنها (که باتوجه به آتش‌سوزی چند روزه و غرق‌شدن کشتی پیکری از آنها به‌دست نیامده) زنده هستند. شهریور‌ماه هم پدر یکی از خدمه کشتی سانچی به خبرگزاری آنا گفته بود: از زمان حادثه تاکنون (6شهریور) بیش از ۲۱ تماس با خانواده‌های خدمه کشتی سانچی صورت گرفته و این مسئله دوباره دلهره را در دل خانواده‌ها زنده کرده است اینکه این تماس‌ها دقیقاً مربوط به اطراف اقیانوس آرام است.

این شماره‌ها بی‌هویت است و ما نمی‌توانیم با آنها تماس بگیریم، چه‌کسی و با چه هدفی با خانواده‌ها تماس می‌گیرد و شماره خانواده‌ها از چه کانالی به‌دست تماس‌گیرنده رسیده؟ ازجمله سؤالاتی است که فرضیه‌های مختلفی را در ذهن خانواده‌ها ایجاد می‌کند.» طبق اعلام خانواده‌های عزادار سانچی در روزهای گذشته هم دوباره این تماس‌ها افزایش یافته و به‌نظر می‌رسد که بهتر است دستگاه‌های امنیتی و قضایی و وزارت‌خارجه به این موضوع ورود کنند تا جلوی بازی با احساسات خانواده‌های داغدار گرفته شود. رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران در توضیح مسئله تماس‌های مشکوک با گروهی از خانواده شهدای سانچی و ادعای زنده بودن و گروگان گرفته شدن خدمه کشتی در مطلبی که در اختیار روزنامه همشهری قرار داده است، گفت: اولا هدف گروگانگیری چه چیزی می‌تواند باشد؟

دوم اینکه چرا بعد از گذشت یک سال از سانحه هیچ خبر و نشانه و علائمی از گروگانگیران وجود ندارد و هیچ درخواستی عنوان نشده است؟ سوم اینکه مطابق بررسی‌های دقیق اطلاعات جعبه سیاه سانچی، جعبه سیاه کشتی کریستال و حتی جعبه‌های سیاه کشتی‌های اطراف سانحه و جست‌وجوی وسیع محل سانحه تا ابعاد وسیع هیچ نشانه‌ای از خروج خدمه کشتی وجود ندارد، پس چگونه ممکن است این خدمه به گروگان گرفته شده باشند؟ نکته چهارم این است که چرا اکثر خانواده‌ها که با موضوع شهادت عزیزانشان کنار آمده‌اند این ادعاها را مطرح نمی‌کنند و هیچ تماسی با آنها گرفته نمی‌شود و این موضوع فقط از سوی چند خانواده مطرح می‌شود؟

کاپیتان علیرضا نوذری‌امینی در عین حال بررسی موضوعات گروگانگیری و ابعاد امنیتی و پلیسی این مسئله را به ارائه نظرات کارشناسی مراجع ذی صلاح امنیتی و انتظامی موکول کرده و می‌گوید: طبیعی است که با این حجم از شایعاتی که درخصوص سانحه سانچی به‌وجود آمده بود، پرداختن به موضوعاتی از قبیل گروگانگیری نیز باید با لحاظ کردن مسائل و ابعاد فنی و کارشناسی و استناد به شواهد موجود سانحه بررسی شود و اظهارنظر در این خصوص با توجه به مستنداتی که از روزهای وقوع سانحه و 8روز سوختن کشتی در دمای 900درجه‌ای وجود دارد، انجام پذیرد.

وی درخصوص برگزاری جلسات کارشناسی و توجیهی برای خانواده‌های سانچی هم اضافه کرد: ما از روزهای اول سانحه تا‌کنون مرتبا جلسات کارشناسی و اطلاع‌رسانی در زمینه پاسخ به سؤالات خانواده‌ها را در دستور کار داشته و داریم. آخرین جلسه‌ای که داشتیم همین  2‌ماه پیش بود که در آن همه ارگان‌ها، نهادها، افراد، تیم‌ها، کارشناسان و مسئولان حاضر در سانحه سانچی و روزهای وقوع و غرق شدن سانچی را گرد هم آوردیم و نشست جامعی در این زمینه برگزار کردیم. به‌رغم دعوت گسترده و برگزاری این جلسه کارشناسی به‌صورت جامع، این چند خانواده که ادعای گروگان گرفته شدن خدمه سانچی را دارند حاضر به حضور در این نشست و دریافت پاسخ سؤالات و ابهامات خود نشدند.

رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش درخصوص موضوع غواصی و تفحص پیکر شهدا نیز تصریح کرد: ما از همان ساعات اولیه وقوع این سانحه، به تمام شرکت‌های معتبر دنیا اعلام کردیم که هر شرکتی که می‌تواند بحث غواصی و تفحص را انجام دهد بدون هیچ محدودیتی در هزینه با آنها قرارداد خواهیم بست.

با مجرب‌ترین تیم‌های داخلی و بین‌المللی قرارداد بستیم و کارشناسان سابق شرکت اسمیت به‌عنوان بهترین شرکت امداد و نجات دریایی دنیا را به استخدام خود در آوردیم.نوذری افزود: تیم‌های غواصی و عملیات زیر آبی بیش از 50روز در محل سانحه به انجام عملیات غواصی و ارسال روبات زیر آبی به‌منظور تصویربرداری از لاشه کشتی و بررسی ابعاد مختلف مربوط به انجام عملیات تفحص شهدا، برش زدن کشتی، ورود به کشتی و... پرداختند.

در نامه مکتوبی که از سوی هانس وان رویج و جیکوب هاگن از  اعضای سابق تیم عملیات شرکت اسمیت به شرکت ملی نفتکش ارسال شده است، پس از بررسی همه‌جانبه و انجام مطالعات تخصصی اعلام شده است که امکان انجام عملیات تفحص و یا بالا کشیدن لاشه کشتی سانچی وجود ندارد. تیم‌های مجرب کارشناسی داخلی و بین‌المللی به ما اعلام کردند که طبق بررسی کلیه تصاویر دریافتی و با لحاظ تمام شرایط و جوانب حادثه و مدت 8روزی که سانچی در آتش با درجه حرارت بیش از 900درجه سانتیگراد سوخت و ذوب شدن آن بر اثر حرارت و فشار ناشی از غرق شدن، نمی‌توان به یافتن نشانه‌ای از پیکر شهدا امیدوار بود. به‌عبارت دیگر در شرایط فعلی این کشتی، احتمال موفقیت در یافتن نشانه‌ای از پیکر شهدای سانچی غیرممکن است.

علاوه بر این‌ها و در پی انتشار اخباری در ارتباط با موضوع حادثه سانچی در برخی از رسانه‌های خارجی 2 روز پیش خانواده ملوانان سانچی در بیانیه‌ای با اشاره به پایبندی به اصول نظام اعلام کردند: ما جمعی از خانواده‌های خدمه سانچی وجود ولایت فقیه را نعمتی الهی برای جمهوری اسلامی و نجات‌بخش کشور از تمامی بحران‌های دشوار سیاسی و اجتماعی عصر حاضر دانسته و با تمام وجود ضمن بیان اینکه این تعداد از خانواده‌ها رهبری و ولایت فقیه را خط قرمز خود دانسته، هرگونه اقدامی در جهت خلاف ارزش‌های انقلاب از جانب این خانواده‌ها را رد کرده و اعلام می‌داریم که به‌هیچ وجه و تحت هیچ عنوانی با احدی از بیگانگان و معاندان در جهت تامین خواسته‌های برحقمان که تماما شرعی و قانونی هستند، ارتباطی نداشته و نخواهیم داشت و اگر بازتابی از بیان خواسته‌هایمان که بازگشت عزیزان سانچی و روشن شدن ابهامات پرونده آن‌هاست، منتشر شده همه از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های نظام جمهوری اسلامی بوده و چنانچه اتهامی از سوی اشخاص و یا سازمانی متوجه این تعداد از خانواده‌ها باشد، آن را حربه‌ای از سوی ذینفعان برای پوشاندن حقیقت می‌دانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید