• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46317
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Dozn
+
-

متهمان مرگ جوان 25ساله در جریان عمل جراحی لیپوساکشن پای میز محاکمه

جراح و تکنیسین بیهوشی همدیگر را مقصر دانستند

داخلی
جراح و تکنیسین بیهوشی همدیگر را مقصر دانستند


 2سال پس از مرگ دردناک جوان 25ساله که هنگام عمل لیپوساکشن جانش را از دست داده بود، پزشک جراح و تکنیسین بیهوشی به‌عنوان مقصران این حادثه پای میز محاکمه قرار گرفتند. به‌گزارش همشهری، تیرماه سال95 بود که فرزین چراغی 25ساله تصمیم گرفت برای کم کردن وزن و از بین بردن چربی‌های شکمش سراغ عمل لیپوساکشن برود. مادر فرزین می‌گوید: «فرزین 190سانتی‌متر قد و 90کیلو وزن داشت و وقتی تصمیم به عمل جراحی گرفت، گفتم به‌راحتی می‌توانی با ورزش چربی‌های شکمت را از بین ببری اما پسرم می‌گفت که ورزش زمانبر است و می‌تواند با انجام یک عمل ساده این کار را انجام دهد.»  پسر جوان در اینترنت جست‌وجو کرده و با دیدن چند آگهی وسوسه‌کننده با موضوع «از بین بردن چربی‌های شکم در 20دقیقه»، تصمیم گرفته بود سراغ پزشکی برود که مدعی شده بود با در اختیار داشتن دستگاه‌های پیشرفته میلیاردی و ظرف چند دقیقه چربی‌های اضافی را از بین می‌برد. مطبی که فرزین انتخاب کرده بود در شمال تهران بود و پزشک جراح به او اطمینان داده بود که این عمل، عملی ساده است و هیچ خطری او را تهدید نخواهد کرد و وی به‌راحتی می‌تواند به وزن دلخواهش برسد.

روی تخت جراحی
مادر فرزین در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «در آن زمان که عمل جراحی لیپوساکشن کمتر از 3میلیون تومان بود، پسرم 6میلیون تومان به ‌حساب دکتر جراح واریز کرد و راهی مطب او شد. آن روز 2نفر از دوستان فرزین نیز همراهش بودند و پسرم که نگرانی مرا دیده بود، تأکید کرد که عمل ظرف 20دقیقه انجام می‌شود و او خیلی زود به خانه برمی‌گردد.»
ظهر 15تیرماه95 فرزین و دوستانش وارد مطب شدند و درحالی‌که تصور می‌کردند عمل جراحی قرار است در بیمارستان انجام شود، پزشک جراح توضیح داد که بهتر است عمل در داخل مطب و با استفاده از دستگاه پیشرفته آنها و همچنین حضور دکتر بیهوشی انجام شود. با موافقت پسر جوان، او روی تخت جراحی قرار گرفت و این آخرین‌باری بود که دوستانش فرزین را زنده می‌دیدند.

خبر تلخ
مادر فرزین ادامه می‌دهد: «قرار بود پسرم خیلی زود به خانه برگردد اما چند ساعت گذشت و خبری از او نشد. نگرانش شده بودم و در همین هنگام یکی از دوستانش تماس گرفت و تلخ‌ترین خبر زندگی‌ام را داد. او گفت که داخل مطب اتفاق بدی برای پسرم رخ داده و خواست هر چه زودتر به آنجا برویم.» وقتی پدر و مادر فرزین خودشان را به مطب رساندند، دیگر دیر شده بود. دوستان پسرشان توضیح دادند که در جریان عمل جراحی، به آنها گفته شده که فرزین دچار خونریزی شده و نیاز فوری به مقداری لوازم دارند و آنها نیز برای خرید لوازم به داروخانه رفته‌ اما وقتی برگشته‌اند با دیدن آمبولانس اورژانس و خودروی پلیس مقابل مطب، متوجه شده‌اند که اتفاق بدی برای دوستشان رخ داده است. آن روز فرزین از مطب به بیمارستان منتقل شد اما تلاش‌ها برای نجاتش فایده‌ای نداشت و او جانش را از دست داد.

شکایت
پدر و مادر فرزین که مرگ پسرشان را باور نداشتند تصمیم گرفتند از مقصران این حادثه شکایت کنند. به این ترتیب پرونده‌ای در دادسرا به جریان افتاد و کارشناسان پزشکی قانونی برای بررسی حادثه وارد عمل شدند. آنها پس از تحقیقات تخصصی اعلام کردند که مرگ پسر جوان به‌دلیل ایست قلبی و ریوی بوده و در این حادثه 95درصد پزشک جراح و 5درصد تکنیسین بیهوشی که به جای دکتر بیهوشی در کلینیک حضور داشته، مقصر است. به این ترتیب پرونده برای رسیدگی به دادگاه فرستاده شد و صبح یکشنبه، پزشک جراح و تکنیسین بیهوشی پای میز محاکمه قرار گرفتند. مادر فرزین می‌گوید: «پسرم در این ماجرا فریب خورده بود. به او گفته بودند که دستگاه مورد استفاده در این عمل آنقدر پیشرفته است که هرگز باعث قطع شدن رگ و خونریزی نمی‌شود اما دوستان پسرم شاهد بودند که پس از حادثه، دستگاه را به سرعت از مطب خارج کرده بودند تا حقیقت را پنهان کنند.

از طرفی با گذشت بیشتر از 2سال از حادثه، هرگز پزشک جراح سراغ ما نیامد و عذرخواهی نکرد و این مسئله داغ ما را بیشتر کرد. فرزین تنها پسرم بود و پس از این حادثه من، پدرش و خواهر کوچکش آنقدر غصه خوردیم که مریض شدیم. برای همین وقتی در دادگاه حاضر شدم به قاضی گفتم که درخواستم صدور حکم قصاص برای عاملان مرگ پسرم است اما قاضی گفت که در این پرونده‌ها پزشک قصاص نمی‌شود. با این حال درخواست کردم که مقصران حادثه به اشد مجازات محکوم شوند تا درس عبرتی برای بقیه باشد که به‌خودشان اجازه ندهند با جان بچه‌های مردم بازی کنند.

پس از درخواست ما، متهمان که همراه وکیلشان در دادگاه حضور داشتند تلاش کردند تقصیر را به گردن هم بیندازند. پزشک جراح که 95درصد مقصر شناخته شده بود، می‌گفت که قصور از تکنیسین بیهوشی بوده و متهم دیگر هم مدعی بود پزشک مقصر بوده است. در نهایت نیز قاضی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت که به‌زودی درباره این پرونده تصمیم خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید