• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4633
+
-

خطر نابودی جنگل‌های کشور ظرف 30سال آینده

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران با اشاره به اینکه فقط در 7درصد از عرصه‌های کشور جنگل وجود دارد، گفت: جنگل‌های هیرکانی تنها یک‌درصد جنگل‌های ایران را شامل می‌شود و درصورتی‌که تخریب‌ها به شکل موجود ادامه داشته باشد تا 30سال آینده دیگر جنگلی در ایران وجود نخواهد داشت.

 

به گزارش مهر، هادی کیادلیری که در «همایش ملی آینده طبیعت ایران» در شاهرود سخن می‌گفت،تصریح کرد: زیان و آسیب وارده به محیط‌زیست به‌هیچ‌وجه قابل‌برگشت نیست؛ این اقدامات پس از مشاهده شاید سودده باشد اما به‌خاطر مسائل اکولوژیک در درازمدت فاجعه‌های اقتصادی به بار خواهد آورد.

 

وی با اشاره به اینکه 7برابر استانداردهای موجود از جنگل‌های کشور بهره‌برداری شده است، گفت: با نامساعد کردن شرایط زیستی، گونه‌های شمشاد، ممرز و انجیری را به سمت نابودی هدایت کردیم و گونه راش که 30درصد جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهد امروز رو به انقراض است.

 

استاد دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست واحد علوم وتحقیقات گفت: از سال75 تاکنون حدود 70گونه از درختان جنگل‌های شمال در معرض طغیان آفات قرار گرفته و این آفات 350هزار هکتار از جنگل‌های شمال ایران را مبتلا کرده است که علاوه بر جنگل برای انسان نیز خطرآفرین است و باعث ایجاد بیماری می‌شود.

 

کیادلیری بابیان اینکه 126هزار هکتار از جنگل‌های شمال تنها در 5سال گذشته دچار آفت شده است، تصریح کرد: 2میلیون هکتار از جنگل‌های ایران در حال نابودی است. به گفته وی، طی 4 تا 5 سال گذشته 40میلیون اصله درخت جنگل‌های ایران با بی‌تدبیری خشک شد و در 200هکتار آتش‌سوزی اتفاق افتاد که نشان می‌دهد تا زمانی که مطالبه‌گر نباشیم مسئولیت‌پذیری نیز اتفاق نخواهد افتاد. کیادلیری به نقش رسانه‌ها در حفاظت از طبیعت اشاره و تصریح کرد: 70درصد حفاظت از محیط‌زیست در چند سال اخیر را رسانه‌ها انجام داده‌اند؛ ما باید اول مطالبه‌گری را بیاموزیم تا مسئولیت‌پذیر باشیم و این مهم با آگاهی بخشی که رسانه‌ها انجام می‌دهند محقق می‌شود.

در این همایش از کتاب قرق شکسته جنگل‌های هیرکانی تالیف حنیف‌رضاگلزار نیز رونمایی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید