• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46313
+
-

بازگشت پراید به کانال 40میلیون تومان

دیروز قیمت پراید 111 به 40میلیون تومان رسید، دناپلاس توربو 125میلیون تومان شد

خودرو
بازگشت پراید به کانال 40میلیون تومان


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
اقدام شرکت‌های خودروسازی برای نزدیک کردن قیمت خودروهای پرتقاضا به قیمت‌های حاشیه بازار و سکته عرضه خودرو، موجب افزایش یک تا 6 میلیون تومانی قیمت خودرو، در یک هفته اخیر و بازگشت قیمت پراید 111به‌عنوان شاخص بازار خودرو به کانال 40میلیون تومان شد. به‌گزارش همشهری، موج تازه افزایش قیمت خودروهای داخلی همزمان با مرحله دوم آزادسازی قیمت خودروهای ایران‌خودرو و سایپا از ابتدای بهمن آغاز شده است، دیروز روند رشد قیمت‌ها شتاب گرفت. در پایان معاملات دیروز دوشنبه قیمت اغلب خودروهای داخلی یک تا 2میلیون تومان، نسبت به پریروز، یکشنبه هفته جاری افزایش یافت؛ به‌نحوی که قیمت بازار آزاد دنا پلاس توربو به 125میلیون، پژو 2008 به 233میلیون و هایما اس 7 به 197میلیون تومان رسید.

قیمت خودرو، هرروز بدتر از دیروز
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری گفت: وضع بازار خودرو مناسب نیست و هر روز شرایط بدتر می‌شود. به‌رغم وعده خودروسازان، حتی بعد از اعمال قیمت‌های جدید، شرایط عرضه خودرو تغییری نکرده است. سعید مؤتمنی، افزود: این شرایط موجب شده از ابتدای بهمن، قیمت اغلب خودروهای پرتقاضا در بازار افزایش یابد. به‌نحوی که قیمت پراید 131در بازار، به 38میلیون و 200هزار تومان افزایش یافته است قیمت این مدل خودرو در دی‌ماه امسال 35میلیون و 200هزار تومان بود.
به گفته او، افزایش قیمت‌ها در عرض چندهفته اخیر، تأثیر روانی نامطلوبی بر بازار خودرو گذاشته و قیمت‌های حاشیه بازار را که 4‌ماه ثابت بود، یک تا 6 میلیون تومان افزایش داده است. او اعلام کرد: این روند همچنان ادامه دارد. دیروز نیز قیمت بازار آزاد پراید 111 از 39 میلیون به 40 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین قیمت پژو 206 تیپ2 که به‌تازگی نرخ رسمی آن به 56 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته، روز یکشنبه در بازار آزاد به 61 میلیون و 500 رسید و دیروز دوشنبه به 63میلیون تومان افزایش یافت.

تأثیر روانی توقف عرضه خودرو بر بازار
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، لازمه تعادل بازار را رشد عرضه با موعد تحویل 15روزه دانست و افزود: در شرایطی که خریداری در بازار خودرو نیست اگر عرضه خودرو افزایش یابد به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد منجر می‌شود اما وقتی خودروسازان عرضه خودرو را متوقف کردند، قیمت‌ها افزایش یافت. مؤتمنی از تأثیر‌پذیری خودروهای تولید مشترک در بازار از قیمت‌های مصوب جدید خودروهای پرتقاضا خبر داد و افزود: قیمت برخی از اینگونه خودروها در یک هفته 4میلیون تومان افزایش یافته، به‌نحوی که قیمت پژو 207اتوماتیک از 105به 108 میلیون و 500 هزار تومان و پژو 207اتوماتیک صندوقدار به 114میلیون تومان، تندر90 پلاس از 111به 114میلیون و 500 هزار تومان و ساندرو استپ‌وی از 129به 133میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است.

تداوم اختلاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو از اختلاف قیمت ۹ تا ۲۳ میلیون تومانی قیمت خودرو از کارخانه تا حاشیه بازار خبر داد و افزود: اختلاف قیمت بازار و کارخانه در بازارخودرو، در گروه سمند ۱۶ میلیون تومان، گروه ۲۰۶ در محدوده 18میلیون، گروه پژو ۴۰۵ معادل 14میلیون، گروه پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۲۳ میلیون، ساندرو 9میلیون و پراید 4میلیون تومان است. مؤتمنی فروکش کردن التهاب قیمت‌ها در بازار را در گرو رشد عرضه خودرو دانست و افزود:با توجه به کاهش تیراژ تولید و عرضه خودرو به‌نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی قادر به تامین نیاز بازار خودرو نیستند و با این روند باید دولت مجوز واردات خودروهای کارکرده با قیمت کمتر از 10تا 15هزار دلار را صادر کند. مثلا اکنون قیمت خودرو اسپورتیج 2015در بازار امارات 7تا 8هزار دلار و قیمت آن در بازار داخلی 350میلیون تومان است که با احتساب تعرفه واردات 90درصدی و دلار 12هزار تومانی نیز قیمت وارداتی این خودرو کمتر از 200میلیون تومان خواهد بود و می‌تواند به تعدیل قیمت‌های بازار کمک کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید