• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46335
+
-

عربستان در صدر لیست سیاه اروپا برای پولشویی

جهان‌نما
عربستان در صدر لیست سیاه اروپا برای پولشویی


به‌نوشته روزنامه فایننشال‌تایمز اتحادیه اورپا به‌زودی لیستی سیاه از کشورهایی منتشر می‌کند که در زمینه مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم کارنامه مناسبی ندارند. اگرچه اتحادیه اروپا پیش از این نیز اقداماتی مشابه برای مبارزه با پولشویی و مقابله جمعی با آن انجام داده بود اما این بار نکته مهمی در برنامه اقدام جمعی اروپا به چشم می‌خورد که بی‌سابقه است؛ براساس جزئیاتی که در گزارش فایننشال‌تایمز ذکر شده، نام عربستان در صدر لیست سیاه اروپا قرار دارد. درصورت صحت این ادعا، بانک اروپا بعد از انتشار لیست مذکور ناچار است محدودیت‌های جدیدی را در تعاملات مالی خود با حساب‌های وابسته به دولت عربستان به شکل مستقیم و غیرمستقیم اعمال کند، تصمیمی که بدون شک با توجه به حجم قابل توجه تعاملات مالی ریاض با پایتخت‌های اروپایی جنجال گسترده‌ای به راه می‌اندازد.

به‌نوشته فایننشال‌تایمز علاوه بر عربستان سعودی نام لیبی هم در این لیست دیده می‌شود، کشوری که از زمان سقوط نظام قذافی، نزدیک به 7سال است درگیر جنگ داخلی شده و برخلاف سوریه به‌نظر نمی‌رسد در آینده‌ای نزدیک روی آرامش را به‌خود ببیند. علاوه براین، نام روسیه نیز در لیست سیاه اتحادیه اروپا برای مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم دیده می‌شود، این در حالی است که روسیه از اعضای دائم گروه اقدام مالی FATF به شمار می‌رود. به گفته فایننشال‌تایمز این لیست در مجموع شامل 23کشور است و به‌زودی جزئیات کامل آن از سوی شورای مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.

عربستان و گروه ویژه اقدام مالی
عربستان سعودی در اواسط سال2015 بنا بر درخواست گروه اقدام مالی FATF به‌همراه اندونزی به‌عنوان عضو ناظر به این مجموعه پیوست. در آن زمان بانک مرکزی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد عضویت به‌عنوان ناظر، مقدمه‌ای برای عضویت دائم عربستان در گروه ویژه اقدام مالی است، اگرچه با گذشت بیش از 3سال از آن زمان نه‌تنها عربستان همچنان به عضویت دائم گروه در نیامده بلکه به‌نظر می‌رسد موقعیت فعلی این کشور هم به‌دلیل عملکرد نامناسب در اجرای سیاست‌های FATF تضعیف شود. به گفته فایننشال‌تایمز، درج نام عربستان در صدر لیست سیاه اتحادیه اروپا بر مبنای ارزشیابی گروه ویژه اقدام مالی صورت گرفته است.

هم‌اکنون عربستان سعودی به‌عنوان عضو ناظر و شورای همکاری خلیج‌فارس (در قالب شورا و نه تک‌تک کشورها به شکل جداگانه) تنها اعضای عرب گروه ویژه اقدام مالی به‌حساب می‌آیند.

ردپای پولشویی عربستان در انتخابات آمریکا
پیش از این انتشار خبری درباره خرید جنجالی تابلوی مسیح (اثر داوینچی) توسط یکی از نزدیکان ولیعهد عربستان به قیمت نیم میلیارد دلار و ارسال آن برای موزه لوور ابوظبی به‌طور گسترده در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده بود. حالا اما ابعاد تازه‌تری از این خرید نامتعارف روشن شده است. به گفته واشنگتن‌پست، صاحب پیشین این تابلو یک تاجر روس بوده که ارتباط مالی قابل‌توجهی نیز با دونالد ترامپ و ستاد انتخاباتی وی داشته است. بر این اساس پای تابلوی مسیح هم به تحقیقات رابرت مولر باز شده است. پیش از این شبکه CNN در گزارش مفصلی از طرح اسامی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن‌زاید، ولیعهد امارات در پرونده دخالت‌های خارجی در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خبر داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید