• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46265
+
-

عصر کتاب در عصر اطلاعات

یادداشت
عصر کتاب در عصر اطلاعات

نیکنام حسین‌پور/مدیرعامل خانه کتاب

کتاب و انتقال اطلاعات به وسیله آن، منشأ تحولات عظیم فکری، صنعتی و اجتماعی بوده و هست. این کالای فرهنگی تا سال‌های سال تنها وسیله هدایت تجارب  علمی و یافته‌های فکری بوده و از این رو به نوعی تمدن، همواره وامدار آن است. 
گرچه دوره‌ای را که از به‌ کار افتادن ماشین چاپ شروع می‌شود و با به عرصه آمدن رسانه‌های مجازی خاتمه می‌یابد شکوفاترین دوران برای دیده‌شدن کتاب و فراگیری مطالعه آن می‌دانند، اما هیچ کس نمی‌تواند منکر تأثیر این ابزار علمی پیش یا پس از این دوره باشد. به هر روی، جایگاه کتاب در هیچ دوره‌، نه تنها تضعیف نمی‌شود بلکه همراه سایر رسانه‌ها و ابزارهای انتقال مفهوم اهمیت آن را به عنوان منبعی موثق و همواره قابل اطمینان روزافزون‌ می‌سازد. 
خانه کتاب به عنوان یکی از مراکز فرهنگی فعال در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی نیز همواره قصد داشته است با تأکید بر چنین  اهمیتی زمینه بهره‌مندی از کتاب، مطالعه و آثار آن را بیش از پیش فراهم کند. 
برای تدوین، تولید و توزیع کتاب، همواره عده زیادی در تلاشند و نکوداشت هر یک از آنان در واقع ارج نهادن به افراد مؤثر در نهادینه‌شدن فرهنگ مکتوب به شمار می‌آید. 
تجلیل از فروشندگان کتاب، پدیدآورندگان آثار مکتوب، ناشران و فعالان عرصه پخش تلاشی در این زمینه است؛ مراسمی که تحت عنوان «عصر کتاب» در استان‌ها با اولویت استان‌های محروم اجرا می‌شود. امیدوارم با ادامه این برنامه‌ها و استقبال جامعه از آن اهداف فرهنگی چنین فعالیت‌هایی محقق شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید